kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۳۷۴۹
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۰

پس از فرار دختر حاکم دوبی پسر حاکم فجیره هم پناهنده قطر شد

روزنامه الاخبار لبنان نوشته، فرزند حاکم امارت «فجیره» در کشور امارات به قطر پناهنده شده است. چندی پیش نیز دختر حاکم دوبی از این کشور‌گریخت.

اسفند ماه سال 96 بود که روزنامه انگلیسی «دیلی میل» اعلام کرد، دختر حاکم دوبی از امارات متحده عربی فرار کرده است. رسانه‌های اماراتی تمام تلاش خود را کردند تا این خبر را تکذیب کنند اما خبرهای تکمیلی تکذیب اصل ماجرا را برای اماراتی‌ها سخت کرد. «شاهزاده لطیفه بنت محمد آل مکتوم» با انتشار تصاویر ویدئویی تصریح کرد، برای در امان ماندن از شر خاندان حاکم بر امارات‌گریخته است. حالا چند ماهی از این ماجرا نگذشته که خبر رسیده، پسر حاکم فجیره نیز به قطر پناهنده شده است تا رسوایی دیگری برای امارات رقم بخورد. امارات در شرایط کنونی با قطر قطع رابطه کرده و این کشور را دشمن خود می‌داند.
 به گزارش تسنیم، یک منبع عربی در حوزه خلیج‌فارس به روزنامه الاخبار لبنان گفته: «راشد‌بن‌حمد الشرقی فرزند حاکم امارت فجیره روز 19 ماه مه جاری (29 اردیبهشت) به سفارت قطر در لندن پناهنده شده است.» راشد‌بن‌حمد‌الشرقی رئیس ‌نهاد فرهنگ و اطلاع‌رسانی امارات نیز هست. این منبع دیروز اعلام کرد، فرزند حاکم فجیره 10 روز پیش با پای خود به سفارت قطر در لندن رفت و درخواست پناهندگی در این کشور داد.به گفته این منبع، راشد بن حمد الشرقی سه روز در سفارت قطر در لندن باقی مانده و رازهای زیادی از کشورش را در اختیار مقامات قطری قرار داده است. طبق گفته‌های این منبع، فرزند حاکم امارات چهارشنبه شب 23 ماه مه جاری (2 خرداد) با یک دستگاه خودروی دیپلماتیک از سفارت قطر به فرودگاه هیترو و از آنجا با یک فروند هواپیمای اختصاصی با پاسپورت دیپلماتیک به دوحه منتقل شد.در ادامه این گزارش می‌خوانیم: «اماراتی‌ها با مسئولان انگلیس برای یافتن محل حضور راشدبن حمد الشرقی تماس گرفتند زیرا آنها اثری از وی در محل اقامتش در هتل «45 پارک لاین» پیدا نکردند و هیچ نشانه‌ای هم حکایت از آن نداشت که او ربوده شده است. فرزند حاکم فجیره بخشی از این هتل را برای دو ماه اجاره کرده بود اما تنها 34 روز در هتل به سر برد...پلیس انگلیس تایید کرده که راشد بن حمد الشرقی در روز ناپدید شدنش در لابی هتل با یک شیخ قطری ملاقات کرده است و ابوظبی به طور تلویحی فهمید که وی ربوده نشده است بلکه براساس اطلاعات دستگاه‌های امنیتی انگلیس، با میل خودش نزد قطری‌ها رفته است.»
واکنش امارات
برپایه این گزارش، محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی این موضوع را رد کرده و تلاش می‌کند تا به مسئولان انگلیسی فشار بیاورد تا با پرونده ناپدید شدن راشد بن حمد الشرقی به عنوان فردی ربوده شده برخورد کنند تا اینکه در صورت درز خبر به رسانه‌ها، وضعیت هجومی به خود بگیرد. این منبع فاش کرده که قطری‌ها و اماراتی‌ها تلاش کرده‌اند که این خبر پنهان بماند زیرا ابوظبی نمی‌خواهد خود را اینگونه نشان دهد که از قطری‌ها سیلی خورده است؛ به ویژه که راشد بن حمد الشرقی در جلسات پدرش درقالب شورای عالی حکام امارات شرکت می‌کرد و رازها و اطلاعات حساسی درباره ابوظبی داشت. این درحالی است که قطری‌ها تلاش می‌کنند که از راشد‌بن‌حمد الشرقی و اطلاعات او به عنوان اهرم فشاری برای بهبود شرایط مذاکرات خودشان در سوئیس استفاده کنند. این منبع افزوده، نمایندگان قطر و عربستان از چند ماه پیش زیر نظر آمریکایی‌ها در سوئیس درحال مذاکره هستند. عربستان به همراه امارات، بحرین و مصر از سال گذشته تمام روابط خود را با قطر قطع کرده است.