kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۳۷۴۸
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۰

خط و نشان مسکو برای ورشو اگر میزبان نظامیان آمریکایی شوید، مقابله می‌کنیم

مقامات روسی خطاب به دولت لهستان هشدار داده‌اند در صورت ایجاد پایگاه نظامی دائمی آمریکا در خاک لهستان تدابیر لازم را برای مقابله با این کشور و حفظ امنیت روسیه اتخاذ خواهند کرد.

تنش‌ها در روابط بین روسیه و آمریکا همچنان بالاست. یک مقام وزارت خارجه روسیه می‌گوید واشنگتن از سال 2011 تا به امروز بیش از 52 دور تحریم علیه 245 شهروند و 439 نهاد و شرکت روسی وضع کرده است.
 در مقابل روس‌ها نیز تحریم‌های متقابلی را علیه شرکت‌های آمریکایی وضع کرده‌اند که آخرین مورد آن همین جمعه هفته گذشته بود که دومای روسیه تحریم‌های گسترده‌ای را علیه شرکت‌ها و کالاهای آمریکایی وضع کرد
از سوی دیگر تاسیس پایگاه نظامی دائمی آمریکا در لهستان و در نزدیکی مرزهای روسیه به موضوع جدیدی برای تنش بین دو طرف تبدیل شده است.
 روز دوشنبه مجله «پولیتیکو» با استناد به اسناد وزارت دفاع لهستان خبر داد «ورشو قصد دارد دو میلیارد دلار برای ایجاد پایگاه نظامی دائمی آمریکا در خاک لهستان بپردازد.»
مقامات ورشو، ضرورت این اقدام را به نیاز برای بازدارندگی در برابر «تهدیدات فزاینده روسیه» مربوط دانسته‌اند، برای اینکه به عقیده آنها، بعد از حمله نظامی به گرجستان و اوکراین، کشورهای اروپای شرقی نگران آن هستند که هدف بعدی مسکو باشند.
مقامات ورشو تاکید می‌کنند نه تنها لهستان، بلکه خود آمریکا نیز به ایجاد پایگاه نظامی علاقه‌مند است، چرا که دکترین نظامی آمریکا ، روسیه را تهدید و عامل بی‌ثباتی نامیده است.
ضمن اینکه حضور نظامی دائم آمریکا در خاک کشوری با موقعیت مهم و منحصر به فرد لهستان می‌تواند به انجام مانورهای نظامی مشترک نیز کمک کند.
«یوگنی سربرینیکوف» نائب رئیس‌کمیته امور دفاع و امنیت شورای فدراسیون (سنای) روسیه  اما در واکنش به این خبر و در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «نووستی» اعلام کرد وزارت دفاع خود را آماده اتخاذ تدابیر لازم در صورت استقرار پایگاه نظامی آمریکا در خاک لهستان نموده است.
 این سناتور بلندپایه گفت: «جامعه دیپلماتیک روسیه به فعالیت خود در جهت ممانعت از چنین تصمیم‌گیری و متقاعد کردن مقامات ورشو برای صرف‌نظر کردن از چنین اقدامی ادامه می‌دهند.
 ولی به‌رغم این تلاش‌های دیپلماتیک، وزارت دفاع روسیه نیز آمادگی دارد تا برای مقابله با چنین وضعیتی، اقدامات لازم را انجام دهد.»
سربرینیکوف بدون ‌اشاره به اینکه تدابیر در نظر گرفته چه هستند، تنها یادآور شد که «این اقدامات در جهت تقویت امنیت کشور خواهد بود.»
 وی افزود: «گسترش پیمان آتلانتیک شمالی و افزایش حضور نظامی ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه، اقدامی کاملا غیرقانونی و غیرقابل قبول است.»
 پیش از این،«دمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین نیز اعلام کرده بود که تصمیم‌گیری درباره استقرار پایگاه نظامی آمریکا در خاک لهستان، حق مسلم ورشو است، ولی در عین حال هشدار داده که  چنین اقدامی، قطعا پاسخ متقابل روسیه را نیز به همراه خواهد داشت.