kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۳۶۵۵
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۶

دهن‌کجی‌های آمریکا به شورای امنیت سازمان ملل /همه قطعنامه‌هایی که ترامپ نقض کرده است

«دونالد ترامپ» از زمانی که سال 2017 میلادی رسما به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا فعالیت خود را آغاز کرده چندین قطعنامه مصوب شورای امنیت سازمان ملل را علنا نقض کرده‌ است.



سرویس خارجی-

 آمریکا خود را متولی حفظ نظم ظالمانه بین‌المللی کنونی می‌داند اما حتی به قوانین و مقررات این نظم نیز پایبند نیست و هر جا که لازم ببیند آن را نقض می‌کند و در مقابل اگر دولت دیگری این اصول را زیر پا بگذارد با اقدامات تنبیهی دولت آمریکا مواجه می‌شود.
 آمریکا همواره گفته قطعنامه‌های مصوب شورای امنیت سازمان ملل به طور کلی الزام‌آور هستند و دولت‌ها باید آن را اجرا کنند اما ترامپ طی نزدیک به 2 سال گذشته چندین قطعنامه شورای امنیت را نقض کرده بدون آن که کوچک‌ترین مقاومتی در مقابل خود دیده باشد.
یکی از اولین قطعنامه‌هایی که ترامپ نقض کرد قطعنامه 2231 شورای امنیت بود. این قطعنامه پس از تصویب توافق هسته‌ای ایران (برجام) در ماه جولای(تیرماه) سال 2015 میلادی به عنوان «ضمانت اجرایی این توافق» تصویب شد.
 اما کارشکنی‌های آمریکا در اجرای برجام از زمان روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا شدت گرفت.
او در اقدامی که نقض صریح بندهای توافق هسته‌ای با ایران محسوب می‌شود، بارها تهدید کرد کشورش را از توافق خارج خواهد کرد و یا درباره تجارت با ایران به کشورهای اروپایی هشدار داد.ترامپ سرانجام روز سه‌شنبه 8 می (18 اردیبهشت‌ماه) آمریکا را از برجام خارج و فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از دوره‌های زمانی 90 و 180 روزه امضا کرد.
حمایت از تروریست‌ها
شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه‌های بسیاری را تصویب کرده که ضمن آن هرگونه حمایت از گروه‌های تروریستی به ویژه داعش و القاعده و تمام سازمان‌ها و گروه‌های مرتبط با آنها را محکوم می‌کند.
شورای امنیت سازمان ملل نخستین بار در سال 2001 میلادی با تصویب قطعنامه 1378 گروه القاعده را یک گروه تروریستی عنوان کرد.
اما در یک سال و نیم گذشته از آغاز ریاست‌جمهوری ترامپ، اسناد بسیاری منتشر شده که از حمایت آمریکا از گروه‌های تروریستی وابسته به داعش و القاعده در غرب آسیا بویژه سوریه حکایت دارد که از جمله این اسناد می‌توان به تصاویر هوایی حضور نیروهای آمریکایی در کنار تروریست‌ها و همچنین تسلیحات ساخت آمریکا که در اختیار تروریست‌ها بوده و در مناطق تحت کنترل آنها ضبط شده اشاره کرد.دولت آمریکا با ارائه این کمک‌ها تمام قطعنامه‌های شورای امنیت از جمله  قطعنامه‌های  2370،  1963، 2129، 1373 را به روشنی نقض کرده است.
 انتقال سفارت به قدس
 شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه‌هایی را طی 50 سال گذشته به تصویب رسانده در بخش‌هایی از هر یک از آنها مانع از اعلام تسلط رژیم صهیونیستی بر هر دو بخش غربی و شرقی بیت‌المقدس شده است.
اما اقدام ترامپ در انتقال سفارت به قدس در به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی نقض تمام این قطعنامه‌هاست که از جمله آنها می توان به قطعنامه‌های  2334، 1397،  1322،  1073 ، 672 ، 478، 465، 252  اشاره کرد.