kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۳۴۵۱
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۵

تمرکز مقتدا صدر روی گزینه حیدر عبادی /9 شرط برای ماندن نخست‌وزیر در قدرت

گزارش‌های مربوط به روند مذاکرات سیاسی برای ترکیب کابینه جدید در عراق، حکایت از تمرکز توجه رهبر ائتلاف پیروز «سائرون» بر نخست‌وزیر کنونی است و «مقتدا صدر» برای ماندن «حیدر عبادی» در قدرت، 9 شرط را درنظر دارد به او ارائه کند.



«مقتدا صدر» که ائتلافش در انتخابات پارلمانی 22 اردیبهشت عراق، 54 کرسی از مجموع 328 کرسی پارلمان را فتح کرده، طبق قانون اساسی، موظف است فردی را به عنوان نخست‌وزیر معرفی کند، وگرنه رئیس‌جمهور عراق، ائتلاف‌های دیگر را مامور خواهد کرد تا نخست‌وزیر و اعضای کابینه وی را معرفی کنند.
«مقتدا صدر» از آنجاکه خودش نمی‌تواند کاندیدای نخست‌وزیری شود (چون به عنوان کاندیدا در انتخابات پارلمانی شرکت نکرده بود)، مجبور است فرد دیگری را برای این سمت معرفی کند. تحولات سیاسی جاری هم حکایت از این دارد که این فرد دیگر، کسی جز «حیدر عبادی» نیست. علتش این است که هرچند «مقتدا صدر» برخی از اعضای کابینه را فاسد می‌داند، اما اصلا راجع به عبادی چنین نظری ندارد. تعیین فردی مثل استاندار میسان برای نخست‌وزیری نیز می‌تواند پیامدهای منفی برای عراق داشته باشد.
اما، ایسنا به نقل از منابع عراقی گزارش کرد، رهبر جریان «صدر» با تمدید دوره نخست‌وزیری عبادی، در ازای 9 شرط، موافقت کرده است.
روزنامه قطری «العربی الجدید» به نقل از یک وزیر عراقی اعلام کرد، مقتدا صدر در صورتی با نخست‌وزیری عبادی موافقت می‌کند که او نیز پایبندی خود را به برنامه فراگیر موردنظر ائتلاف سائرون اعلام کند.
برنامه جامع مذکور که شامل 9 شرط است، مواردی مثل تشکیل دولت ملی به دور از سهمیه‌بندی طایفه‌ای، انتخاب وزرای شایسته، تعهد دادن درباره محاکمه (مقامات) فاسد، اعلام راهبرد برای کاهش فقر و بیکاری، بازسازی شهرهای تخریب شده، اقدام منصفانه درقبال خانواده‌های تروریست‌ها، حل مشکل برق، تعهد به بیرون کردن نیروهای خارجی از عراق و اتخاذ سیاست خارجی مستقل را دربر می‌گیرد.
از سوی دیگر «جاسم الحلفی» از اعضای ائتلاف سائرون گفت: طی روزهای آتی با مرجعیت دینی و هم‌پیمانان جریان صدر مشورت‌هایی صورت خواهد گرفت. تنها شخصیت‌های متهم به فساد در دولت آتی کنار گذاشته می‌شوند و این شخصیت‌ها و صاحبان طرح‌های طایفه‌ای جزو ائتلاف ما نخواهند بود. گزینه ما ملی باقی خواهد ماند.
خبر دیگر از عراق اینکه، دیروز صدها تن از مردم در شهرهای مختلف این کشور در اعتراض به خدمت‌رسانی ضعیف نهادهای دولتی به جامعه و خصوصا قطع شدن مداوم برق، دست به تظاهرات زدند.