kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۳۴۵۰
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۵

تلاش آمریکا برای جلوگیری از عملیات راهبردی ارتش سوریه در جنوب

آمریکا برای جلوگیری از آغاز عملیات راهبردی ارتش دولت دمشق و نیروهای مقاومت در جنوب سوریه، به دست و پا افتاد.



زمان برای آغاز عملیات راهبردی نیروهای مقاومت و ارتش سوریه در جنوب این کشور، در حال تمام شدن است و همه چیز از وقوع یک تحول بزرگ در این منطقه حکایت می‌کند، تحولی که ممکن است پیامدهای آن، همه کشورهای غرب آسیا را تحت تأثیر قرار دهد و حتی به اروپا و آمریکا هم برسد.
در ظاهر، قرار است ارتش سوریه در خاک خود علیه تروریست‌ها دست به عملیات بزند و این اتفاق، یک اتفاق معمول بوده و طی سال‌های گذشته بارها رخ داده است. اما قرار است در این عملیات، اتفاق تازه‌ای بیفتد؛ نیروهای دولتی و مقاومت علاوه بر اینکه قصد دارند داعش و «جبهه النصره» را از «درعا» و «السویدا» و مرزهای اردن بیرون برانند، قرار است که به قنیطره بروند و نوار مرزی سوریه و فلسطین اشغالی را نیز از لوث عناصر تروریستی پاکسازی بکنند.
این اتفاق باعث می‌شود که نیروهای مقاومت با نظامیان رژیم صهیونیستی، چهره به چهره شوند و مقابل هم قرار گیرند.
رژیم صهیونیستی طی دهه‌های گذشته تلاش می‌کرد با بهره‌گیری از صلح‌بانان سازمان ملل و یا شبه نظامیان وابسته به «آنتوان لحد»، میان نیروهای خود و نظامیان مخالف اسرائیل، حد فاصل ایجاد کند. طی هفت سال اخیر هم در ماجرای جنگ داخلی سوریه، صهیونیست‌ها همین سیاست را به کار گرفتند و در بلندی‌های جولان، قنیطره و دیگر مناطق مرزی، تروریست‌های داعش و جبهه النصره را مستقر کرده بودند.
تاکنون نیروهای ارتش سوریه توانستند در برخی مناطق مثل بلندی‌های جولان، این منطقه حائل را از میان بردارند و اکنون نیز قرار است در السویدا و درعا و قنیطره این امر را محقق کنند.
اما، واشنگتن که خود را موظف به دفاع از موجودیت رژیم غاصب صهیونیستی می‌داند، نسبت به عملیات ارتش سوریه در جنوب، شدیداً حساسیت نشان می‌دهد؛ به گزارش ایسنا، «هدر ناوئرت» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، عملیات ارتش سوریه در جنوب را «ناقض آتش‌بس» خواند و تهدید کرد که آمریکا «تدابیر قاطع و مناسبی» علیه آن اتخاذ خواهد کرد.
 این تهدید در حالی صورت می‌گیرد که مقابله با داعش و جبهه النصره، مشمول توافق مورد نظر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نمی‌شود. ناوئرت در بیانیه خود همچنین تهدید کرد، آمریکا به عنوان تضمین کننده طرح «منطقه کاهش تنش»، تدابیر قاطع و مناسبی را در واکنش به «نقض مکرر آتش‌بس توسط رژیم بشار اسد» انجام خواهد داد.
این تهدیدات در حالی صورت می‌گیرد که نیروهای مقاومت و ارتش سوریه کار خودشان را می‌کنند و قصد دارند با تمام قدرت، پیشروی را آغاز کرده و در مرزهای فلسطین اشغالی مستقر شوند.دیروز هواپیماهای ارتش سوریه با پخش اطلاعیه‌هایی در آسمان درعا و دیگر حوزه‌های عملیاتی، از شبه نظامیان خواستند که خلع سلاح شوند.در هر صورت، جبهه ضد تروریسم قصد دارد عملیات در جنوب را اجرا کند و هواپیماهای روسی هم در این عملیات، نقش پشتیبانی کننده را خواهند داشت.
سایر رویدادها:
* علی‌رغم مخالفت‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی، سوریه ریاست کنفرانس بین‌المللی خلع سلاح در سازمان ملل را برعهده گرفت.
* رسانه‌های وابسته به مخالفان دولت دمشق اعلام کردند، شبه نظامیان کرد مورد حمایت آمریکا در حال تشکیل یک گارد مرزی در شمال سوریه هستند. رژیم سعودی از این طرح، حمایت مالی می‌کند.
* انفجار بمب در نزدیکی یک پایگاه تروریست‌های تحریرالشام در «ادلب» سوریه، هفت کشته و ده‌ها مجروح برجای گذاشت.