kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۳۴۴۷
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۵

مواضع متغیر ترامپ مقابل کره‌شمالی مقامات آمریکایی را سردرگم و نگران کرد


 
 مواضع متغیر و چندگانه «دونالد ترامپ» درباره دیدار با رهبر
 کره شمالی،‌ سبب سردرگمی مقامات کاخ سفید شده است.
«کیتلن کالینز» خبرنگار شبکه سی‌ان‌ان در کاخ سفید طی گزارشی اعلام کرد، هنوز ملاقات سران آمریکا و کره‌شمالی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. چرا که رئیس‌جمهور آمریکا قبلا از لغو دیدار خود با همتای کره شمالی سخن گفته بود، ولی بعداً اعلام کرد که مطمئن است چنین دیداری طبق برنامه زمانی اعلام شده روز دوازدهم ژوئن(22 خرداد) در سنگاپور انجام خواهد شد. به خاطر همین مواضع متغیر، بسیاری از کارکنان کاخ سفید نمی‌دانند که آیا این ملاقات انجام خواهد شد یا خیر.
سوال مطرح شده در میان مقامات و کارکنان کاخ سفید این است که اگر ترامپ واقعا به دنبال ملاقات سران آمریکا و کره شمالی در سنگاپور در روز دوازدهم ژوئن باشد، این کار سبب بروز مشکلات بسیاری برای مقامات و کارکنان کاخ سفید خواهد شد و آنها باید خودشان را برای چنین دیداری آماده کنند. آنها تصور می‌کردند این دیدار انجام نخواهد شد و حالا با مواضعی که اعلام شده است باید خودشان را برای این دیدار آماده کنند.
پیام توئیتری ترامپ
پیام‌های توئیتری اخیر ترامپ، نشان می‌دهد که بار دیگر موضوع ملاقات سران آمریکا و کره شمالی احیاء شده است. رئیس‌جمهور آمریکا در پست توئیتری خود نوشت: ما در حال انجام مذاکرات بسیار سازنده درباره از سرگیری نشست 12 ژوئن با رهبری کره شمالی هستیم و اگر این اتفاق بیفتد احتمالا در سنگاپور و در همان 12 ژوئن این مذاکرات برگزار می‌شود و اگر ضرورت داشته باشد یک روز دیگر آن را تمدید می‌کنیم.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، سخنگوی ریاست‌جمهوری کره‌ جنوبی نیز در واکنش به توئیت ترامپ اعلام کرد: سئول به صورت محتاطانه خوش‌بین و امیدوار است که مذاکرات بین کره شمالی و آمریکا همچنان پابرجا بماند. دولت سئول از نزدیک و بادقت تحولات را رصد می‌کند.«سارا سندرز»، سخنگوی کاخ سفید نیز به خبرنگاران گفت: ترامپ به دنبال این نیست که نشست تنها یک شاهکار سیاسی باشد، بلکه ترامپ به دنبال یک راه‌حل واقعی و بلندمدت است. اگر کره شمالی آماده ‌باشد ما نیز آماده چنین مذاکراتی هستیم. «جیمز ماتیس»، وزیر دفاع‌ آمریکا نیز گفت: دیپلمات‌ها همچنان با مقام‌های کره شمالی در گفت‌وگو هستند. متحدان آسیایی آمریکا شامل ژاپن، کره‌ جنوبی و چین نیز از پیونگ یانگ و واشنگتن خواسته‌اند نشست 12 ژوئن را نجات دهند و آن را در زمان مقرر برگزار کنند. به طوری که معاون رئیس‌جمهوری چین در نشست اقتصادی در سن‌پترزبورگ اعلام کرد که برقراری نشست 12 ژوئن در سنگاپور ضرورتی برای تضمین امنیت در شبه جزیره کره است.برخی از تحلیلگران نگران این مسئله هستند که لغو نشست باعث از سرگیری اقدامات خصمانه شامل آزمایش‌های موشکی کوتاه ‌برد یا حملات گسترده سایبری از سوی پیونگ یانگ و افزایش تحریم‌ها یا استقرار تجهیزات و نیروهای نظامی جدید از سوی واشنگتن در منطقه شود.
خلع سلاح هسته‌ای
دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دیدار با نخست‌وزیر کره جنوبی از آمادگی این نهاد برای تایید خلع سلاح هسته‌ای پیونگ‌یانگ خبر داد.
«یوکیا آمانو» رئیس ‌آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز جمعه به «لی ناک یون» نخست‌وزیر کره جنوبی که برای یک سفر سه روزه به وین رفته بود گفت: در صورتی که کشور‌های دخیل در مذاکرات کره شمالی به توافق برسند، سازمان ملل آماده بررسی خلع سلاح هسته‌ای این کشور خواهد بود. آمانو به لی گفت آژانس با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای، در حال نظارت بر شرایط برنامه هسته‌ای کره شمالی است و آماده است تا کار تایید خلع سلاح هسته‌ای این کشور را انجام دهد.
نخست‌وزیر کره جنوبی در پی اعلام تصمیم ترامپ برای لغو دیدارش با کیم جونگ اون گفت: تغییر زمانبندی نشست آمریکا و کره تاسف‌آور است، اما او به چشم انداز دراز مدت این مسئله بدبین نیست.