kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۳۴۴۵
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۴

پوتین: غربی‌ها در روابط با روسیه از خطوط قرمز عبور نکنند



رئیس‌جمهوری روسیه در نشستی با روسای خبرگزاری‌های 9 کشور جهان در
سنت پترزبورگ به غربی‌ها هشدار داد که در روابط با مسکو از «خطوط قرمز» عبور نکرده و به منافع این کشور احترام بگذارند.
«ولادیمیر پوتین» جمعه شب طی نشستی اختصاصی با روسای 9 خبرگزاری جهانی در حاشیه اجلاس بین‌المللی اقتصادی سنت پترزبورگ، به سؤالات آنها در‌باره مسائل مهم جهانی پاسخ داد. 
رئیس‌جمهور روسیه طی این مصاحبه، در پاسخ به سؤالی در مورد روابط روسیه و غرب، گفت:
«ناتو تا مرزهای کشور ما گسترش یافته، این نگرانی نیز در مسکو وجود دارد که فردا اوکراین هم به این پیمان نظامی بپیوندد و رادارها و سامانه‌های دفاع ضدهوایی (ناتو) در خاک این کشور مستقر شود. البته باید درک کنید که ما مرزهایی برای خود قائل هستیم، خطوط قرمزی که نباید از آنها عبور کرد. باید به منافع روسیه هم احترام گذاشته شود.»
پوتین در پاسخ به سؤالی در‌باره اقدام وی بعد از پایان دوره کنونی ریاست جمهوری‌اش تأکید کرد که در آینده نیز قصد دارد به قانون اساسی روسیه پایبند باشد. وی توضیح داد: « در قانون اساسی صریحا نوشته شده که هیچکس بیش از دو دوره ریاست جمهوری نمی‌تواند در این سمت باقی بماند. اکنون این دومین دور ریاست جمهوری من است، بنابراین بعد از پایان این دوره، کنار خواهم رفت.» 
رئیس‌جمهوری روسیه همچنین تاکید کرد، یکی از اهداف تحریم‌های ضدروسی، بازدارندگی در روند توسعه این کشور در عرصه تجهیزات دفاعی است، ولی روسیه در همین شرایط و با وجود تحریم‌ها، در این عرصه از بسیاری از کشورهای جهان پیشی گرفته است.وی در پاسخ به سؤال خبرگزاری «ای،اف،ای» اسپانیا نیز اتهامات وارده به روسیه در مورد حملات سایبری به سایر کشورها را «احمقانه» نامید. پوتین گفت: «ما را در همه مشکلات مقصر جلوه می‌دهند. در حالی که صحبت بر سر جریانات داخلی در هر کشوری است که اصلا هیچ ارتباطی به ما ندارد. مشکل اینجاست که در غرب تمایل آشکاری وجود دارد که روسیه را در همه مشکلات مقصر جلوه دهند، ولی این برخوردی احمقانه و غیرسازنده در عرصه روابط بین‌المللی است.»