kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۳۳۸۰
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۳
در آستانه تشکیل بزرگترین فراکسیون پارلمانی

جریان صدر: حضور آمریکا در عراق مردود است




یک مقام ارشد جریان «صدر» عراق حضور نیروهای آمریکایی در کشورش را غیرقابل قبول دانست و در مقابل، خواستار توسعه روابط میان عراق و ایران شد.
«ضیاء الاسدی» مسئول دفتر سیاسی جریان صدر حضور آمریکا در عراق را مردود و غیرقابل قبول دانست و اعلام کرد، جریان صدر تن به فشارهای آمریکا نخواهد داد.
به گزارش تسنیم، الاسدی همچنین وجود هرگونه رابطه محرمانه میان جریان صدر و عربستان را رد و در عین حال، بر وجود روابط ثابت میان این جریان و ایران تأکید کرد.
مسئول دفتر سیاسی جریان صدر مقابل اظهارات اخیر «ثامر السبهان» مشاور رژیم سعودی که مقتدا صدر را به قومیت‌گرایی دعوت کرده بود، هم موضع گرفت و او را فردی «شتاب‌زده» خواند و به سعودی‌ها در مورد پیامدهای مداخله در امور عراق هشدار داد.
«مقتدا صدر» رهبر جریان صدر نیز در توئیتر خود نوشت: «موضع ما در قبال اشغالگری، تا زمانی که هست، تغییر نخواهد کرد.» در حال حاضر شماری از نیروهای آمریکا در شمال و غرب عراق حضور دارند.
تلاش‌های سیاسی
مقتدا صدر این را هم گفت، آخرین مراحل برای تکمیل کابینه جدید در حال انجام است.
صدر گفت: «برای تشکیل دولت با مرجعیت، عشایر مقاوم و اقشار مختلف ملت بزرگ عراق مشورت می‌کنم و آنها را در جریان جزئیات نشست‌های خود قرار خواهم داد و سپس منتظر نظر فراکسیون‌های شفاف دارای گرایش‌های ملی و ارزشمند برای تشکیل دولتی پدرانه و قوی که حقوق ملت را محقق کند و افراد فاسد را به اشد مجازات برساند، خواهیم ماند.»
در انتخابات پارلمانی اخیر عراق که 22 اردیبهشت برگزار شد، ائتلاف «سائرون» تحت رهبری مقتدا صدر در میان سایر ائتلاف‌ها،  بیشترین کرسی پارلمان (54 کرسی) را به دست آورده است.
طبق قانون اساسی عراق، رئیس‌جمهور به رئیس ائتلاف پیر‌وز 30 روز مهلت می‌دهد که نخست‌وزیر و اعضای کابینه جدید را به مجلس معرفی کند. در صورتی که رهبر ائتلاف پیروز نتواند چنین کاری را بکند، رئیس‌جمهور از دیگر ائتلاف‌ها که بیشترین رأی را آورده‌اند، خواهد خواست نخست‌وزیر و کابینه به مجلس معرفی کند.
«مقتدا صدر» همچنین، مردم عراق را از برگزاری تظاهرات خیابانی در شرایط جاری برحذر داشت.
سایر رویدادها:
* «حسن محمود الصوفی» یک افسر اطلاعاتی عراق هم اعلام کرده، هشت عامل انتحاری پس از اینکه در جنوب غرب این استان تحت محاصره قرار گرفته‌اند، خود را منفجر کردند. این تروریست‌ها از عناصر داعش بودند.
* «نوری مالکی» رهبر «ائتلاف قانون» و «هادی عامری»  رئیس ائتلاف «الفتح» با هم دیدار و درباره تشکیل یک ائتلاف بزرگتر، با هم گفت‌وگو کردند.