kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۳۳۷۹
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۲
با انفجار سایت آزمایش هسته‌ای

کره شمالی به وعده‌اش عمل کرد آمریکا دبه کرد

بعد از اینکه کره شمالی اقدام به انهدام سه تونل محل آزمایش‌های هسته‌ای خود کرد، آمریکا ضمن لغو دیدارش با «کیم جونگ اون» اعلام کرد، همچنان گزینه نظامی روی میز است و آماده پاسخ نظامی و اعمال تحریم‌های تازه اقتصادی بیشتر است.




پیونگ یانگ پیش از این چند زندانی آمریکایی را هم آزاد کرده بود.
روز پنجشنبه کره شمالی با حضور خبرنگاران خارجی و طبق وعده‌ای که داده بود سه تونل محل آزمایش‌های هسته‌ای خود را تخریب کرد تا آن طور که رسانه‌های این کشور نوشته بودند، حسن نیت خود را درباره مذاکره با آمریکایی نشان دهد. این تونل‌ها که محل انجام آن 6 آزمایش معروف اتمی کره‌شمالی بود، «پونگیه‌ری» نام داشت. تونل‌ها که داخل یک کوه 2000 متری در شمال غربی احداث شده بود و تنها مکان شناخته شده‌ای بود که کره‌شمالی آزمایش‌های هسته‌ای خود را در آن انجام می‌داد. خبرنگاران خارجی حاضر در این مراسم گفته‌اند شاهد یک سلسله انفجار بودند که دست کم سه مورد آن داخل تونل‌های سایت اتفاق افتاده است.
واکنش آمریکا
پس از انتشار خبر انهدام این سایت هسته‌ای دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا طی نامه‌ای خطاب به «کیم جونگ اون» رهبر کره‌شمالی از لغو دیدار برنامه‌ریزی‌شده 12 خرداد در سنگاپور خبر داد و همه را دچار بهت و حیرت کرد. در این نامه نترامپ نوشته، فکر نمی‌کند اکنون زمان مناسبی برای برگزاری این دیدار باشد. رئیس‌جمهور آمریکا بیان اینکه «واشنگتن آماده است علیه کره‌شمالی از گزینه نظامی استفاده کند» گفته، هنوز هم احتمال دارد دیدار او با رهبر کره شمالی در موعد از پیش اعلام‌شده یا در تاریخ دیگری برگزار شود.وی که پس از ارسال نامه لغو دیدار، در کاخ سفید در جمع خبرنگاران حاضر شده بود گفت با وزیر دفاع و رئیس ‌ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا هم صحبت کرده و همگی اعلام کرده‌اند که«نیروی نظامی آمریکا که قدرتمندترین نیرو در سراسر جهان است» در صورت لزوم آماده است با تهدیدات مقابله کند.
ترامپ همچنین گفت با سران کره جنوبی و ژاپن صحبت کرده و آنها نیز اعلام آمادگی کرده‌اند که «اگر رفتار احمقانه و بی‌ملاحظه‌ای از کره شمالی سر زد و کار به درگیری نظامی با این کشور کشیده شد، تمام هزینه‌های مالی‌ را که آمریکا در این درگیری بالقوه متحمل می‌شود، گردن بگیرند.» ترامپ این را هم گفت که، «آمریکا به کارزار فشار حداکثری و اعمال تحریم‌های شدید علیه کره شمالی ادامه می‌دهد.» او در پاسخ به سؤالات خبرنگاران، گفت اطمینان دارد که «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی قصد دارد کار درست را انجام دهد. به گفته ترامپ، گفت‌وگوهای میان دو کشور به خوبی پیش می‌رفته، اما اخیرا به دلیلی که او می‌داند، روابط تیره شده است. او از توضیح درباره دلیل این امر خودداری کرد.
 روابط کره شمالی و آمریکا از هفته گذشته که «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا در مصاحبه‌ای گفت واشنگتن به دنبال «مدل لیبی» برای کره‌شمالی است، تنش‌آلود شد. پیونگ‌یانگ این اظهارات را خصومت‌آمیز خواند و تأکید کرد که برای دیدار با ترامپ «التماس» نمی‌کند و آماده رویارویی با این کشور است، «چه در عرصه دیپلماسی و چه در میدان نبرد اتمی.» با این حال کره شمالی اعلام کرده هنوز آماده مذاکرات با آمریکاست.
پمپئو خطاب به پیونگ یانگ:
تحریم‌های تازه در راه است
در همین حال مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد احتمالا به وضع تحریم‌های جدید علیه کره‌شمالی می‌پردازد و از سایر کشورها نیز خواهد خواست تا همین کار را انجام دهند. به نوشته روزنامه وال‌استریت ژورنال، شورای امنیت ملی آمریکا روز پنجشنبه به بررسی تحریم‌های جدید، اقدام نظامی و سایر گزینه‌ها علیه پیونگ یانگ پرداخت.وی پیشتر اعلام کرده بود که اگر پیونگ یانگ دست از تسلیحات اتمی خود برندارد با تحریم‌های جدید روبه‌رو می‌شود. با اين همه کانگ کيونگ هو نايب رئيس موسسه تسليحات هسته‌اي کره‌شمالي اعلام کرده اين کشور پس از انهدام سايت پانگي ري، هيچ سايت يا مکان زيرزميني ديگري براي انجام آزمايش‌هاي هسته‌اي در اختيار ندارد و از سرگيري آزمايش‌هاي هسته‌اي در اين سايت غير ممکن خواهد بود.
مطمئن نیستیم منهدم شده باشد
اين در حالي است که يک مقام ارشد دولتي آمريکا اعلام کرده واشنگتن به علت عدم حضور کارشناسان بين‌المللي، نمي‌تواند اين مطلب را تاييد کند که آيا کره شمالي در واقع سايت آزمايش هاي هسته اي پانگي ري را نابود کرده است يا خير. وي افزود اين امکان وجود دارد که تونل هاي سايت پانگي، ري به گونه اي منفجر شده باشند که هنوز هم بتوان در آينده از آنها استفاده کرد.
واکنش‌های گسترده جهانی به بدعهدی آمریکا
تصميم دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا براي لغو ديدار با کيم جونگ اون رهبر کره‌شمالي و ادامه خصومت‌ها و تهدیدها علیه این کشور واکنش‌های زیادی را در پي داشت. معاون وزیر خارجه کره‌شمالی در این باره گفت: اقدام ترامپ به لغو دیدار سران کره شمالی و آمریکا، اعتماد به این کشور را برای گفت وگوهای بعدی زیر سؤال برد.
«کیم کیه گووان» تاکید کرد: کره شمالی با این شرایط، در سیاست‌های خود در برابر آمریکا بازنگری می‌کند. شبکه تلويريوني الجزيره انگليسي گزارش داد «مون جائه اين» رئيس جمهور کره جنوبي نیز اقدام ترامپ را «تأسف‌آور» توصيف کرد. وزارت خارجه کره جنوبي اعلام کرد همچنان به گفت وگوها با آمريکا براي برگزاري اين نشست با کره شمالي ادامه خواهد داد. ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه نیز با اظهار تاسف از لغو این دیدار توسط ترامپ گفت: کره‌شمالی همه کارهایی که از این کشور خواسته شده بود را انجام داد اما ترامپ این دیدار را لغو کرد، سخنگوی وزارت خارجه سنگاپور نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: دولت سنگاپور بابت لغو این نشست بسیار ناراضی است و این نشست دیگر میان دو کشور برگزار نمی‌شود. نيويورک تايمز نوشت آمريکا با به بن بست کشاندن روند مذاکرات هسته اي واشنگتن و پيونگ يانگ، اهرم هاي فشار خود را از دست مي‌دهد.
سناتور «باب منندز» قائم ‌مقام کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا نیز از لغو دیدار سران آمریکا و کره‌شمالی انتقاد و آن را «شکستی برای کاخ سفید» دانست. نانسی پلوسی رئیس‌ دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان آمریکا هم گفت: لغو دیدار دونالد ترامپ با کیم جونگ اون یک پیروزی برای رئیس‌ کره‌شمالی محسوب می‌شود. ریچارد هاس رئیس‌ شورای روابط خارجی آمریکا هم با ‌اشاره به شروط آمریکا برای کره شمالی گفت: ادامه این سیاست‌ها هیچ دستاوردی برای آمریکا نخواهد داشت.
تظاهرات در کره جنوبی
بدعهدی آمریکا در برابر کره شمالی، خشم بسیاری از مردم کره جنوبی را هم برانگیخته است.به گزارش صداوسيما، ده‌ها دانشجو و فعال حقوق زنان روز جمعه با برپایی اجتماعات اعتراض‌آمیز مختلف در سئول به اقدام ترامپ درباره کره‌شمالی و بدعهدی این کشور انتقاد و عکس‌های وی را پاره کردند.تظاهرکنندگان اعلام کردند کره‌شمالی به همه وعده‌های خود عمل کرده‌ اما آمریکا بد عهدی کرده و حاضر نیست به وعده‌های خود عمل کند. آنتونی گوترش دبیرکل سازمان ملل نیز گفت، اگر دونالد ترامپ خواستار کسب جایزه صلح نوبل است، با اقدام خود برای لغو ديدار با کره شمالی مرتکب ‌اشتباه شد. دبیرکل سازمان ملل نگرانی عمیق خود را بابت لغو نشست 12 ژوئن میان رهبران آمریکا و کره شمالی که قرار بود در سنگاپور برگزار شود، ابراز کرد.