kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۳۳۷۷
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۲
سازمان ملل:

22 میلیون نفر در یمن به کمک‌های انسانی نیاز دارند

معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه ضمن هشدار نسبت به تبعات قحطی در یمن برای مردم جنگ‌زده این کشور اعلام کرده 22 میلیون یمنی به کمک نیاز دارند. یمن 27 میلیون نفر جمعیت دارد.





تجاوز ائتلاف سعودی، رژیم صهیونیستی و متحدان غربی این رژیم به یمن در حالی وارد سی و هشتمین ماه خود شده که در جریان آن تاکنون ده‌ها هزار نفر از مردم بی‌گناه شهید یا زخمی شده‌اند و ساختار زیربنایی از جمله مدارس و بیمارستان‌ها نیز کاملا ویران شده است. این تجاوزگری که همراه با محاصره همه‌جانبه زمینی، دریایی و هوایی یمن بوده، باعث بروز بیماری‌های مرگباری نیز در این کشور شده است. انهدام ساختار بهداشتی یمن، نبود آب آشامیدنی سالم، بحران غذایی ناشی از محاصره و ورود محدود مواد غذایی و بهداشتی به این کشور، باعث شیوع بیماری‌های وبا و دیفتیری در این کشور شده است. در این شرایط نهادهای مختلف جهانی نیز بارها نسبت به بروز یک بحران انسانی تمام‌عیار در یمن هشدار داده‌اند.
حالا خبر رسیده سازمان ملل نیز نسبت به وضعیت حاکم در این کشور مسلمان هشدار داده است. به گزارش تسنیم به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، «مارک لوکوک»، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه اعلام کرده درگیری در یمن باعث تشدید محدودیت‌ها درخصوص فعالیت‌های بشردوستانه و کاهش واردات تجاری اساسی به این کشور شده است. وی همچنین گفته 22 میلیون یمنی نیاز به کمک‌های انسانی دارند و خطر بروز قحطی نیز حدود هشت میلیون و 500 هزار نفر از یمنی‌ها را تهدید می‌کند زیرا آنها با نبود شدید امنیت غذایی روبه‌رو هستند. کل جمعیت یمن چیزی حدود 27 میلیون نفر است.
«لوکوک» از طرف‌های درگیر در یمن نیز خواسته تا اقدامات موثری را برای تقویت واردات مواد غذایی، سوخت و کمک‌های بشردوستانه از طریق همه بنادر یمن انجام دهند. لوکوک اوایل سال جاری میلادی نیز هشدار داده بود «اگر اوضاع تغییر نکند، ما با بدترین فاجعه انسانی در طول 50 سال اخیر روبه‌رو خواهیم بود.» در همین حال شورای حقوق و آزادی‌های یمن، شمار تلفات انسانی حملات هوایی ائتلاف سعودی به فقط استان صعده در شمال یمن را حدود 7 هزار شهید و زخمی اعلام کرده است.
وزیر خارجه دولت مستعفی برکنار شد
خبر دیگر اینکه عبدربه منصور هادی رئیس‌جمهور مستعفی یمن، عبدالملک المخلافی وزیر خارجه خود را برکنار و خالد الیمانی نماینده دائم یمن در سازمان ملل را به جای وی تعیین کرد. عبدربه منصور هادی سپس المخلافی را در اقدامی تشریفاتی به سمت مشاور خود تعیین کرد. در پی این تغییرات، احمد عوض بن مبارک سفیر دولت مستعفی یمن در آمریکا با حفظ سمت به عنوان نماینده دائم این دولت دست‌نشانده سعودی، در سازمان ملل عمل خواهد کرد.