kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۳۳۷۶
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۲

برگزاری مراسم تحلیف ریاست جمهوری «مادورو» در میان خشم آمریکا

«نیکولاس مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا که برای دومین دوره شش ساله رهبری این کشور را بر عهده می‌گیرد، در مراسم تحلیف خود حضور یافت. آمریکا نتایج این انتخابات را «رد» کرده است.



دوره جدید ریاست جمهوری مادورو سال آینده میلادی آغاز می‌شود اما، مراسم تحلیف «نیکلاس مادورو» بسیار زودتر از موعد برگزار شد. دوره شش ساله دوم نیکلاس مادورو، در این سمت رسما از 10 ژانویه سال آینده میلادی آغاز می‌شود و همین امر موجب سردرگمی برخی غربی‌ها شده است. به گزارش ایسنا، مراسم تحلیف مادورو در «مجلس قانون اساسی» حامیان دولت برگزار شد که این اتفاق مادورو، قدرت قانونگذاران اپوزیسیون این کشور در پارلمان را زیر سوال می‌برد. هر چند آمریکایی‌ها صحت این انتخابات را زیر سوال برده‌اند اما مادورو در سخنرانی خود این انتخابات را، «آزاد و بر مبنای قانون اساسی» دانست.
نتایج رسمی انتخابات این هفته ونزوئلا نشان می‌دهد که مادورو با کسب 68 درصد آرا در این انتخابات پیروز شده و نزدیک‌ترین رقیب او یعنی «هنری فالکون» که غربگراست با اختلاف 47 درصدی، 21 درصد آرای مردم را کسب کرده است. در پی اعلام این آمار، «فالکون» نتایج انتخابات را نپذیرفت و خواستار برگزاری انتخاباتی مجدد شد. او همچنین مادورو را به «خرید آرای فقرا» متهم کرده است.
آمریکا در سال‌های اخیر با اعمال تحریم‌های شدید قصد نا‌آرام کردن فضای سیاسی ونزوئلا را داشته و سعی کرده تا مردم را علیه دولت مرکزی بشوراند. سیاست‌های مادورو همچون، «هوگو چاوز» ضد آمریکایی است و دخالت‌های واشنگتن در امور داخلی را نمی‌پذیرد. مادورو در اظهارات خود در مراسم تحلیف پذیرفت که مشکلاتی برای ونزوئلایی‌ها از بابت تحریم‌ها به وجود آمده اما متعهد شد که هم‌چنان با سیاست‌های سوسیالیستی با این مشکلات مقابله کند. رئیس‌جمهوری ونزوئلا گفته: «من دروغ نخواهم گفت. این تحریم‌ها مشکلات جدی و دردناک برای ما به وجود آورده اما ما با آنها مقابله کرده و شکست‌شان خواهیم داد.» در آخرین تنش‌های دیپلماتیک بین کاراکاس و واشنگتن‌، دو کشور سطح روابط دیپلماتیک خود را کاهش داده‌اند و تعدادی از دیپلمات‌های یکدیگر را هم اخراج کرده‌اند.