kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۳۱۶۹
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۶
واشنگتن:

امیدواریم اروپا بر برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران متمرکز شود

یک مقام وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه نگرانی‌های مشترک می‌تواند مبنای همکاری آمریکا و اروپا در قبال ایران باشد، گفت امیدوار است اروپا بر برنامه هسته‌ای، موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران متمرکز شود.

دولت آمریکا روز یکشنبه گفت امیدوار است که نگرانی‌ها و منافع مشترک این کشور و اتحادیه اروپا به پیشرفت در زمینه مقابله با برنامه هسته‌ای، برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران منجر شود.
به نوشته خبرگزاری رویترز، یک مقام وزارت خارجه آمریکا گفت منافع مشترک میان طرفین می‌تواند «مبنایی برای همکاری رو به جلو» میان واشنگتن و بروکسل برای مقابله با ایران باشد.
بنا بر این گزارش، وی گفت واشنگتن امیدوار است که اتحادیه اروپا بر «مسئله محوری متمرکز شود، یعنی: مجموعه رفتارهای مخرب ایران در ارتباط با برنامه هسته‌ای، توسعه موشکی، تروریسم و درگیری‌های منطقه‌ای و دیگر موضوعات».
همصدایی اروپا و آمریکا
گفتنی است پس از خروج آمریکا از برجام، سران سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان در واکنش به این اتفاق، بیانیه‌ای صادر و مواضع خود را اعلام کردند. این سه کشور در بیانیه فوق (با ژستی طلبکارانه)! به دولت ایران تأکید کردند که نباید در مقابل عهد‌شکنی آمریکا واکنشی نشان داده و همچنان می‌بایست تعهدات خود را یکطرفه ادامه دهد! علاوه‌بر این، اعضای اروپایی 1+5 تأکید کردند که در عین حال که برجام باید حفظ بشود، ایران می‌بایست درباره مسائل منطقه مخصوصاً در سوریه، عراق، یمن و همچنین برنامه موشک‌های بالستیک خود پاسخگو باشد! همچنین باید برخی از مقررات برجام که پس از سال 2025 خاتمه می‌یابد در یک چارچوب طولانی‌تری تعریف شود.
این در حالی است که دونالد ترامپ و دیگر مقامات کاخ سفید پیش از این بارها اعلام کرده بودند که برجام به‌دلیل اینکه مسئله موشکی و قدرت منطقه‌ای ایران را پوشش نمی‌دهد و همچنین محدودیت‌هایش دائمی نیست، قابل قبول نمی‌باشد و باید اصلاح شود. با بررسی بیانیه اخیر سه کشور اروپایی و اظهارات اخیر مقامات اروپایی و مقایسه آن با زیاده خواهی‌های ترامپ به این نتیجه می‌رسیم که این بیانیه و اظهارات، دقیقاً تکرار یاوه‌گویی‌های ترامپ است.
لازم به ذکر است که در هفته‌های گذشته، «هیثر نوئرت» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در مصاحبه با فاکس نیوز گفته بود:«پس از خروج از برجام، اقدام بعدی واشنگتن آن است که با متحدان اروپایی و دیگران درباره پاسخگو کردن ایران بابت «اقدامات بد»(!) این کشور مذاکره و صحبت کند. با متحدان اروپایی‌مان و دیگران این صحبت را انجام می‌دهیم که بیایید به ایران با توجه به کلّیت اقدامات بد آن نگاه کنیم و فقط به یک نگاه محدود به توافق هسته‌ای نظاره نکنیم».
امتیازات برجام
به گزارش فارس، مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو با ماهنامه ««مژدونارودنایا ژیزن» (زندگی بین‌المللی) که توسط وزارت امور خارجه روسیه منتشر می‌شود، درخصوص برجام، سوریه و... گفت‌وگو کرد.
سنایی گفت: بر اساس گزارش‌های مکرر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران به تمام تعهدات خود در برجام پایبند است و آن را اجرا می‌کند، پس طبیعی است که باید از تمام امتیازات پیش‌بینی شده در برجام استفاده کند. اگر شرایطی به وجود آید که بر اثر خروج آمریکا وضعیت به حال گذشته برگردد و ایران از امتیازات برجام محروم شود، ایران دلیلی برای ماندن در برجام نخواهد داشت.