kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۳۱۱۹
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۴
محمدجواد لاریجانی:

ژانر مدیریت برجامی دیگر کار نمی‌کند و باید تحول پیدا کند

محمد جواد لاریجانی با اشاره به اینکه ماباید یک تجدیدنظر و یک تحول کامل در سیستم مدیریتی خود داشته باشیم، بیان کرد: ما باید ژانری از مدیریت بگذاریم که شب و روز نمی‌شناسند. نمی‌توانم، نمی‌شود در فکر آنها نگنجد. باید استراتژی داشته باشیم و برای آنکه خود را مقاوم کنیم پنج الی شش رگه کار اصلی انجام دهیم.

محمد جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر در برنامه جهان‌آرا که از شبکه افق با موضوع برجام پخش شد، بیان داشت: آقای ترامپ معتقد است که ایران در اثر فشار‌های اقتصادی زانو زده و همین برجام را پذیرفت، ما اگر چیز‌های دیگری از ایران می‌خواهیم راه آن همان فشار‌های اقتصادی است، پس باید فشار‌های بیشتری به ایران وارد کنیم.
محمدجواد لاریجانی با اشاره به موضع‌گیری رئیس‌جمهور پس از صحبت‌های ترامپ، گفت: وقتی ترامپ صحبت کرد رئیس‌جمهور عزیز ما بلافاصله موضع‌گیری کرد که این در دنیا اولا نشانه یک دستپاچگی بود و ما نباید آن را آنقدر مهم بدانیم. باید با فرصت و عبارت حساب شده صحبت کنیم.وقتی که کشور آمریکا از برجام خارج شده است. یعنی حداقل ده صفحه از توافق برجام پریده، چون حدود شش هفت بند از توافق درباره آمریکا بوده است. این بدین معنی است که این توافق دیگر برجام نیست بلکه اصلا چیز دیگری است.
دبیر ستاد حقوق بشر کشور عنوان کرد: چرا ما اکنون تعهدات خود را به چهار میخ می‌کشیم. لازم نیست که ما بگوییم از برجام خارج شدیم، اما بهتر آن است که دیگر تعهدات مربوط به برجام را تعلیق کنیم و بگوییم فعلا ما تعهدات خود را به صورت تعلیق در می‌آوریم. چون اروپایی‌ها تعهدات ما را در کف گرفته‌اند و بیشتر از آن را اکنون از ما می‌خواهند بنابراین نباید اجازه دهیم که توقع آنها بیشتر از این بالاتر رود.
دبیر ستاد حقوق بشر کشور بیان کرد: متاسفانه در صحبت پمپئو هست اگر چه غربی‌ها می‌گویند با آقای روحانی و آقای ظریف می‌توانیم کار کنیم اما ایران که درحال حاضر اینها نیستند. این خوب تشخیص داد؛ آقای روحانی و آقای ظریف برادران عزیز ما هستند، ژانر مدیریت برجامی دیگر کار نمی‌کند و باید تحول پیدا کند. آن وقت کلید خیلی چیزها به دست ما می‌آید و خیلی درها به روی ما باز می‌شود.
وی گفت: لذا پاتکی که اکنون باید در مقابل تحولات آمریکا بزنیم یک تعلیق تعهداتمان است تا معلوم شود از برجام چقدر مانده است و این یک استراتژی است اینها را به تلاش وادار می‌کند و برای این تعلیق مدت بگذاریم دو ماه فرصت تعلیقی بگذاریم بعد از آن هم هیچ چیز دیگر نیست.
دبیر ستاد حقوق بشر کشور بیان کرد: مذاکره با اروپا‌ اشکالی ندارد به شرطی که بدانیم در آن چیزی نیست و به عنوان کار دیپلماتیک ادامه بدهیم. کار دیپلماتیک هم در دراز مدت بی‌خاصیت نیست مثل سبدی است که وقتی میوه رسیده شود داخل آن می‌ریزد قبل از آن میوه‌ای نمی‌افتد.
وی عنوان کرد: من نمی‌گویم با اروپایی‌ها صحبت نکنید اما معطل آن نباشید در مسیر صحبت کنید نه اینکه ببینیم شما چقدر می‌خواهید تعهد بدهید. اصلا بیایید ببینیم شما چقدر زورتان می‌رسد. این آمریکایی‌ها کار را می‌کنند شما در قبال آن چکار می‌کنید. آن وقت ادامه این مذاکره بد نیست پنجاه سال دیگر هم ادامه پیدا کند، مشکلی ندارد به شرطی که ما معطل آن نباشیم. ما باید حتما با دنیا گفت‌وگو داشته باشیم و این هیچ‌اشکالی ندارد.
وی با بیان اینکه سند برجام یک بد شانسی دارد، گفت: شاید تعداد مسئولینی که این سند را با دقت خوانده باشند از تعداد انگشتان یک دست بیشتر نباشد این فاجعه است که کسانی که راجع به برجام صحبت می‌کنند 5 بند آن را با دقت نخوانده‌اند در سیستم نظارت هم احتمال می‌دهم که به علت اینکه این تکس بیش از 100 صفحه بوده حوصله نداشتند که آن را زیر و رو کنند.
لاریجانی ادامه داد: در مقابل هر تخلفی که آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها کرده‌اند باید آن را رکورد و ثبت کنیم این هیئت چه چیزی را با چه عبارتی و چگونه ثبت کرده است ،مردم از ما پرکاری می‌خواهند.
لاریجانی با بیان اینکه ترامپ در هیج جنگ جدیدی جرات شرکت ندارد، گفت: این آدم کاسب است و می‌گوید هنرش دوشیدن است. خیلی‌ها را در منطقه می‌دوشد؛ بنابراین ما با قدرت و استقامت می‌توانیم کشور را اداره کنیم.
دبیر ستاد حقوق بشر تصریح کرد: به نظر من برجام مرده است و اروپایی‌ها مشغول مرده‌خوری هستند. ما هرگز نباید معطل شویم باید بحث کنیم و بدانیم راجع به چه چیزی صحبت می‌کنیم، باید تفکر استیصالی را دور بریزیم.