kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۳۰۴۵
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۳
سخنگوی وزارت امور خارجه:

هیچ مذاکره دیگری جز برجام با اروپا نخواهیم داشت

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری گفت: ما هیچگونه مذاکره دیگری جز برجام با اروپا نخواهیم داشت و مذاکرات ما حول مسائل برجام خواهد بود.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه در نشست هفتگی با خبرنگاران گفت: حضور ایران در سوریه بنا به دعوت دولت سوریه انجام شده و هدف اصلی آن مبارزه با تروریسم در این کشور و دفاع از تمامیت ارضی سوریه بوده و تا زمانی که نیاز باشد و خطر تروریسم در آنجا وجود داشته باشد و دولت سوریه بخواهد ایران به کمک‌های خودش به دولت سوریه ادامه خواهد داد. وی تصریح کرد: آنهایی باید از سوریه خارج شوند که بدون اجازه دولت سوریه به سرزمین و قلمرو این کشور ورود کردند.
قاسمی گفت: ما هیچگونه مذاکره دیگری جز برجام با اروپا نخواهیم داشت و مذاکرات ما حول مسائل برجام خواهد بود. سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: ایالات متحده آمریکا با خروج یکجانبه از برجام، نه به ما که به همه جهانیان و کشورهای مستقل و اتحادیه اروپا و دیگران نشان داد که نمی‌تواند یک دولت قابل اعتماد و شریکی مطمئن باشد. وی افزود: دولت آمریکا قبل از برجام نیز با خروج از برخی معاهده‌ها و تعهداتش، پشت کردن به موازین بین‌المللی و قواعد جهانی را نشان داده بود.
قاسمی گفت: طرح چنین موضوعی (انجام مذاکره مجدد) توسط آمریکا، شرم آور و مضحک و بیشتر به طنز شبیه است که بخواهد از یک توافق چندجانبه بین‌المللی متکی به قطعنامه شورای امنیت خارج شود و سپس تحت شرایط دیگری خواهان مذاکره و نشست مجدد باشد و قابل قبول نیست و حتی فکر کردن به چنین رویه‌ای ممکن نیست.
سخنگوی وزارت خارجه اظهار داشت: رفتار غیرمنطقی آمریکا در برجام حکایت از این را دارد که این دولت و این حاکمیت در شرایط کنونی قابلیت مذاکره و تماس را ندارد و قطعا ایران مواضع کاملا شفاف و روشنی نسبت به آمریکا و سیاست‌های این کشور داشته و دارد و با توجه به رفتار خصمانه و غیرمنطقی آنها در حوزه جمهوری اسلامی ایران، مسائل منطقه و اقداماتی که صورت دادند و حرف‌های نابه‌جایی که گه‌گاه از سوی مقامات این کشور مطرح می‌شود، سیاست‌های ایران در این زمینه ادامه می‌یابد.
وی بیان داشت: وزارت خارجه یادداشتی را به سفارتخانه‌های خارجی در تهران ارسال کرده که از متقاضیان ایرانی به جای ارز، ریال دریافت کنند تا مشکلات شهروندان ایرانی کاهش یابد. البته چند هفته بیشتر از این قضیه نمی‌گذرد و ارزیابی کاملی درباره نتیجه ندارم. قاسمی درباره تضمین‌های اروپا به ایران درباره برجام و اطمینان خاطر ایران از پایبندی اروپا به تعهداتش خاطرنشان کرد: حرف کافی نیست و ما به سخن نیاز نداریم و قطعا به عمل و آنچه در صحنه عمل رخ می‌دهد، توجه می‌کنیم.
سخنگوی وزارت خارجه درباره اعمال تحریم‌ها توسط آمریکا و شورای همکاری خلیج‌فارس علیه حزب‌الله و سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان، گفت: این نوع رفتار خصمانه آمریکا نسبت به مقاومت و حمایت از رژیم صهیونیستی کاملا روشن است و اقدامی است محکوم و نابه‌جا و بی‌ثمر و بی‌حاصل و تاریخ اخیر نشان می‌دهد که اینگونه فشارها و تحریم‌ها پاسخگو نیست. جریان مقاومت و حزب‌الله در لبنان جریانی است قانونی و در انتخابات اخیر موفقیت‌های چشمگیری داشت و اکثریت آرا را به دست آورد. وی افزود: اقدامات آمریکا و رژیم صهیونیستی کاملا محکوم به شکست است و راه به جایی نخواهد برد.