kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۲۹۹۹
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۹

قابلیت موشک‌های انصارالله به روایت مرکز پژوهش‌های «بگین سادات»

نتایج پژوهش‌های یک مرکز تحقیقاتی در سرزمین‌های اشغالی نشان می‌دهد، موشک‌های بالستیک یمن به دلیل دقت بالای هدف‌گیری و ارتقای فنی برای سعودی‌ها «بسیار خطرناک» اعلام شده‌اند.

شاید زمانی که «صالح الصماد» رئیس فقید شورای عالی سیاسی یمن گفت «سال 2018 سال حملات موشکی به عربستان خواهد بود» کمتر کسی این اظهارات را جدی می‌گرفت. رسانه‌های سعودی پس از این اظهارات اقدام به تمسخر موشک‌های یمنی کرده و پس از هر حمله موشکی یمن اعلام می‌کردند که سامانه‌های دفاعی عربستان موشک‌ها را در هوا منهدم کرده است. اما انصارالله همواره تاکید داشته که موشک‌هایش با دقت به اهدافی مانند کاخ الیمامه، شرکت نفتی آرمکو و وزارت دفاع عربستان اصابت کرده است. شاید تحت تاثیر حملات رسانه‌ای سعودی، برخی کارشناسان همواره در قدرت موشک‌های یمنی شک و تردید داشتند. اما یک مرکز صهیونیستی اخیرا در پژوهشی به قدرت بالای این موشک‌ها اعتراف و تاکید کرده که «سامانه‌های دفاعی عربستان قادر به انهدام موشک‌های یمنی نیستند.»
 به گزارش ایسنا، بر اساس نتایج تحقیقی که از سوی مرکز پژوهش‌های استراتژیک «بگین» وابسته به دانشگاه «برایلان» منتشر شده، موشک‌های بالستیکی که از سوی نیروهای وابسته به انصارالله یمن شلیک می‌شوند، به دلیل دقت بالا در هدف‌گیری و ارتقای فنی «بسیار خطرناک» هستند. در بخشی از این تحقیق به ماجرای نزدیکی علنی سعودی‌ها و صهیونیست‌ها هم به این شکل اشاره شده که: «صنایع نظامی اسرائیل می‌توانند وارد بازار سلاح عربستان شده و نقش بزرگی را در تجهیز ریاض به سامانه‌های نظامی که به دلیل چالش‌های امنیتی‌اش به آنها نیاز دارد، ایفا کنند... تهدیداتی که در پی شلیک موشک‌های بالستیک از سوی انصارالله علیه عمق خاک عربستان وجود دارند، احتمال درخواست عربستان برای خرید سامانه‌های دفاع هوایی اسرائیل جهت مقابله با این موشک‌ها را افزایش می‌دهد.»
نتایج تحقیقی که از سوی این مرکز صهیونیستی منتشر شده، فاش می‌کند عربستان در سال جاری میلادی نسبت به خرید سامانه‌های دفاع موشکی اسرائیل به ویژه سامانه «گنبد آهنین» و سامانه «تروفی» تمایل نشان داده و این مسئله بر بروز تغییری بزرگ در روابط ریاض-تل‌آویو دلالت دارد. در این تحقیق حتی تاکید شده، «سال ۲۰۱۵ شاهد آغاز گسترده روابط میان ریاض و تل‌آویو بود و عربستان تلاش داشت از روابط خود با اسرائیل برای تقویت قدرت بازدارندگی و دفاعی‌اش و ارتقای آن برای مقابله با ایران در منطقه استفاده کند، عربستان می‌تواند میدانی برای سنجش کیفیت سامانه‌های دفاع هوایی اسرائیل باشد.»(!)
همچنین در تحقیق یادشده آمده است، سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان با درک نیاز کشورش به تقویت سامانه‌های دفاع هوایی سال گذشته میلادی به روسیه سفر کرده و یک قرارداد سه میلیارد دلاری را به امضا رساند، به موجب این قرارداد مسکو متعهد شد، سامانه‌ دفاع هوایی پیشرفته اس ۴۰۰ را به ریاض تحویل دهد. در این تحقیق اسرائیلی، تمایل ریاض به خرید اسلحه از مسکو به توسعه همکاری‌ها میان این دو کشور در بسیاری از زمینه‌ها از جمله مهار بحران‌های منطقه ارتباط داده و تاکید شده، عربستانی‌ها برای تحت فشار گذاشتن انصارالله بر نزدیک کردن خود به روس‌ها حساب باز کرده‌اند.
طبق این گزارش، در حال حاضر عربستان برای دفع موشک‌هایی که از یمن شلیک می‌شوند، بر سامانه پاتریوت آمریکا تکیه کرده‌ است، عربستان در سال ۲۰۱۵ سامانه دفاع هوایی «تاد» آمریکا را به قیمت ۱۵ میلیارد دلار خریداری کرد. مرکز بگین سادات در پایان تاکید کرده، از ابتدای سال جاری میلادی یمن در پاسخ به حملات عربستان و با سامانه‌های موشکی ساخت خود مانند بدر ۱ و یا سامانه‌های ارتقا یافته از روی موشک‌های روس مانند قاهر ام ۲ و برکان ۲ اچ عمق خاک عربستان را هدف قرار داده و اهدافی را در ریاض منهدم کرده است.