kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۲۹۹۸
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۹
با کسب 68 درصد آراء اتفاق افتاد

پیروزی قاطع مادورو در انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا

با شمارش تقریباً 93 درصد از آراء انتخاباتی، «نیکلاس مادورو» رئیس جمهور کنونی ونزوئلا موفق شد با پیروزی قاطع بر رقبا بار دیگر در قدرت ابقا شود. رقیب وی اما اعلام کرده، نتایج انتخابات را نمی‌پذیرد.

روز یکشنبه انتخابات ریاست‌جمهوری در ونزوئلا برگزار شد و چهار نامزد برای احراز سمت ریاست‌جمهوری با یکدیگر به رقابت پرداختند. شورای انتخاباتی ونزوئلا اعلام کرده با شمارش تقریباً 93 درصد آراء، مادورو موفق شد 68 درصد از آراء انتخابات را به خود اختصاص دهد و رقیب خود یعنی «فالکون» را تقریباً با اختلاف 40 درصد شکست دهد تا برای یک دوره 6 ساله دیگر رئیس جمهور باقی بماند. خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مقامات انتخاباتی ونزوئلا، میزان مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری را 48 درصد اعلام کرده است.
اعتراض رقیب مادورو
اما ظاهرا قرار نیست نامزد شکست خورده انتخابات نتیجه را بپذیرد در همین رابطه  شبکه «فرانس 24» گزارش داده «هنری فالکون» نامزد مخالفان و رقیب اصلی مادورو در این انتخابات خواستار تجدید انتخابات شده است. وی این را هم گفته که انتخابات برگزار شده فاقد هرگونه «مشروعیت» است و نتایج انتخابات را به واسطه نقض‌های زیادی که در آن صورت گرفته، به رسمیت نمی‌شناسد. هنری فالکون نامزد اصلی مخالفین  در این باره مدعی شده مسئولان برگزاری انتخابات با اسکن کردن کارت مواد غذایی سعی کرده اند مردم را به سمت رای دادن به نیکلاس مادورو، سوق دهند. این کارت‌ها برای دسترسی به مواد غذایی از طرف دولت توزیع می شود.
آمریکا و بسیاری از دولت‌های غربی که به صورت علنی از مخالفان غربگرای مادرو حمایت می‌کردند  حتی قبل از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، این انتخابات را رد کرده بودند. ونزوئلا ماه‌هاست  درگیر آتش فتنه‌ای است که مخالفین غربگرا با حمایت آمریکا و اروپا آن را روشن کرده‌اند. مخالفین به هیچ چیزی غیر از سرنگونی دولت چپگرای مادورو قانع نیستند.