kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۲۹۹۳
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۲
در گفتگو با کیهان مطرح شد

انتقاد مردم از رفتار سلیقه ای بانک‌ها در قبال متقاضیان وام

تعدادی از تولید کنندگان و متقاضیان تسهیلات بانکی نسبت به رفتار سلیقه ای برخی بانک ها در قبال پرداخت وام انتقاداتی داشتند.




به گزارش خبرنگار اقتصادی کیهان، یکی از کارآفرینان کشور که در یکی از روستاهای اسدآباد همدان فعالیت دارد، در تماس با کیهان اظهار کرد: بنده 170 خانواده را مشغول به کار کرده ام که در حوزه بسته بندی صیفی جات و سبزیجات فعالیت دارند.
وی سپس با اشاره به مشکلات فراوان دریافت وام از بانک اظهار داشت: برای توسعه کارم تصمیم گرفتم از بانک وام بگیرم ولی پس از تقاضای وام 100 میلیونی از بانک کشاورزی، علی رغم اینکه طبق ابلاغیه وزارت کشاورزی باید وام در قبال دریافت سند، سفته، ضمانت بانکی و... در اختیار متقاضی قرار بگیرد، متاسفانه با اینکه مدارک بنده در این زمینه کامل بوده است اما بانک این وام را پرداخت نمی کند. این کارآفرین ادامه داد: این در حالی است که فرماندار منطقه، رئیس جهاد کشاورزی شهرستان و استان، اداره کار شهرستان و استان در جریان فعالیت های کارآفرینی بنده هستند.به گفته وی، سه سند ملکی و دو ضامن کارمند رسمی برای اخذ وام ارائه شده ولی بانک مذکور به هیچ وجه زیر بار نمی رود. حتی نامه ای از استانداری و فرمانداری ارائه کردیم که در آن گفته شده بود به کسب و کار ما کمک کنند اما باز هم اتفاقی نیفتاد.
در همین راستا، تولیدکننده دیگری در گفتگو با کیهان بیان کرد: بنده حدود 60 میلیون تومان وام برای کارتولیدی خود گرفته ام این در حالی است که 120 میلیون وثیقه در گرو بانک گذاشته و موظف هستم دو برابر مبلغ گرفته شده را پس بدهم.
وی اضافه کرد: در حالی که گفته می شود سود تسهیلات بانکی 18 درصد می باشد، چطور باید دو برابر مبلغ وام را پس بدهیم؟
این تولید کننده با اشاره به اینکه مگر ما چقدر درآمد داریم که بخواهیم این سود را پرداخت کنیم، بیان کرد: من مجبورم بخاطر این وضعیت واحد تولیدی خودم را تعطیل کنم و فقط به فکر بازگرداندن سود بانک باشم.
وی در ادامه با بیان اینکه در دوره رکود مگر چقدر کسب و کار ها سود می کنند که بتوانند از عهده بهره بانکی بالا برآیند؟ افزود: دولت شعار حمایت از تولیدکننده را می دهد ولی در عمل بانک ها با رفتار سلیقه ای خود متفاوت از شعار دولت عمل
 می کنند. همچنین فرد دیگری که از بانک ملت وام تعمیر مسکن گرفته در گفتگو با کیهان اعلام کرد بانک ملت برای ارائه وام 15 میلیون تومانی به وی، ابتدا دو میلیون تومان را گرو نگه می دارد! و در نهایت 4.5 میلیون تومان هم باید سود پرداخت کنم، به عبارت دیگر وی در یک بازه سه ساله، در حالی سود 15 میلیون تومان را می پردازد که عملا 13 میلیون تومان وام گرفته است.
به هر حال، مردم در این گفتگو ها خواهان افزایش نظارت بانک مرکزی بر عملکرد بانک ها برای کاهش رفتار سلیقه ای آن ها شده اند و تاکید می کنند بانک مرکزی نباید صرفا در حد ارائه بخشنامه بر بانک ها نظارت کند.