kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۲۹۶۴
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۶
پیشنهاد توهین‌آمیز اروپا به تهران

ایران موشک‌های خود را کنار بگذارد تا کمک مالی بگیرد!

یک روزنامه آلمانی نوشت دیپلمات‌هایی از گروه 1+4 در صددند هفته آینده در «وین» درباره توافق جدیدی با ایران گفت‌وگو کنند تا طبق آن به ایران در قبال محدود کردن برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای کمک مالی ارائه دهند.



سرویس سیاسی-

دیپلمات‌هایی از اروپا، چین و روسیه در حال بحث و گفت‌وگو درباره توافق جدیدی با ایران هستند تا طبق آن به ایران در قبال محدود کردن برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای، کمک مالی ارائه دهند.
روزنامه آلمانی «ولت آم زونتاگ» در این خصوص مدعی شد، مقامات سه منطقه قرار است در هفته آینده تحت رهبری «هلگا ‌اشمیت» دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا در «وین» پایتخت اتریش دیدار کنند و درباره گام‌های بعدی بعد از خروج 8 می‌ (18 اردیبهشت‌ ماه) «دونالد ترامپ» رئیس ‌جمهور آمریکا از برجام بحث و گفت‌وگو کنند.
آلمان، فرانسه، انگلیس، چین و روسیه قرار است در این نشست مشارکت کنند اما آمریکا حضور نخواهد داشت. هنوز حضور ایران در این نشست مشخص نشده است.
به گزارش فارس، این روزنامه آلمانی به نقل از یکی از دیپلمات‌های ارشد اتحادیه اروپا نوشت: ما باید از نام «توافق هسته‌ای وین» رهایی پیدا کنیم و عناصر بیشتری بیافزاییم. این تنها چیزی است که ترامپ را متقاعد می‌کند که موافقت کند و بار دیگر تحریم‌ها را لغو کند.
هنوز وزارت خارجه آلمان درخصوص این خبر اظهارنظری نکرده است.
ولت آم زونتاگ گزارش کرد که مقاماتی که به دنبال رویکرد جدیدی در قبال ایران هستند، به این فهم رسیده‌اند که فعالیت برای شرکت‌های اروپایی تحت تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران دشوار خواهد بود.
این گزارش مدعی شده است که توافق جدید احتمالاً شامل میلیاردها دلار کمک مالی به ایران در قبال محدود کردن برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای‌اش می‌شود.
این روزنامه آلمانی مدعی شده است که در ازای دریافت کمک مالی، برنامه موشکی و قدرت منطقه‌ای ایران می‌تواند کاهش پیدا کند. این ادعای مضحک در حالی است که قدرت دفاعی یک کشور هیچ‌گاه قابل مذاکره و معامله نیست. از سوی دیگر مسئله اصلی اکنون مقابله با تحریم‌های ضدایرانی و تضمین عملی اروپا در این خصوص است، نه وعده و وعید دادن درباره ارائه کمک مالی به ایران!
اروپایی‌ها سعی دارند تا با ارائه وعده‌های توهین‌آمیز از جمله کمک مالی در ازای دست کشیدن از برنامه موشکی و قدرت منطقه‌ای و همچنین وعده‌های نسیه از جمله «مقررات بازدارنده»، به صورت همزمان هم خسارت محض برجام را به دیگر مولفه‌های قدرت ایران تعمیم داده و هم از منتفع شدن ایران در حوزه اقتصادی جلوگیری کنند.
دونالد ترامپ و دیگر مقامات کاخ سفید پیش از این بارها اعلام کرده بودند که برجام به‌دلیل اینکه مسئله موشکی و قدرت منطقه‌ای ایران را پوشش نمی‌دهد و همچنین محدودیت‌هایش دائمی نیست، قابل قبول نمی‌باشد و باید اصلاح شود. با بررسی اقدامات اخیر کشورهای اروپایی و مقایسه آن با زیاده‌خواهی‌های ترامپ به این نتیجه می‌رسیم که این اقدامات، دقیقاً تکرار یاوه‌گویی‌های ترامپ است.
یکی به نعل، یکی به میخ!
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با ‌اشاره به موضوع برجام با بیان اینکه برخی از اعضای اتحادیه اروپا یکی به نعل می‌زنند و یکی به میخ، گفت: تناقض‌گویی در گفتار مقامات اروپایی شک‌برانگیز است.
علی‌اکبر ولایتی در نشست خبری روز ملی اهدای عضو در رابطه با بحث برجام و مذاکرات مسئولین ایران با نمایندگان اتحادیه اروپا عنوان کرد: متاسفانه برخی از اعضای اتحادیه اروپا یکی به نعل می‌زنند و یکی به میخ یعنی از یک طرف می‌گویند که به برجام ملزم هستند ولی از طرف دیگر در حوزه اقتصادی برخی از آنان در پی توسعه اقتصادی با ایران هستند ولی برخی از مقامات رسمی اروپایی در این رابطه تضمینی نداده و عنوان می‌کنند که قرار نیست جلوی آمریکا بایستیم. این تناقض‌گویی در گفتار مقامات اروپایی شک‌برانگیز است و امیدواریم با مذاکرات مسئولین دولت ایران تمهیدات لازم برای اخذ تضمین اندیشیده شود؛ چرا که نمی‌توان به افرادی که به صورت متناقض صحبت می‌کنند اطمینان کرد.
ولایتی در این رابطه به شرکت توتال فرانسه ‌اشاره کرد و گفت: در ابتدا با تبلیغ و اقدامات نمایشی اقدام کردند ولی موقع عمل عنوان می‌کنند که نمی‌توانیم در مقابل فشار آمریکا بایستیم و با این اقدامات عملا برجام یک‌طرفه می‌شود.
قوانین مسدودساز
خبرگزاری اسپوتنیک در گزارشی نوشت: قوانین مسدودساز به حفاظت شرکت‌های اروپایی، بانک‌ها و حتی شرکت‌ها کمک نمی‌کند که از پیامدهای مجازات خزانه‌داری آمریکا در امان باشند. یک شرکت اروپایی، بانک و یا دولت نباید به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم با همتایان آمریکایی کار کند تا پاسخ آمریکا را به دنبال نداشته باشد.
در ادامه این گزارش آمده است: حمایت‌هایی که سران اروپایی و مقامات دولتی می‌خواهند برای شرکت‌های اروپایی ایجاد کنند، نمی‌تواند خسارت ناشی از کار نکردن با آمریکا که بازار هدف برای این شرکت‌هاست را جبران کند. در نهایت شرکت‌های اروپایی باید بین کار کردن با طرف‌های ایرانی و آمریکایی، یکی را انتخاب کنند و کار کردن با شرکت‌های آمریکایی از لحاظ اقتصادی بسیار به‌صرفه‌تر است.
«نیکلاس بی»‌ رئیس‌ گروه اروپایی ملل و آزادی در پارلمان اروپا گفت: بروکسل نمی‌تواند بانک‌ها، شرکت‌های خودروسازی و تمامی شرکت‌ها که به بازارهای آمریکا وابستگی دارند را وادار کند تا با ایران رابطه تجاری شوند.