kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۲۹۵۲
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۶
ظریف در دیدار کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا:

تعهد اتحادیه اروپا بر اجرای برجام با خروج شرکت‌های اروپایی از ایران همخوانی ندارد

وزیر خارجه کشورمان گفت: تعهد اتحادیه اروپا بر اجرای برجام با خروج شرکت‌های اروپایی از ایران همخوانی و تطابق ندارد.

میگل آریاس کانیته، کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا که در تهران به سر می‌برد، با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا با اشاره به وضعیت برجام پس از خروج آمریکا از آن، اظهار داشت: اتحاد کشورهای اروپایی برای حفظ دستاوردهای برجام اهمیت مضاعفی پیدا کرده و اراده سیاسی اتحادیه اجرای برجام و تداوم همکاری‌های شرکت‌های اروپایی
با ایران است.
به گزارش فارس، وی افزود: خروج آمریکا از برجام مشکلاتی را برای اروپا بوجود آورده، اما پیام اتحادیه اروپا تداوم همکاری با ایران در حفظ و اجرای برجام است.
وزیر امور خارجه کشورمان نیز در این دیدار اظهار داشت: با خروج آمریکا از برجام انتظارات افکار عمومی از اتحادیه اروپا برای حفظ دستاوردهای برجام افزایش یافته و در شرایط کنونی حمایت سیاسی اروپا از برجام کافی نیست و اتحادیه برای تداوم همکاری‌های اقتصادی خود با ایران می‌بایست گام‌های عملی بیشتری برداشته و سرمایه‌گذاری‌های خود را در ایران افزایش دهد.
وی همچنین افزود: تعهد اتحادیه اروپا بر اجرای برجام با اعلام انصراف احتمالی شرکت‌های بزرگ اروپایی از همکاری با ایران همخوانی و تطابق ندارد.
 مذاکره غیر برجامی!
به گزارش مهر، سید عباس عراقچی، معاون وزیر امورخارجه کشورمان، روز گذشته پس از نشست با اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره روند اخذ تضمین از اروپا، گفت: هیچ بحث غیربرجامی با طرف‌‌های مذاکره خود نداریم. ما فقط در چارچوب برجام مذاکره می‌کنیم با این هدف که آیا آنها می‌توانند منافع ایران را در برجام تامین کنند یا خیر.
کمک مالی!
روزنامه آلمانی «ولت آم زونتاگ» مدعی شد که دیپلمات‌هایی از گروه 1+4 در صددند هفته آینده در «وین» درباره توافق جدیدی با ایران گفت‌وگو کنند تا طبق آن به ایران در قبال محدود کردن برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای کمک مالی ارائه دهند.
این روزنامه آلمانی به نقل از یکی از دیپلمات‌های ارشد اتحادیه اروپا نوشت: ما باید از نام «توافق هسته‌ای وین» رهایی پیدا کنیم و عناصر بیشتری بیافزاییم. این تنها چیزی است که ترامپ را متقاعد می‌کند که موافقت کند و بار دیگر تحریم‌ها را لغو کند.
تکذیب
خبرگزاری رویترز به نقل از سه منبع در اتحادیه اروپا نوشت: گزارش روزنامه آلمانی «ولت آم زونتاگ» که مدعی شده بود کشورهای باقی‌مانده در برجام قصد دارند برای راضی کردن ترامپ به ماندن در برجام، توافق تازه‌ای به ایران پیشنهاد دهند، درست نیست.
یکی از این منابع اتحادیه اروپا گفته است: در نشست هفته آینده در وین به مسائل مربوط به اجرا و جزئیات برجام پرداخته خواهد شد. این نشست هیچ موضوع دیگری را مورد پوشش قرار نخواهد داد.
وزارت خارجه آلمان تاکنون به گزارش ولت‌آم زونتاگ واکنشی نشان نداده است. ایران تایید کرده که در نشست روز جمعه کمیسیون مشترک برجام شرکت خواهد کرد. این نشست به درخواست ایران برگزار می‌شود.
یکی به نعل،
یکی به میخ!
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به موضوع برجام با بیان اینکه برخی از اعضای اتحادیه اروپا یکی به نعل می‌زنند و یکی به میخ، گفت: تناقض‌گویی در گفتار مقامات اروپایی شک برانگیز است.
علی اکبر ولایتی در نشست خبری روز ملی اهدای عضو در رابطه با بحث برجام و مذاکرات مسئولین ایران با نمایندگان اتحادیه اروپا عنوان کرد: متاسفانه برخی از اعضای اتحادیه اروپا یکی به نعل می‌زنند و یکی به میخ یعنی از یک طرف می‌گویند که به برجام ملزم هستند ولی از طرف دیگر در حوزه اقتصادی برخی از آنان در پی توسعه اقتصادی با ایران هستند ولی برخی از مقامات رسمی اروپایی در این رابطه تضمینی نداده و عنوان می‌کنند که قرار نیست جلوی آمریکا بایستیم. این تناقض گویی در گفتار مقامات اروپایی شک برانگیز است و امیدواریم با مذاکرات مسئولین دولت ایران تمهیدات لازم برای اخذ تضمین اندیشیده شود؛ چرا که نمی‌توان به افرادی که به صورت متناقض صحبت می‌کنند اطمینان کرد.
ولایتی در این رابطه به شرکت توتال فرانسه‌اشاره کرد و گفت: در ابتدا با تبلیغ و اقدامات نمایشی اقدام کردند ولی موقع عمل عنوان می‌کنند که نمی‌توانیم در مقابل فشار آمریکا بایستیم و با این اقدامات عملا برجام یک طرفه می‌شود.
قوانین مسدودساز
خبرگزاری اسپوتنیک در گزارشی نوشت: قوانین مسدودساز به حفاظت شرکت‌های اروپایی، بانک‌ها و حتی شرکت‌ها کمک نمی‌کند که از پیامدهای مجازات خزانه‌داری آمریکا در امان باشند. یک شرکت اروپایی، بانک و یا دولت نباید به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم با همتایان آمریکایی کار کند تا پاسخ آمریکا را به دنبال نداشته باشد.
در ادامه این گزارش آمده است: حمایت‌هایی که سران اروپایی و مقامات دولتی می‌خواهند برای شرکت‌های اروپایی ایجاد کنند، نمی‌تواند خسارت ناشی از کار نکردن با آمریکا که بازار هدف برای این شرکت‌هاست را جبران کند. در نهایت شرکت‌های اروپایی باید بین کار کردن با طرف‌های ایرانی و آمریکایی، یکی را انتخاب کنند و کار کردن با شرکت‌های آمریکایی از لحاظ اقتصادی بسیار به صرفه‌تر است.
«نیکلاس بی»‌ رئیس‌گروه اروپایی ملل و آزادی در پارلمان اروپا گفت: بروکسل نمی‌تواند بانک‌ها، شرکت‌های خودروسازی و تمامی شرکت‌ها که به بازارهای آمریکا وابستگی دارند را وادار کند تا با ایران رابطه تجاری شوند.