kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۲۹۴۹
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۵
ولایتی خبر داد

10 هزار نفر در فهرست انتظار دریافت عضو پیوندی

رئیس‌بیمارستان مسیح دانشوری با بیان اینکه هر یک نفر بیمار مرگ مغزی می‌تواند ۸ نفر را احیا کند، گفت: روزانه 10 نفر به خاطر نرسیدن عضو پیوندی جان خود را از دست می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، علی‌اکبر ولایتی اظهارداشت: هیچ کشوری در آسیا مانند ایران در اهدای عضو موفق و پیشرفته عمل نکرده است و به جرات می‌توان به عمل پیوند عضو در کشور نمره ممتاز داد.
ولایتی افزود: هم اکنون ۱۰ هزار نفر منتظر دریافت عضو از جمله کبد، ریه، قلب، کلیه و لوزالمعده در بیمارستان‌های کشور هستند و هر روز ۱۰ نفر از آنان به دلیل نرسیدن عضو پیوندی جان خود را از دست می‌دهند و البته ۱۴ نفر دیگر به فهرست دریافت عضو افزوده می‌شوند.
وی ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که هیچ کشوری در پیوند ریه هم سطح ایران نیست و این عمل جزو یکی از سخت‌ترین عمل‌ها محسوب می‌شود و تا کنون نزدیک به ۲۰۰ پیوند ریه و ۲۲۰ پیوند قلب در بیمارستان مسیح دانشوری انجام شده است.
رئیس‌بیمارستان مسیح دانشوری با بیان اینکه هر نوع خرید و فروش اعضا غیر قانونی است و در مسیح دانشوری مراقبت شبانه‌روزی داریم تا سوءاستفاده‌ای رخ ندهد، گفت: اگر موضوع پسندیده اهدای عضو به خرید و فروش بکشد یک کار وحشتناک و یک افتضاح بین‌المللی ایجاد می‌شود.