kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۲۹۰۱
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۳
نیویورک تایمز :

چرا کسی اظهارات ضدصهیونیستی اردوغان را جدی نمی‌گیرد؟

«اردوغان به مسئله غزه چنگ زده است تا جاه‌طلبی دیرینه خود برای تبدیل شدن به رهبر جهان اسلام را پیش ببرد.» این بخشی از گزارش «نیویورک تایمز» است که طی آن به چرایی جدی گرفته نشدن اظهارات ضد صهیونیستی این روزهای اردوغان می‌پردازد.

رجب طيب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در سال‌های گذشته همواره سعی کرده تا خود را به عنوان «مدافع سر سخت مردم فلسطین» نشان دهد. وی در سال 2009 به عنوان نخست وزير ترکيه در همايشي درباره غزه که در داووس برگزار شد، در حالي که خطاب به شيمون پرز رئیس‌ رژیم صهیونیستي می‌گفت، «شما کشتار را خوب بلد هستيد» از سالن مرکز همايش خارج شد. این اظهار نظر به نوعی وی را محبوب کرد. اما روند روابط وی با اسرائیل در سال‌های بعد نشان داد که این مواضع اردوغان چندان جدی نبوده و به نوعی با هدف کسب محبوبیت در جهان اسلام صورت گرفته است.
اردوغان پس از جنایات هولناک دوشنبه گذشته اسرائیل در غزه نیز مواضع آتشینی علیه اسرلئیل گرفت و سفیر این رژیم را هم از کشورش اخراج کرد اما بر خلاف گذشته، کسی این مواضع را جدی نگرفت. بسیاری از کارشناسان معتقدند اردوغان بار دیگر به دنبال بهره‌برداری ابزاری از مسئله فلسطین است. اردوغان اخیرا از برگزاری زودهنگام انتخابات ریاست جمهوری خبر داده است.
کارشناسان معتقدند وی به دنبال آن است تا با توجه به اقدام ترامپ در انتقال سفارت خود به قدس (تغییر پایتخت رژیم صهیونیستی)، چهره‌ای ضد اسرائیلی از خود نشان دهد و بتواند در انتخابات تیرماه پیروز میدان شود. در همین رابطه وی علیه اسرائیل نیز مواضعی شدید گرفته و حتی اجلاس اضطراری سازمان همکاری اسلامی را در اسلامبول با محوریت قدس برگزار کرده است. اما باز هم کسی اردوغان را جدی نمی‌گیرد.
حالا «نیویورک‌تایمز» طی گزارشی نوشته، «کشته شدن دست‌کم 60 نفر در غزه، نه تنها در روابط بین اسرائیل و ترکیه تنش ایجاد نکرد بلکه مؤلفه قدرتمند جدیدی به کمپین انتخاب مجدد رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه بخشید... اردوغان به مسئله غزه چنگ زده است تا جاه‌طلبی دیرینه خود برای تبدیل شدن به رهبر جهان اسلام را پیش ببرد... وی نمی‌تواند و شاید نمی‌خواهد تغییری در وضعیت فلسطینیان ایجاد کند. در این باره، منتقدان به 2 میلیارد و 500 میلیون دلار صادرات ترکیه به اسرائیل‌ اشاره می‌کنند. حزب اردوغان حتی اجازه بحث اپوزیسیون در مورد قطع روابط مالی و دیپلماتیک با اسرائیل را نداده است.»
طبق گزارش نیویورک تایمز، «محرم اینجه»، کاندیدای برجسته اپوزیسیون ترکیه در این مورد معتقد است، «تنها کاری که اردوغان می‌تواند انجام دهد برگزاری تظاهرات است زیرا او اهمیتی به مسلمانان فلسطین نمی‌دهد. او تنها نگران انتخابات آتی است.»