kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۲۸۳۹
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۹

آغاز دور تازه بازداشت‌ها در عربستان آل سعود این بار مخالفان اسرائیل را بازداشت می‌کند

نیروهای امنیتی سعودی در دور تازه بگیر و ببندهای خود، این‌بار شروع به دستگیری و قلع و قمع مخالفان عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی کرده‌اند.

همراهی ارتجاع عرب با انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس یکی از بزرگترین خیانت‌هایی بود که دوشنبه گذشته در مورد فلسطین انجام و باعث نفرت جهان اسلام از این چند کشور شد. در این میان پادشاه عربستان حتی حاضر به شرکت در نشست سازمان همکاری اسلامی در مورد قدس که در ترکیه برگزار گردید نیز نشد. اکنون آل‌سعود در راستای خوش‌خدمتی تازه خود به صهیونیست‌ها شروع به دستگیری کسانی کرده که با عادی سازی روابط اعراب و اسرائیل، مخالفند.
ایسنا در این باره به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای «القدس العربی» نوشته، فعالان شبکه‌های اجتماعی می‌گویند ‌مسئولان سعودی روز پنج‌شنبه چهره‌های جدید متعددی از جمله مردان و زنان فعال در حوزه حقوق بشر و مخالفان عادی‌سازی روابط با اسرائیل در عربستان مانند دکتر محمد الربیعه، دکتر ابراهیم المدیمیغ و فعالان زنی چون لجین الهذلول، عزیزه الیوسف و ایمان النفجان و نیز نوره فقیه، خواهر زندانی منصور فقیه را بازداشت کردند.
عبدالله الغامدی، فعال عربستانی مقیم انگلیس هم در این باره اظهار داشته: «مسئولان عربستانی همچنان مادر و برادرم را برای بیش از ۵۰ روز در بازداشت نگه داشته‌اند و به خانواده‌ام اجازه ملاقات با آنها را نمی‌دهند.» الغامدی در مارس(فروردین) گذشته اعلام کرده بود که دستگاه امنیتی عربستان مادر بیمارش که بیش از ۶۰ سال دارد و برادر کوچکش را در شهر جده با هدف تهدید او و تحت فشار گذاشتن‌اش بازداشت کردند.
عفو بین‌الملل در ژانویه گذشته(دی ماه) حبس دو فعال حوزه حقوق بشر یکی به مدت ۱۴ سال و دیگری هفت سال به اتهاماتی چون تشکیل یک جمعیت بدون مجوز را تایید کرد. عفو بین‌الملل اعلام کرد، حکم حبس این دو فعال، موید نگرانی‌ها از رهبری جدید در سایه حکمرانی محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور است که برای خاموش کردن جامعه مدنی و مدافعان حقوق بشر مصمم است.
اعتراض عفو بین‌الملل
خبر دیگر اینکه، گروه‌های حقوق بشری بین‌المللی اقدام اخیر مقام‌های عربستانی در بازداشت هفت فعال برجسته حقوق زنان در این کشور را که پیش از این برای حق رانندگی زنان مبارزه کرده بودند، محکوم کردند. دو گروه حقوق بشری عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر از مقام‌های عربستانی خواستند تا این بازداشت شده‌ها را آزاد کنند. لیا ویتسون، مدیر بخش «خاورمیانه» گروه دیده‌بان حقوق بشر گفت: «به نظر می‌رسد تنها جرمی که این فعالان مرتکب شده‌اند این بوده که قبل از اعلام اصلاحات محمد بن سلمان خواهان رانندگی زنان بودند.»