kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۲۸۳۸
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۸
در گفت‌وگوی کیهان با تیم‌ اندرسون مطرح شد

نقض عهد عادت غربی‌هاست ریشه دشمنی آمریکا با ایران، اقتدار منطقه‌ای آن است

اشاره
اقتدار مثال زدنی ایران در منطقه که یک نمونه آخر آن، شکست کمر داعش و گروه‌های تروریستی در غرب آسیا بود، نقشه‌های آمریکا و متحدان منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای این کشور را عقیم گذاشته است. این جبهه، با راه‌اندازی داعش خواب‌های زیادی برای منطقه و جهان اسلام دیده بودند که همه با کمک ایران و متحدانش، «هوا» شد. در همین رابطه با دکتر «تیم اندرسون» استرالیایی که پیش از این هم میمان ما در تحریریه کیهان بود، گفت‌وگویی ترتیب داده‌ایم، فردی که از نزدیک تحولات منطقه را رصد می‌کند و ماه های زیادی را در منطقه سپری کرده است. «اندرسون» پژوهشگر و استاد دانشگاه سیدنی در رشته اقتصاد سیاسی است که در همراهی با شماری دیگر از اعضای آکادمیک این کشور گروهی را با عنوان «مرکز مطالعات مبارزه با هژمونیک» تاسیس کرده است. وی نویسنده کتاب «جنگ کثیف علیه سوریه» نیز هست که سال گذشته از آن رونمایی شد. آقای «اندرسون» مقالاتی هم درباره انقلاب اسلامی ایران و همچنین تحولات سیاسی آمریکای لاتین به رشته تحریر درآورده است. متن کامل مصاحبه کیهان با این شخصیت مطرح سیاسی را در ادامه می خوانید.

1) جایگاه جمهوری اسلامی ایران در منطقه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟آیا به اعتقاد شما ایران در بر ملا کردن نقشه غربی‌ها  برای منطقه موفق عمل کرده است؟ آیا ایران دست برتر را در منطقه غرب آسیا دارد؟
نقش استراتژیک ایران در منطقه غرب آسیا نشات گرفته از اصول این کشور، ظرفیت‌ها و پیروزی‌های چشمگیرش در گذشته است. در شرایط کنونی می‌توانیم،  موفقیت‌های ایران در مسیر تقویت گام‌ها و موقعیت‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را در راستای مقابله با سیاست‌های تهاجمی ایالات متحده در منطقه، تفسیر کنیم. ایران ثابت کرده تحت هر شرایطی از هم پیمانان خود همچون عراق و سوریه دفاع می‌کند. ایران همچنین از نگاه جامعه جهانی تبرئه شده و به خاطر خروج آمریکا از برجام موقعیت استراتژیک این کشور بهبود نیز یافته است. خیانت یک جانبه آمریکا می‌تواند سایر کشورهای طرف در توافق را متعهدتر به این قرارداد کند. روسیه و چین در کنار ایران در برجام باقی ماندند و همچنان به برجام متعهد خواهد ماند. حرکات ناپخته ترامپ ایران را مجاب کرده تا ارتباط مستقل خود با روسیه، چین و اتحادیه اروپا را تقویت کند. این اقدام آمریکا همچنین ثابت کرد که دلیلی وجود ندارد ایران در آینده در مورد هر موضوعی با واشنگتن وارد بحث شود. عادت غرب به نقض عهد و باطل کردن یک طرفه توافقات امری بسیار عادی است. آمریکا مدت‌ها به دنبال منزوی کردن ایران بود اما اکنون در حال تضعیف خود است. اما با این وجود نمی‌توان به‌طور قطعی گفت که ایران دست برتر را در منطقه دارد. ایران و محور مقاومت به طور محسوسی در حال رقابت با گروه فشار عربی و اسرائیل در منطقه غرب آسیا هستند.
2) آیا می‌توان گفت علت عمده دشمنی آمریکا با جمهوری اسلامی ایران، همین اقتدار منطقه‌ای این کشور است؟
دقیقا تعبیر درستی است، علت اصلی تخاصم آمریکا با ایران نقش سازنده و پر قدرتی است که ایران آن را در منطقه ایفا می‌کند. منطقه‌ای که برای آمریکا به علت منابع سرشار نفتی بسیار پر اهمیت است. دو شریک سرطانی آمریکا در منطقه یعنی رژیم مستبد آل سعود و رژیم آپارتاید اسرائیل از تهران مستقل و قدرتمند هراس دارند . به علاوه آمریکا همچنان درگیر تحقیری است که با وقوع انقلاب اسلامی به اخراجش از این کشور منجر شد. آمریکا هیچگاه علت واقعی این تحقیر را درست درک نکرد و در عین حال نیز آن را از یاد نخواهد برد.
3) آیا به اعتقاد شما حوادث اخیر در منطقه غرب آسیا می تواند به یک نظم جدید جهانی منجر شود؟اگر اینطور است می‌توانید بیشتر توضیح دهید؟
ایده «نظم جدید جهانی»_ رژیم تک قطبی که اولین بار آن را جرج بوش در سال 1991 مطرح کرد و درست پس از جنگ اول خلیج فارس علیه صدام حسین شکل گرفت، به علت تغییرات جغرافیایی سیاسی، ناکام مانده است. رویای تسلط سراسری آمریکا بر جهان طرحی بود که به علت رکود در اقتصاد آمریکا به‌طور کامل به شکست انجامید. همزمان نیز بلوک‌های اقتصادی قدرتمندی در آمریکا لاتین و منطقه اوراسیا به رهبری چین و روسیه به سرعت شکل گرفتند. ما می‌توانیم جملات مشابه‌ای نیز درباره «خاورمیانه جدید» که به دست کاندولیزا رایس در سال 2006 در اورشلیم اعلام شد بگوییم. تمام جنگ‌هایی که در منطقه از افغانستان تا عراق و سوریه شکل گرفت و همچنین جنگ تمام عیار اقتصادی و تروریستی علیه ایران، هیچکدام نتوانست باعث از بین رفتن منطقه و شکل‌گیری خاورمیانه جدید شود. همزمان نیز رژیم صهیونیستی که دست برتر را در خاورمیانه داشته به سرعت در حال از دست دادن وجاهت خود است. در مقابل و در برابر طرح‌های آمریکا ایران جریانی را رهبری می‌کند که موسوم به «محور مقاومت» است. این محور تنها در حوزه جنگی و دفاع از اشغالگری نباید فعالیت کند بلکه می‌تواند کریدوری برای ارتباط دادن حوزه اوراسیا به مرز دریای مدیترانه و لبنان باشد.
4) بر اساس اتمام قریب‌الوقوع جنگ‌های نیابتی در خاورمیانه چگونه شکل آینده جنگ را در این منطقه ارزیابی می‌کنید؟
 پس از آزادی سوریه و عراق از وجود تروریست‌های داعش و دیگر تروریست‌ها، اکنون بزرگترین مشکل در منطقه غرب آسیا رژیم صهیونیستی و اشغالگری فلسطین و بخش‌هایی از سرزمین‌های لبنان و سوریه است. رژیم اسرائیل بسیار وحشی و خطرناک است که از حمایت‌های خارجی‌ها همواره بهره‌مند بوده است. رژیم صهیونیستی تاکنون و در ماه های اخیر حملات متعدد موشکی‌ای را به سوریه روانه داشته که همه آنها در سایه حمایت غربی‌ها بوده است. آن‌ها در ترورهای بسیار زیادی که در منطقه رخ می دهد، دست دارند. با آزادی کامل سوریه اکنون اسرائیلی‌ها بلندی‌های جولان را در خطر می‌بینند و احساس می‌کنند که سوریه به زودی آن مناطق تحت اشغال را پس خواهد گرفت.