kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۲۷۵۵
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۳
با پاکسازی حومه دمشق و شمال حمص

تمام راه‌های مواصلاتی استان‌های سوریه به کنترل دمشق درآمد

با خروج تروریست‌ها از شمال «حمص» و جنوب «حماه»‌و بازگشایی محور اصلی «دمشق- حمص»، تمام راه‌های ارتباطی میان استان‌های سوریه تحت کنترل ارتش سوریه درآمد.جاده ارتباطی دمشق-حمص که از سال 2013 تاکنون تحت اشغال عناصر تروریستی بود، با خروج تروریست‌ها از شمال حمص و جنوب حماه، تحت کنترل کامل ارتش سوریه درآمد.

به گزارش فارس، پس از اینکه ارتش سوریه شرایط را بر تروریست‌ها در منطقه مهم «غوطه شرقی» تنگ کرد، عناصر مسلح حاضر در غوطه‌شرقی، شمال حمص و جنوب حماه مجبور شدند شرط‌های دولت دمشق را بپذیرند و جمعا 80 هزار نفر از آنها و خانواده‌هایشان به شمال سوریه
منتقل شوند.جاده حماه به حمص نیز که از سال 2011 بسته شده بود، چندی پیش مجددا بازگشایی شد. با این اتفاق، در حال حاضر ارتش سوریه و همپیمانانش همه مسیرها و جاده‌های ارتباطی میان استان‌های این کشور را تحت کنترل دارند.
ارتش سوریه اعلام کرده، با خروج تروریست‌ها، از منطقه‌ای به مساحت 1200 کیلومتر مربع در حومه حمص و حماه، آرامش به 65 شهرک و روستا بازگشت.
در مجموع، طی 10 روز اجرای توافق میان عناصر مسلح و دمشق، 35 هزار تروریست از شمال حمص و جنوب حماه خارج شده‌اند.ارتش سوریه قصد دارد در استان «درعا» نیز همین سیاست‌ را پیاده کند. در همین چارچوب، دیروز بالگردهای ارتش با پخش اعلامیه‌هایی، از تروریست‌های حاضر در این استان خواستند به روند آشتی ملی بپیوندند.
دیدار اسد با پوتین
خبر دیگر اینکه «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه دیروز در شهر «سوچی» روسیه با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور این کشور دیدار کرد. به گزارش ایسنا، بشار اسد در این دیدار، گفت دولت وی برای مذاکرات سیاسی در سوریه جهت حل و فصل بحران چند ساله، آمادگی دارد.
به گزارش ایسنا، رئیس‌جمهور سوریه این را هم اضافه کرد که ما بارها گفته‌ایم و باز هم می‌گوییم از روند سیاسی در سوریه حمایت می‌کنیم؛ چرا که این اقدام در موازات با عملیات مبارزه با تروریسم ضروری است. ما می‌دانیم این مسئله آسان نیست چون در جهان کشورهایی هستند که تمایلی به ثبات در سوریه ندارند. با این وجود ما، شما و دوستانمان با قدرت به ادامه روند صلح سوریه تا رسیدن به راهکارهای دائمی ادامه می‌دهیم.» پوتین نیز گفت: «پس از موفقیت‌های نظامی بزرگ در سوریه، زمان خروج نیروهای خارجی فرارسیده است.»
وی گفت: «با توجه به کار بزرگی که در کنگره مردم سوریه در سوچی و در مذاکرات آستانه انجام شده است، حالا می‌توانیم گام بعدی را با کمک همدیگر برداریم. ارتش سوریه گام‌های ارزشمند و مهمی به سوی تحکیم هرچه بیشتر قدرت دولت مشروع سوریه برداشته است.
رئيس‌جمهور روسیه گفت: امیدواریم که سازمان ملل و همه کشورهای علاقمند به حل بحران سوریه، در روند سیاسی شرکت کنند.به گزارش فارس، پوتین تصریح کرد: روسیه از تصمیم بشاراسد برای اعزام نمایندگانی برای شرکت در نشست‌های کمیته تدوین قانون اساسی جدید سوریه استقبال می‌کند. او گفت: ما بر سر اقدام مشترک برای مبارزه با تروریسم به توافق رسیدیم و حالا هم به این نتیجه رسیده‌ایم که شرایط برای بیشتر کردن تلاش‌ها در مسیر حل سیاسی بحران، مساعد است.
سایر رویدادها
* وزارت خارجه آمریکا بار دیگر دولت سوریه را به حملات شیمیایی متهم کرد و مدعی شد ارتش سوریه چهارم فوریه 2018 (15 اسفند گذشته) ناحیه‌ای را در استان «ادلب» هدف حمله شیمیایی قرار داده است.
* رژیم صهیونیستی به خاطر ترس از تکرار حملات موشکی مقاومت به منطقه جولان اشغالی، آژیر خطر را دیروز در این منطقه به اشتباه به صدا درآورد.