kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۲۷۳۲
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۸

پشت‌پرده اتفاقات کازرون از هشتگ پرانی ربع پهلوی تا فراخوان منافقین

تجمعات چند شب پیش کازرون در حالی رخ داد که عملا موضوع تفکیک بخش‌هایی از این شهرستان متوقف شده است، از سوی دیگر رسانه‌های بیگانه سعی می‌کنند با تحریک، احساسات مردم را به خشونت بکشانند.
سرویس سیاسی-

در پی درگیری‌های چهارشنبه شب گذشته در شهرستان کازرون یک نفر کشته و 6 نفر زخمی شدند. دعوت به تجمع و آشوب در کازرون درحالی صورت گرفت که پیش از این معاون‌اول رئیس‌جمهور و استاندار فارس از منتفی شدن طرح موسوم به انتزاع کازرون خبر داده بودند. در دوماه گذشته اعتراضات گسترده‌ای در کازرون نسبت به ایجاد شهرستان جدید کوه‌چنار صورت گرفته بود که جمعیت حاضر در برخی تجمعات بیش از 5 هزار نفر تخمین زده می‌شد، اما رفتار توام با متانت و آرامش مردم و رفتار بسیار مناسب نیروی انتظامی و نهادهای امنیتی سبب شده بود کوچکترین درگیری و اتفاقی در این شهرستان رخ ندهد.
با این حال شامگاه چهارشنبه با فراخوان مشکوک عده‌ای در تلگرام، جمعیتی اندک تجمع کرده و با سر دادن شعارهای انحرافی و به آتش کشیدن یکی از مقرهای پلیس کازرون، برای نخستین‌بار اعتراضات این شهرستان را به خشونت کشیدند. این درحالی است که پس از سفر دوهفته پیش استاندار فارس به کازرون و قول قطعی مبنی بر تحقق مطالبات مردم، هیچ اعتراضی دیگر در این شهرستان صورت نگرفته بود و اساساً تجمع شامگاه گذشته این افراد مشکوک است.
همچنین حجت‌الاسلام خرسند امام‌جمعه کازرون که خود یکی از معترضان جدی به طرح انتزاع کازرون به شمار می‌رود، در خطبه‌های 3 هفته پیش نمازجمعه این شهرستان با ارائه گزارشی از سفر یک هفته‌ای خود به تهران و دیدار با مسئولان عالی‌رتبه کشور گفته بود: دیگر هیچ تجمعی نباید در کازرون شکل بگیرد، چراکه مسئولان قول پیگیری دغدغه‌ها را داده‌ و بحث تشکیل شهرستان جدید هم متوقف شده است.
ماجرا از کجا آغاز شد ؟
داستان از انتخابات مجلس شروع شد؛ آن هنگام که حسین رضازاده نماینده فعلی کازرون در مجلس عزم حضور در خانه ملت کرد، گمانش را هم نمی‌کرد که هنوز دو سال از ورودش به مجلس نگذشته، این همه جنجال در حوزه انتخابیه‌اش به پا شود.رضازاده که اصالتاً اهل یکی از بخش‌های کازرون بنام «چنارشاهیجان» است، از همان ابتدا با اعتراض مردم مرکز شهرستان مواجه شد که معتقد بودند اگر رضازاده نماینده شود، کازرون را تجزیه کرده و زادگاه خود را به شهرستانی جدید تبدیل می‌کند.
گذر روزگار پای رضازاده را به خانه ملت باز کرد و هنوز یک‌سال نگذشته، زمزمه ایجاد شهرستان جدید شنیده شد. نماینده کازرون که ترجیح می‌داد در پاسخ به سؤالات دراین‌باره تنها سکوت اختیار کند، آرام‌آرام درخواست مردم زادگاه خود و کار ایجاد شهرستان «کوه‌چنار» را که قرار است از تلفیق دو بخش «کوهمره‌نودان» و «چنارشاهیجان» تشکیل شود به جلو می‌بُرد و در سوی مقابل، مردم کازرون هم روزبه‌روز نسبت به این قضیه حساس‌تر می‌شدند.
فراخوان تجمع مشکوک
و آتش زدن ساختمان پلیس
درنهایت کار به تجمعات خیابانی و اعتراضات مردمی کشیده شد. در تمام این تجمعات که از ابتدای سال 97 کلید خورد، هزاران کازرونی اعتراض خود را نسبت به این تصمیم اعلام می‌کردند، اما هرچه که بود مسالمت‌آمیز و آرام بود. مردم کازرون به اعتراضات خود خاتمه دادند و از همان روز 7 اردیبهشت که حجت‌الاسلام خرسند در خطبه‌های نمازجمعه خود از توقف طرح تشکیل شهرستان جدید در کازرون خبر داد و گفت دیگر تجمعی نباید شکل بگیرد، هیچ اعتراض و تجمع جدیدی گزارش نشد، تا اینکه ناگهان چهارشنبه گذشته در اتفاقی مشکوک، فراخوان تجمعی در برخی گروه‌های تلگرامی دست‌به‌دست شد. این درحالی بود که هیچ اتفاق جدیدی در طی این 20 روز رقم نخورده و مسئله کازرون خاتمه‌یافته تلقی می‌شد.در پی این فراخوان که علت و منشاء آن هنوز مشخص نیست، عده‌ای اندک جمع شده و شعارهای تندی سر دادند. پلیس که همواره در مقابل تجمعات مردم کازرون با سعه‌صدر رفتار کرده و آنقدر برخورد مناسبی داشت که مردم در تمام اعتراضات قبلی با سر دادن شعارهایی از نیروهای امنیتی و انتظامی تشکر می‌کردند، به ناچار تصمیم گرفت تعدادی از معترضان را در فضایی آرام بازداشت کرده تا بتواند سرنخ ماجرا را کشف کند. اما به محض دستگیری این افراد، پیام‌های تحریک‌آمیزی با ادبیاتی همچون «فرزندان غیور دیار سلمان فارسی را تنها نگذارید» و... به‌صورت گسترده در میان مردم کازرون توزیع شد.
جالب آنکه برخلاف تجمعات قبل که در میادین اصلی شهر برگزار می‌شد، در فراخوان این تجمع از مردم خواسته شد در مقابل مقرّ پلیس حضور یابند و باز هم برخلاف تمام تجمعاتِ قبل که علیرغم حضور چندین‌هزار نفری مردم، کوچکترین درگیری رخ نمی‌داد، این‌بار شعارهای رادیکالی سر داده شد که هیچ ربطی به موضوع انتزاع شهرستان نداشت و اعتراضات این تعداد اندک، به‌سرعت روی خشونت به خود گرفت؛ تا آنجا که با فاصله کوتاهی از آغاز تجمع، حتی ساختمان اطلاعات امنیت پلیس کازرون به آتش کشیده شد. پلیس که همچون تمام نیروهای امنیتی جهان وظیفه برقراری نظم، تامین امنیت و برخورد با اغتشاش‌گران را برعهده‌دارد، ناچار به درگیری شد تا حداقل از مسلح شدن اغتشاش‌گران جلوگیری کند.در این بین یک نفر کشته و 6 نفر هم زخمی شدند؛ اما فضای رسانه‌ای آن‌سوی آب‌ها با پروپاگاندای رسانه‌ای، هشتگ «کازرون در خون» را تِرَند کرده و به دروغ گفتند ده‌ها نفر کشته و زخمی شده‌اند. رضا پهلوی فرزند شاه مخلوع نیز در اقدامی فوری توئیت کرد و با هشتگ کازرون در خون نوشت: «قلب من برای شما هم‌میهنان دلاورم در کازرون می‌تپد. یقین دارم که ایستادگی‌ و دلیری‌تان به بار خواهد نشست و ایران‌مان به زودی، آزادی و دموکراسی را به آغوش خواهد کشید.»
ماجرا وقتی مشکوک‌تر می‌شود که سازمان منافقین هم که به‌قول مسعود رجوی سرکرده این سازمان تنها در فاصله یک سال بین ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۱، ۱۲ هزار نفر از مردم و مسئولان ایران را ترور کرده است، به‌سرعت فراخوان داد و نوشت: از هموطنانمان در کازرون و شهرهای مجاور می‌خواهیم به کمک دستگیرشدگان بشتابند.
موج سواری رسانه‌های ضد انقلاب با تحریک احساسات مردم
به گزارش فارس البته مردم کازرون که عملیات کور سازمان منافقین و ترور بزرگان استان فارس ازجمله شهید آیت‌الله دستغیب و شهید صیاد شیرازی را هرگز از یاد نمی‌بَرَند، به‌سرعت صف خود را از آشوبگران جدا کرده و براساس آنچه استاندار فارس در جمع خبرنگاران گفته است، هم‌اکنون اوضاع کازرون کاملاً تحت کنترل است و افرادی که بدنبال سوءاستفاده از احساسات پاک مردم هستند، راه بجایی نخواهند برد. در بیانیه وزارت کشور درخصوص حوادث این شهرستان نیز تاکید شده است :« معتقدیم؛ این حوادث، بیش از آنکه جنبه تقسیماتی داشته باشد ریشه در عوامل دیگری دارد که باید مورد شناسایی دقیق قرار گیرد. »همچنین گزارش‌های میدانی حاکی از آن است که مردم کازرون صف خود را از اغتشاش‌گران جدا کرده و خواستار برخورد قاطع پلیس با مخّلان نظم و امنیت هستند. به هر ترتیب آنچه در چهارشنبه شب گذشته در کازرون رخ داد، بازتاب زیادی در رسانه‌های خارجی یافت، به طوری که برخی رسانه‌های ضدانقلاب مانند من و تو، بی‌بی‌سی فارسی، صدای آمریکا و... به طور ویژه به این مسئله پرداخته و سعی کردند که به اقدامات خرابکارانه و خشونت‌های عده‌ای ناشناس در میان تجمع‌کنندگان، با تحریک رسانه‌ای دامن بزنند، دقیقا همان کاری که در دی ماه سال گذشته نیز در جریان اعتراضات اقتصادی مردم انجام داده و سمت و سوی مطالبات اقتصادی مردم را به سوی درگیری و خشونت کشاندند.