kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۲۶۳۳
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۹

اعتراض بازیگر فرانسوی و سکوت مرگبار سینماگران ایرانی!(اخبار ادبی و هنری)

بازیگر فرانسوی یکی از فیلم‌های حاضر در جشنواره کن، برروی فرش قرمز با برافراشتن تابلویی به کشتار فلسطینیان در غزه اعتراض کرد.

«منال عیسی» که با فیلم My Favorite Fabric در جشنواره کن حضور دارد همراه «گایا جیجی» کارگردان این فیلم و تدوینگر و کارگردان دیگری به نام«اتین کالوس» به هنگام نمایش قسمتی دیگر از مجموعه فیلم‌های آمریکایی جنگ‌های ستاره‌ای به نام «سولو: یک داستان جنگ ستاره‌ای» برروی فرش قرمز و در برابر دوربین عکاسان و خبرنگاران تابلویی بالای سر گرفت که برروی آن نوشته شده بود: «حمله به غزه را متوقف کنید!»
این درحالی بود که سروصدا و غوغای عبور کاروان مفصل عوامل فیلم «سولو: یک داستان جنگ ستاره‌ای» همراه بازیگرانی که خود را به شکل سربازان امپراتوری و یا شخصیت‌های فیلم همچون «چوباکا» درآورده بودند، کاملا فضای روز هفتم جشنواره را تحت تاثیر خود قرار داده بود.
شجاعت «منال عیسی» در حالی که جشنواره کن تحت مدیریت و سرمایه‌های صهیونیستی اداره می‌شود، تحسین بسیاری از خبرنگاران و رسانه‌ها را برانگیخت. یادآوری می‌شود چند سال پیش لارس فن تریر فیلمساز دانمارکی که بسیار محبوب مدیران کن بود، به خاطر یک شوخی کوچک با اسرائیل به گونه‌ای از این جشنواره اخراج شد که حتی عذرخواهی‌اش نیز پذیرفته نشد. او امسال پس از 7 سال اجازه یافته تا دوباره در این جشنواره شرکت کند!
اما در شرایطی که جشنواره فیلم کن هم تحت تاثیر جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان قرار گرفته، گویا طیف خاصی از سینماگران ایرانی که همیشه در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی به اظهارنظر درباره همه چیز می‌پرداختند، زبان‌بریده شده و سکوت مرگباری بر آنها حاکم گردیده است. طیف مذکور که پس از حوادث تروریستی پاریس در سال گذشته گریبان چاک دادند و انواع و اقسام جملات عاطفی در وصف پاریس و کشته‌شدگانش منتشر کردند اکنون در قبال 60 شهید و بیش از 3000 مجروح در غزه روزه سکوت گرفته‌اند.
این در شرایطی است که برخی از این افراد همچون اصغر فرهادی و گروهش و جماعت شبه‌روشنفکر سینما که همیشه سعی می‌کنند ادای هنرپیشه‌های غربی را درآورند، پیش از این در هر فرصتی که میکروفن به‌دست می‌آوردند، دم از صلح و آزادی و عدم خشونت زده و ظاهرا از انسانیت دفاع می‌کردند. این اتفاق بار دیگر نشان داد طیف غرب‌پرست سینمای ایران منفعل از جریان رسانه‌ای غرب به پادویی برای آنها تبدیل شده و از استانداردهای دوگانه رنج می‌برد. استانداردهایی که در آن خون غربیان همیشه رنگین‌تر از مردم مظلوم جهان و مسلمانان است.