kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۲۶۲۹
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۸
سعید مستغاثی:

سینمای تجربی یک دکان است!(اخبار ادبی و هنری)

نویسنده کتاب «حکایت سینماتوگراف» گفت: کلیت سینمای ما بیمار است و در چنین وضعیتی، این سینمای به اصطلاح تجربی، مشکلی به روی مشکلات است. حرف‌های من نقض هنر، تجربه و اتفاقات جدید نیست اما این جریان را به نوعی فرار به جلو می‌دانم. برخی کاسب این بیماری شده‌اند.

سعید مستغاثی رئیس ‌پیشین انجمن منتقدان، درباره گروه سینمایی هنر و تجربه صبح نو گفت: این اتفاقی که اسمش را سینمای هنر و تجربه گذاشته‌اند چیز جدیدی نیست. از قبل انقلاب و سینمای موج نو شکل گرفت که از سینمای دهه۶۰ و۷۰ اروپا می‌آمد. اگر آن زمان به هر شکل هویتی داشت، پس از انقلاب به‌عنوان محملی برای کسانی شد که سواد درست سینمایی نداشتند.
وی درباره ایجاد گروه هنر و تجربه بیان کرد: این جریان به عنوان یک دکان ایجاد شد! این بار از آن بیسوادی گذشته هم یک پله بالاتر رفت و به دکانی تبدیل شد تا عده‌ای به نان و نوایی برسند. پول‌های هنگفتی خرج شد و برخی که نمی‌دانستند سینما را با سین یا صاد می‌نویسند، دوربین به دست گرفتند و با استفاده از امکانات و بودجه ملت سیاه‌مشق‌هایی کردند که واقعاً به ندرت می‌شود چند دقیقه از آنها را نگاه کرد.
این منتقد سینما درباره اهداف گروه هنر و تجربه گفت: ادعای آنها این بود که می‌خواهند آدم‌هایی را که نمی‌توانند در جریان اصلی سینما باشند، حمایت کنند تا بتوانند در مقیاس کوچک‌تری فیلم‌هایشان را اکران کنند؛ آنهایی که پول و امکانات مرسوم را نداشتند. در واقع کپی‌برداری ناشیانه‌ای از اقدام کمپانی‌های آمریکایی در دهه۹۰ است. در آن دوره استودیوهای مستقل ساخته شد که سینماگرانی از اروپا و آمریکای لاتین بیایند و فیلم مستقل بسازند.