kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۲۶۲۵
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۷
در سراسر جهان رخ داد

تظاهرات میلیونی علیه رژیم صهیونیستی 80 نهاد بین‌المللی: سران اسرائیل را محاکمه کنید

اعتراض‌های جهانی علیه قتل‌عام وحشیانه فلسطینی‌ها در سالروز نکبت و افتتاح سفارت آمریکا در قدس ‌اشغالی همچنان ادامه دارد و مردم در سراسر جهان خشم خود را از جنایات صهیونیست‌ها با آتش زدن پرچم این رژیم و سنگباران سفارت‌خانه‌های آن ابراز می‌کنند. 80 نهاد بین‌المللی نیز خواستار محاکمه سران رژیم صهیونیستی شده‌اند.



سرویس خارجی-

در کشورهای فرانسه، انگلیس، سوئد، یونان، آرژانتین، ترکیه، لبنان، پاکستان، یمن، اردن، تونس و برزیل مردم با ریختن به خیابان‌ها خشم خود را علیه جنایات اسرائیل و آمریکا علیه مردم مظلوم فلسطین به نمایش گذاشته و خواستار تحریم کالاهای اسرائیلی در سراسر جهان شدند.
در یونان اعتراض‌ها به درگیری‌هایی خشونت‌آمیز و پرتاب سنگ به ساختمان سفارت رژیم صهیونیستی کشیده شد. آرژانتینی‌ها نیز در اعتراض به انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس ‌اشغالی و کشتار مردم در دوشنبه خونین، مقابل سفارت این رژیم در «بوینوس آیرس» تجمع کردند. این تظاهرکنندگان با حمل دست‌نوشته‌هایی، خشونت رژیم صهیونیستی علیه معترضان فلسطینی و تصمیم غیرمنطقی آمریکا برای انتقال سفارتش به قدس را محکوم کردند. در برزیل تظاهرکنندگان دست‌نوشته‌هایی حمل می‌کردند که روی آنها به زبان عربی نوشته شده بودند، «فلسطین آزاد و کشوری عربی است». همچنین پرچم فلسطین بر فراز ساختمان مرکزی در شهر سائوپائولو به اهتزاز درآمد.
به گزارش ایسنا، مردم در کشورهای عربی و اسلامی تظاهرات‌ همبستگی با فلسطینی‌ها برگزار کردند. در مرکز صنعا پایتخت یمن صدها هزار یمنی با ساکنان قدس و غزه اعلام همبستگی کرده و شعارهای «مرگ بر اسرائیل مرگ بر آمریکا و زنده‌باد قدس» سر دادند. آنها پرچم‌های فلسطین و انصارالله را در دست داشتند. چند استان ترکیه نیز شاهد تظاهرات گسترده‌ ضد صهیونیستی بود از جمله آن تجمع مقابل کنسولگری رژیم صهیونیستی در شهر اسلامبول. تظاهرکنندگان پرچم‌های فلسطینی را در دست داشتند و خواستار خروج آمریکا از منطقه شدند. این در حالی است که درپی اخراج سفیر و کنسول رژیم صهیونیستی توسط دولت ترکیه، تل‌آویو نیز سفیر ترکیه را برای ادای توضیحات درباره عملکرد آنکارا احضار کرد.
آخرین خبرها حاکی است در جریان حمله وحشیانه صهیونیست‌ها به فلسطینی‌ها در غزه و کرانه باختری در روز دوشنبه خونین ۶3 فلسطینی به شهادت رسیده و 2900 نفر مجروح شده‌اند. گفتنی است پسر اسماعیل هنیه رهبر حماس و خواهرزاده وی نیز در این تظاهرات به شدت مجروح شده‌اند. بیش از 80 موسسه بین‌المللی و حقوق بشری نیز خواستار بازخواست و محاکمه سران رژیم صهیونیستی به سبب ارتکاب جنایت هولناک روز دوشنبه شده‌اند. دیده‌بان حقوق بشر نیز اعلام کرده آمریکا اعتبارش را به خاطر کشتار غزه از دست داد. پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان نیز جنایات صهیونیست‌ها نسبت به مردم فلسطین را محکوم کرد.
حکم جهاد علیه رژیم صهیونیستی
«شیخ محمد رشید قبانی» مفتی لبنان اما برای آزادسازی فلسطین‌ اشغالی، حکم جهاد صادر کرده است. «شيخ محمد رشيد قباني» که مفتي اهل تسنن لبنان است، در کنفرانس خبري به واجب بودن آزادسازي فلسطين فتوا داد و تصريح کرد: «من بر فتواي ديني شرعي مبني بر اينکه فلسطين يک سرزمين عربي اسلامي است که يهوديان صهيونيست آن در سال 1948 ميلادي ‌اشغال کرده‌اند دوباره تأکيد مي‌کنم.»
به گزارش صدا و سیما، شيخ رشيد قباني این را هم گفت که «فلسطين يک سرزمين عربي است که صهيونيست‌ها آن را ‌اشغال کرده‌اند و آزادسازي آن يک واجب شرعي براي ملت آن و همه مسلمانان جهان است... فلسطينيان يا اعراب يا مسلمانان حرام است که سازش کنند يا با‌ اشغالگران آشتي کنند. هيچ کشور عربي بر فلسطين حق مالکيت ندارد تا بر اساس آن حتي از يک وجب از خاک فلسطين چشم‌پوشي کند.»
خیانت بزرگ مصر
 علاوه ‌بر کشورهای عربستان، بحرین و امارات، دولت مصر نیز پشت پرده، از انتقال سفارت آمریکا به قدس حمایت کرده است. روزنامه صهیونیستی معاریو اطلاعات اختصاصی خود را از جلسه رئیس ‌سازمان اطلاعات مصر با اسماعیل هنیه رئیس‌ دفتر حماس منتشر کرده است.
به گزارش خبرگزاری قدس، روزنامه صهیونیستی معاریو اعلام کرده در این جلسه، پیام تهدیدآمیز اسرائیل به جنبش حماس منتقل شد که در آن آمده بود، اگر تظاهرات در مرز نوار غزه را متوقف نکنید اسرائیل تو (اسماعیل هنیه) و «سنوار وحیه» را ترور خواهد کرد.
 همچنین طرف مصری هم اعلام کرده ما هم صرفا این اقدام اسرائیل را محکوم خواهیم کرد. دعوت اسماعیل هنیه به مصر بنا به درخواست تل‌آویو صورت گرفته اما در مقابل درخواست‌های هنیه برای کاهش فشار بر نوار غزه و حسن نیت طرف‌های مقابل درخواست‌کننده، از مصری‌ها صرفا پاسخ منفی
شنیده است.