kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۲۶۲۱
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۷

محاکمه شیخ زکزاکی پشت درهای بسته از سر گرفته شد

شیخ زکزاکی رهبر جنبش اسلامی نیجریه به همراه همسرش از پایتخت به «کادونا» منتقل، و در دادگاه ایالتی این شهر پشت‌درهای بسته محاکمه شد.

ارتش نیجریه از زمان یورش به حسینیه شیعیان که به شهادت نزدیک به 2 هزار و زخمی شدن صدها تن منجر شد شیخ زکزاکی و همسرش را زندانی کرده است. سال گذشته دادگاه عالی نیجریه حکم آزادی وی را به دولت ابلاغ کرد ولی ارتش نیجریه هنوز نه تنها شیخ زکزاکی را آزاد نکرده بلکه هر روز اتهامات جدیدی را نیز به وی منتسب می‌کند.
 بر اساس گزارش‌ها روز سه‌شنبه  زکزاکی و همسرش از «ابوجا» پایتخت نیجریه به دادگاه عالی ایالتی «کادونا» منتقل شدند تا در آنجا محاکمه شوند. سالن دادگاه با نظامیان و سربازان تحت محافظت قرار گرفته بود و اجازه ورود به رسانه‌ها داده نشد. «داری بایرو» مدیر پیگرد عمومی ایالت کادونا گفته قرار بود زکزاکی رسماً محاکمه شود اما دیگر متهمان حاضر نبودند و رسیدگی به این پرونده تا ۲۱ ژوئن(30 تیرماه) به تعویق افتاد. وی توضیح داد که زکزاکی در بازداشت سرویس امنیت ایالتی کادونا نگه داشته می‌شود.
یک عضو جنبش اسلامی نیجریه درباره دلیل محاکمه شیخ زکزاکی گفته: «شیخ زکزاکی  در تماس تلفنی چند روز پیش با محمد زکزاکی یکی از فرزندان خود خاطرنشان کرده بود که اخیرا یک نماینده از دادگاه ایالتی کادونا احضاریه‌ای مبنی بر متهم بودن ایشان در قتل به محل بازداشت رهبر جنبش اسلامی نیجریه آورده است که این احضاریه توسط شیخ زکزاکی رد شده است». وی اظهار داشت: «شیخ زکزاکی در این تماس تلفنی تاکید کرده بود که دولت قصد دارد با فشار عربستان ایشان را به شهادت برساند.» این دومین باری است که رهبر جنبش اسلامی نیجریه بعد از بازداشت، در ملأ‌ عام مشاهده می‌شود. پیش از این، زکزاکی پس از حضور در بیمارستان اجازه یافته بود با خبرنگاران گفت‌وگو کند. حضور رسانه‌ای شیخ زکزاکی پس از آن صورت گرفته بود که با بالا گرفتن نگرانی‌ها درباره وضعیت سلامت او، چندین تظاهرات در شهرهای مختلف نیجریه در حمایت از رهبر جنبش اسلامی نیجریه برگزار شد.«مکسول کیون» وکیل زکزاکی در این باره  به خبرگزاری فرانسه گفته: «وضعیت سلامت او در حال بدتر شدن است و اگر فرصت ملاقات با وی را داشتید، این امر واضح و روشن است». وی ادامه داد که «وضعیت بینایی شیخ زکزاکی هم ضعیف است» و در ادامه توضیح داد: «او برای راه‌ رفتن به عصا نیاز دارد. همسرش با یک عصا راه می‌رود، به طرز بسیار بدی گلوله به پای وی اصابت کرده است».