kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۲۶۱۹
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۶
در واکنش به زیاده‌خواهی‌های آمریکا

کره شمالی: سلاح‌های اتمی خود را نابود نمی‌کنیم

کره شمالی در قبال زیاده خواهی‌های آمریکا و اظهارات گستاخانه مشاور امنیت ملی کاخ سفید واکنش قاطع نشان داد و اعلام کرد به‌هیچ‌عنوان برنامه هسته‌ای خود را در مقابل امتیازات اقتصادی آمریکا متوقف نخواهیم کرد، چرا که ما لیبی یا عراق نیستیم.



سرویس خارجی-

خبرگزاری رسمی کره شمالی اعلام کرد که این کشور درصورت پافشاری آمریکا به کنار گذاشتن برنامه هسته‌ای در نشست با ترامپ تجدیدنظر خواهد کرد. پیونگ‌یانگ اعلام کرد که هرگز برنامه هسته‌ای خود را در مقابل تجارت اقتصادی با آمریکا کنار نخواهد گذاشت.
«کیم گیو گوان»، معاون وزیر خارجه کره شمالی با صدور بیانیه‌ای مطبوعاتی، به‌صورت مشخص «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی آمریکا را هدف انتقاد قرار داد. در بخشی از این بیانیه آمده است: نشست آتی آمریکا، کره شمالی قدمی بزرگ به‌سمت تنش‌زدایی در شبه‌جزیره کره و ساخت آینده‌ای بزرگ خواهد شد. اما پیش از این نشست اظهارات لجام‌گسیخته‌ای در آمریکا مطرح می‌شود که باعث تحریک طرف دیگر مذاکره می‌شود و من کاملاً ناامید شده‌ام و این اظهارات نشانه رفتاری کاملاً ناعادلانه است.
به گزارش تسنیم، مقامات بلندپایه کاخ سفید و وزارت خارجه ازجمله بولتون، اخیراً درباره خلع سلاح کره شمالی مانند آنچه که در لیبی اتفاق افتاد حرف زدند و گفتند که تسلیحات هسته‌ای، موشک‌ها و تسلیحات بیوشیمیایی باید از کره شمالی خارج شود. آنها همچنین در مورد برچیده شدن تسلیحات هسته‌ای به‌عنوان قدم اول و حرکت متقابل آمریکا پس از آن صحبت کرده‌اند. به‌گفته معاون وزیر خارجه کره شمالی، این اظهارات نشان‌دهنده تمایل طرف آمریکایی برای انجام مذاکره نیست، بلکه نشانه حرکت شیطانی برای تحمیل سرنوشت لیبی و عراق بر کشور کره شمالی است.
در ادامه این بیانیه آمده اگر دولت ترامپ از گذشته درس نگیرد و به توصیه‌های بولتون درباره روش خلع سلاح گوش کند، آینده روابط آمریکا ، کره کاملاً مشخص است.
دراین بیانیه تاکید شده است: ما تاکنون برای خلع سلاح شبه‌جزیره کره، تمایل خود را نشان داده‌ایم و بارها مشخصاً اعلام کرده‌ایم که پیش‌شرط خلع سلاح پایان سیاست خصمانه علیه کره شمالی و تهدیدات هسته‌ای و باج‌خواهی آمریکاست. اما اکنون آمریکا راهکارهای روشنفکرانه کره شمالی را نشانه ضعف ما تلقی کرده و طوری مسائل را نشان می‌دهد که گویا این نشست نتیجه تحریم‌ها و فشار است. آمریکا طوری تبلیغ می‌کند که گویا در صورت کنار گذاشتن تسلیحات هسته‌ای از طرف ما، این کشور امتیازات اقتصادی در اختیارمان قرار می‌دهد. اما ما هیچ‌وقت منتظر حمایت اقتصادی آمریکا برای بازسازی‌های اقتصادی نبوده‌ایم و در آینده نیز هرگز چنین راهی را نخواهیم رفت. این بیانیه پس از آن منتشر شد که جان بولتون در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: اگر کره شمالی واقعاً می‌خواهد به وعده‌اش درباره متوقف کردن آزمایش‌های هسته‌ای عمل کند، باید تسلیحات هسته‌ای این کشور به‌طور کامل برچیده شده و این تسلیحات به شرق ایالت تنسی (آمریکا)منتقل شود، جایی که وزارت انرژی آمریکا یک آزمایشگاه ملی و یک مجتمع تسلیحات هسته‌ای در اختیار دارد. پیونگ یانگ همچنین، دیدار و مذاکره با مقامات سئول که قرار بود دیروز انجام شود، را لغو کرد. علت این تصمیم پیونگ‌یانگ، برگزاری رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی در آب‌های شبه جزیره کره اعلام شد.