kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۲۶۱۸
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۶

«تضمین امنیت با سلاح‌های مدرن» استراتژی پوتین برای مقابله با دشمن

رئیس‌جمهور روسیه در نشستی با مقام‌های ارشد نظامی این کشور گفت، تسلیحات جدید روسیه از جمله یک مجموعه از سلاح‌های هسته‌ای جدید امنیت این کشور را برای چندین دهه آینده تضمین خواهد کرد.

امنیت ابعاد گوناگونی دارد؛ از نظامی گرفته تا سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و امنیت انسانی اما به دلیل غالب بودن جنبه نظامی در مناسبات کشورها بیشتر سیاستمداران بر ابعاد نظامی امنیت تاکید می‌کنند. برای تضمین امنیت نیز غالباً روی سلاح‌های هسته‌ای و استراتژیک تاکید می‌شود.
بر اساس همین منطق ولادیمیر پوتین در اظهاراتی در جریان یک نشست با مقامات ارشد نظامی روسیه که در «سوچی» برگزار شده‌ گفت: «سلاح‌های جدیدی که در سال جاری میلادی رونمایی کردیم به میزان چشمگیری قابلیت‌های نظامی روسیه را افزایش داده و یک توازن راهبردی را برای چند دهه تضمین خواهد کرد.»
رئیس‌جمهور روسیه چندی پیش اقدام به معرفی یک مجموعه از سلاح‌های مختلف از جمله تسلیحات هسته‌ای جدید کشورش کرد که به گفته او «به هیچ وجه قابل رهگیری از سوی سامانه‌های دفاع موشکی نیستند.» پوتین خاطر نشان کرد: «باید به زرادخانه راهبردی هسته‌ای روسیه مجموعه‌های موشک‌های بالستیک قاره پیمای جدید یارس اضافه شود و این موشک‌ها جایگزین موشک‌های قدیمی‌تر توپول شوند.»
رئیس‌جمهور روسیه این را هم گفت که «14 یگان موشکی روسیه قرار است سیستم‌های موشکی قاره پیمای یارس را به زودی به منظور جایگزینی سیستم‌های قدیمی توپول دریافت کنند.» این در حالی است که پوتین چندی پیش گفته بود که خواهان رقابت تسلیحاتی نیست. او اما در عین حال هشدار داده بود کشورش نسل جدیدی از سلاح‌های «شکست ناپذیر» برای محافظت از خودش در اختیار گرفته است.
پوتین در بخش دیگری از اظهاراتش اضافه کرد: «توسعه تسلیحات همچنان یک اولویت اصلی روسیه باقی خواهد ماند.» او همچنین به یکسری سیستم‌های تسلیحاتی قدرتمند دیگر روسیه از جمله سیستم دفاع هوایی و موشکی S-500 که گفته شده قابلیت خنثی سازی اهداف در فضا را نیز دارد،‌‌اشاره کرد.