kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۲۵۷۳
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۱
آیت‌الله خاتمی:

اظهار نظر درباره مسائل مهم کشور حق مجلس خبرگان است

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری گفت: برخی افراد به دنبال تخریب مجلس خبرگان و نماز جمعه هستند و به بهانه‌های مختلف نهاد‌های اصلی نظام را می‌کوبند.

به گزارش فارس، آیت‌الله سید احمد خاتمی پیش از ظهر دیروز در نشست خبری که در ساختمان مجلس خبرگان رهبری در قم برگزارشد، در پاسخ به سوالی در خصوص بیانیه اخیر مجلس خبرگان و سوالات و ابهاماتی که در این زمینه مطرح شده است تصریح کرد: بیانیه‌ای که صادر شد، بیانیه مجلس یا هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری نبود، بلکه بیانیه رئیس مجلس خبرگان رهبری بود که توسط آیت‌الله احمد جنتی صادر شد.
وی گفت: اینکه در رسانه‌ها منعکس شد که بیانیه اخیر، بیانیه مجلس خبرگان رهبری است، درست نبود البته در ابتدا در سایت مجلس خبرگان با عنوان بیانیه مجلس خبرگان رهبری منتشر شد که بلافاصله اصلاح شد.
سخنگوی هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: در تمام بند‌های این بیانیه در خصوص نظرات مجلس خبرگان رهبری مطلبی بیان نشده است و انتظار می‌رفت پس از اصلاح، افرادی که اظهار نظر کردند به اصلاح نیز توجه می‌کردند.
وی افزود: احساس می‌کنم برخی افراد به دنبال تخریب مجلس خبرگان و نماز جمعه هستند و به بهانه بیانیه‌ای نهاد‌های سرمایه‌ای نظام را می‌کوبند و این کار درستی نیست.
امام جمعه موقت تهران بیان کرد: بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، همه افراد در خصوص مسائل جزئی و کلی سیاسی حق اظهار نظر دارند و نظام ما بر این اساس شکل گرفته است و رئیس مجلس خبرگان رهبری نیز مانند همه افراد حق اظهار نظر دارد.
وی با اشاره به اینکه گفته می‌شود مجلس خبرگان در دیپلماسی خارجی دخالت کرده است، گفت: دخالتی در این زمینه صورت نگرفته است و تنها اظهار نظر شده است، چراکه دخالت زمانی محقق می‌شود که شخصی بخواهد به ‌وسیله قدرت خود مسئله‌ای را تغییر دهد در حالی که آنچه در بیانیه رئیس مجلس خبرگان بیان شد تنها توصیه‌ است.
خاتمی خاطرنشان کرد: در روز‌های اخیر بیان شده است که وظیفه مجلس خبرگان تنها مراقبت بر واجد بودن شرایط رهبری است ولی سوالی که در این زمینه وجود دارد این است که چگونه خبرگان رهبری از جایگاه شخصیت حقیقی خود نباید اظهار نظر کند و البته حق مجلس خبرگان رهبری است که در مسائل مهم کشور اظهار نظر کند.
وی بیان کرد: اینکه گفته می‌شود که مجلس خبرگان مخالف برخی مسائل است صحیح نیست، چراکه مخالفت و موافقت تاکنون اصلاً مطرح نشده است.
سخنگوی هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: همه افراد برخی از بند‌های این بیانیه از جمله پیمان‌شکنی آمریکا و قابل اعتماد نبودن اروپایی‌ها را قبول دارند، در این بیانیه آیت‌الله جنتی گفتند که چرا تضمین حقوقی گرفته نشده است و رئیس‌جمهور دیگر آمریکا می‌تواند پیمان‌شکنی کند و اگر عذرخواهی در بیانیه مطرح شده است تنها به دلیل همین است که تضمین گرفته نشده است.