kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۲۵۶۹
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۹
رئیس فرهنگستان علوم پزشکی ایران:

مدارک 3 کشور غربی درباره حمله شیمیایی در سوریه دارای ابهامات زیاد پزشکی است

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی ایران از ارسال نامه این فرهنگستان به سازمان منع سلاح‌های شیمیایی سازمان ملل متحد به منظور حقیقت یابی حادثه حمله شیمیایی در دومای سوریه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سید علیرضا مرندی دیروز در نشست بررسی ابعاد حمله شیمیایی در دومای سوریه درجمع خبرنگاران گفت: پس از نامه هفته‌های گذشته به دبیرکل سازمان ملل متحد امروز نامه‌ای به مدیرکل سازمان منع سلاح‌های شیمیایی (opcw) به منظور حقیقت‌یابی درباره حادثه حمله شیمیایی در دومای سوریه ارسال شد.
مرندی با بیان اینکه ایران نخستین کشوری بود که از حمله با گاز‌های شیمیایی (سارین) آسیب دید، افزود: ما تحقیقات و تجارب قابل توجهی در سطح بین‌المللی در زمینه اثرات سلاح‌های شیمیایی در اختیار داریم.
وی تصریح کرد: شواهد و مدارکی که سه کشور آمریکا، انگلیس و فرانسه براساس آن ادعا کردند که حمله شیمیایی در سوریه رخ داده است و به این شدت حمله کردند ابهامات زیادی از نظر پزشکی دارد.
رئیس فرهنگستان علوم پزشکی ایران ادامه داد: ما خواهان معاینه آسیب دیدگان این حمله و آزمایش‌های لازم در آزمایشگاه‌های بی طرف بین‌المللی هستیم تا ابهامات موجود در این زمینه برطرف شود.
مرندی با بیان اینکه این فرهنگستان قصد ورود به بحث‌های سیاسی را ندارد، گفت: هدف ما بررسی شواهد ناقص علمی است که به هیچ وجه حمله شیمیایی مورد ادعای این سه کشور را اثبات نمی‌کند و اثبات این حملات نیازمند آزمایش‌های بین‌المللی در مجامع بی طرف است که به این منظور نامه‌ای به سازمان منع سلاح‌های شیمیایی سازمان ملل متحد ارسال کرده‌ایم.
استفاده از گاز کلرین در دومای سوریه اثبات نشده است
یک عضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران و فوق تخصص بیماری‌های ریوی نیز در این نشست استفاده از گاز کلرین در حمله شیمیایی به دومای سوریه را اثبات نشده اعلام کرد. دکتر حمید سهراب‌پور گفت: در سلاح‌های شیمیایی تنها دو نوع گاز استفاده می‌شود.گاز تاول‌زا (خردل) و گاز‌های اعصاب (سارین) از جمله این مواد شیمیایی هستند، اما کلرین تاکنون در سلاح‌های شیمیایی استفاده نشده است. سهراب‌پور افزود: مسمومیت با کلرین تنها در برخی حوادث شهری همچون حادثه منبع سازمان آب مشاهده شد که متناسب با غلظت گاز و میزان حضور مصدوم در مجاورت گاز، اختلالات تنفسی و چشمی ایجاد می‌شود.
ادعای استفاده از گاز سارین
در دومای سوریه علمی نیست
یک عضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران و فوق تخصص قرنیه چشم نیز استفاده از گاز سارین در حادثه شیمیایی دومای سوریه را از نظر علمی تأیید نشده دانست. دکتر محمدعلی جوادی در این نشست گفت: استفاده از گاز سارین موجب تنگی شدید مردمک چشم و ایجاد درد برای بیماران می‌شود. براساس شواهد و فیلم‌های موجود و مشاهده مصدومان هیچ‌گاه علائم مصدومان با افرادی که در معرض گاز سارین قرار گرفته اند مطابقت نداشته است.
جوادی با بیان اینکه کوچک شدن مردمک موجب درد چشم شده و چند روز ادامه دارد، افزود: در این مصدومان تنگی مردمک در کنار تاول پلک و خراشیدگی قرنیه که نیاز به معاینه بالینی برای تایید دارد مشاهده نشد. به گفته وی،اثبات استفاده از گاز سارین در سوریه نیازمند آزمایش‌های دقیق در مراجع بی‌طرف بین‌المللی است.
این فوق تخصص قرنیه با اشاره به اینکه علاوه بر گاز‌های اعصاب (سارین)، گاز خردل نیز در سلاح‌های شیمیایی استفاده می‌شود، گفت: گاز خردل پس از مدتی موجب تاول‌زدن و التهاب چشم و بخش‌های مرطوب پوست می‌شود.