kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۲۵۵۶
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۵

اخبار ویژه





پاسخ پشیمان‌کننده شما همین بود؟!
«از تهدید تا کرنش بی‌سرانجام» این برآیند واکنش 2 ماه گذشته حسن روحانی و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در 2 بازه منتهی به خروج آمریکا از برجام و پس از خروج آمریکا از برجام تاکنون است.
به گزارش «وطن امروز»، از اواخر سال گذشته حسن روحانی و سایر مقام‌های دولتی که در به بار آمدن برجام نقش داشتند، در پاسخ به ضرب‌الاجل ترامپ برای تغییر برجام یا خروج آمریکا ازاین توافق، از واکنش فوری و در عرض کمتر از یک هفته‌ای ایران به این اقدام طرف غربی می‌گفتند که «غیرقابل تصور» و «شدیدا دردناک» است و منجر به پشیمانی طرف مقابل خواهد شد. آنان برجام بدون آمریکا را بی‌معنا می‌خواندند و بر همین اساس اعلام می‌کردند در صورت خروج آمریکا از این توافق، ایران نیز از آن خارج خواهد شد. در کنار خروج از برجام که گفته می‌شد تنها یکی از واکنش‌های ایران به خروج آمریکاست، محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه از احتمال از سرگیری غنی‌سازی و اقدام بالاتر از آن- یعنی خروج رسمی ایران از NPT- می‌گفت. سه‌شنبه شب و پس از کنفرانس خبری دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای اعلام خروج این کشور از برجام،‌حسن روحانی نیز در ایران گفت‌وگوی تلویزیونی داشت. در حالی که افکار عمومی در ایران منتظر واکنش قاطع طرف ایرانی براساس اظهارات قبلی آنان بود، حسن روحانی گفت ایران بدون آمریکا برجام را ادامه خواهد داد. او در اظهارنظری جالب، آمریکا را «موجود مزاحم» و «شر» توافق هسته‌ای دانست و از خروج آمریکا از این توافق ابراز خوشحالی کرد!
عباس عراقچی 23 اسفند گفته بود «موضع ما این است که اگر آمریکا خارج شود ما هم خارج می‌شویم؛ این را به اروپایی‌ها هم گفتیم که اگر نتوانند آمریکا را در برجام حفظ کنند. ایران هم از برجام خارج خواهد شد» اما 21 اردیبهشت 97 گفت: در صورت ارائه تضمین‌های قطعی از سوی سایر طرف‌های برجام نسبت به تامین منافع ایران و جبران آثار خروج آمریکا از این توافق، حفظ برجام ممکن خواهد بود»!
حسن روحانی 20 فروردین 97 اظهار داشت: آنها حتما بدانند اگر نقض‌ پیمان کنند پشیمان خواهند شد. آمادگی‌ها بیشتر از آن مقداری است که آنها فکر می‌کنند و اگر نقض‌ پیمان کنند در عرض کمتر از یک هفته آثارش را خواهند دید». اما او 18 اردیبهشت 97 گفت: توافق برجام میان ایران و پنج کشور است؛ از این لحظه 5+1، یک را از دست داده است و در این شرایط ما باید منتظر آن باشیم که این کشورهای بزرگ جهانی نسبت به این توافق چگونه عمل خواهند کرد.
محمدجواد ظریف هم 3 اردیبهشت 97 گفت: «ایران سه انتخاب دارد؛ می‌تواند توافق را کنار بگذارد و غنی‌سازی اورانیوم خود را از سر بگیرد،‌از سازوکار موجود در توافق استفاده کند یا تصمیم به خروج از معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای بگیرد.» اما ظریف 18 اردیبهشت 97 گفت: من تلاشی دیپلماتیک را پیش خواهم برد تا بررسی کنم که آیا دیگر اعضای برجام می‌توانند منافع کامل را برای ایران تضمین کنند یا نه؟».

آرمان: اعضای شورای شهر ماکیاولیستی رفتار می‌کنند
یک روزنامه اصلاح‌طلب تصریح کرد اعضای شورای شهر تهران بر اساس مکتب ماکیاولیستی رفتار می‌کنند نه با منطق از خودگذشتگی.
آرمان با اشاره به کش و قوس‌ دو طیف مدعی اصلا‌ح‌طلبی در شورای شهر تهران برای انتخاب شهردار نوشت: ماجراهای شورای شهر تهران، شلیک به قلب اعتدال و اتحاد استراتژیک سه انتخابات گذشته بود که خیلی زود آثار ویران‌کننده خود را بر انتخابات آتی مجلس و ریاست جمهوری خواهد گذاشت. اعضای شورای شهر تهران که اکثرشان همیشه خود را - حداقل در دیدارهای حضوری - از ارادتمندان و مریدان آیت‌الله هاشمی معرفی می‌کردند، نشان دادند که مهم‌ترین درس «مکتب هاشمی» را درنیافته‌اند و همچنان «ازخودگذشتگی سیاسی» برایشان همچون مریدان «مکتب ماکیاولی» شعاری پوچ و بی‌معنی است. پرواضح است که جریانی که امروز تمام‌قد از «نام هاشمی» عبور می‌کند و حاضر می‌شود یکی از باسابقه‌ترین مدیران سیاسی - عمرانی کشور را تنها به خاطر فرزند آیت‌ا... هاشمی بودن، از جایگاه شهرداری تهران محروم کند، به زودی ساز «عبور از روحانی» را هم کوک خواهد کرد تا صحت سخن رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام روشن شود که در سال 92 گفتند: دعا کنید که - اصلاح‌طلبان - تجربه‌های گذشته را فراموش نکنند!

آقای عراقچی! اشتباه محاسباتی را تکرار نکنید!
معاون وزیر خارجه دیروز اصرار به تفکیک آمریکا و اروپا داشت و امروز اصرار بر تفکیک دولت‌ها و شرکت‌های اروپایی دارد. چرا آقای عراقچی اصرار دارد واقعیت‌ها را نبیند؟
رجانیوز با طرح این سؤال نوشت: عراقچی در کمیسیون امنیت ملی مجلس: ما باید بین دولت‌های اروپایی با شرکت‌های اروپایی تفاوت قائل شویم، شرکت‌های اروپایی خصوصی هستند و کسی نمی‌تواند آن‌ها را مجبور به کار با کشوری کند یا نکند، اما دولت‌های اروپایی مصمم هستند برجام را حفظ کنند!
دیگر شنیدن این دست سخنان از زبان عراقچی  اصلاً بعید نیست و پاسخ دادن به آن نیز شاید دردی را از ایشان دوا نکند. دیپلماتی که سالها در تیم مذاکره‌کننده حضور داشته باید بداند که جنس تحریم‌های آمریکا طوری است که نه تنها دولت‌های اروپایی، بلکه هر شرکت و بانک خصوصی که با ایران همکاری اقتصادی داشته باشد را هدف می‌گیرد.
استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا پس از آنکه دونالد ترامپ خروج این کشور از توافق هسته‌ای با ایران را اعلام کرد، گفت: که مجوز دو شرکت بوئینگ و ایرباس برای فروش هواپیماهای مسافربری به ایران لغو خواهد شد.
راینر الر مدیر روابط عمومی ایرباس به صراحت اعلام کرده است که این شرکت به دقت اعلام رئیس جمهور آمریکا را ارزیابی خواهد کرد و قدم بعدی بر اساس سیاست‌های داخلی و در متابعت کامل از تحریم‌ها و مقررات منع صادرات اتخاذ خواهد شد.
کلودیو دسکالزی مدیر شرکت انی ایتالیا در نشست سالانه این شرکت به سهامدارانش گفت، انی تمام طلب‌های معوق خود از ایران بابت سرمایه‌گذاری‌های سال‌های گذشته در این کشور را از تهران گرفته و قصدی برای اجرای پروژه جدید در ایران ندارد. مدیر شرکت انی همچنین گفت، برقراری هرگونه تحریم جدید علیه ایران 6 ماه طول خواهد کشید. به گفته دسکالزی، نفت مورد نیاز این شرکت ممکن است از این پس به جای ایران از کشوری دیگر تأمین شود.
شرکت سوئیسی ام‌اس‌سی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «(ام‌اس‌سی) در حال بازنگری در خدمات، فعالیت‌ها و روابط تجاری خود است تا ببیند که آیا تأثیری (از تصمیم اخیر) ترامپ می‌پذیرد یا نه و از جدول زمانی تعیین شده از سوی دولت آمریکا تبعیت می‌کند.»
شرکت دانمارکی مرسک هم گفته، پذیرش محموله‌های مشخصی که این هفته هدف تحریم خزانه‌داری آمریکا قرار گرفته را متوقف کرده است. شرکت مرسک لاین اضافه کرده: «حضور ما در ایران حضوری محدود است. ما تحولات را رصد خواهیم کرد تا هرگونه تأثیر (تحریم‌ها) بر فعالیت‌هایمان را مورد ارزیابی قرار دهیم.»
نایجل گاردن، معاون توماس میلر، مدیر شرکت بیمه کشتی یو کی پی اند آی کلاب گفت: «انتظار می‌رود این تصمیم تبعات زیادی برای تجارت دریایی با ایران و بیمه این قبیل فعالیت‌های تجاری داشته باشد.»
شرکت لویدز لندن هم گفته در حال بررسی تبعات (اقدام ترامپ) بر بازار بیمه‌ای خود است. پتر آلتمایر، وزیر اقتصاد آلمان روز جمعه در یک مصاحبه رادیویی اعلام کرد که این کشور به لحاظ حقوقی نمی‌تواند به شرکت‌های آلمانی فعال در ایران در صورت اعمال تحریم‌های جدید کمک کند. وزیر اقتصاد آلمان صریحاً گفت که هیچ راهی قانونی برای محافظت از شرکت‌های آلمانی در برابر تصمیمات دولت آمریکا وجود ندارد. به گفته آلتمایر زمینه‌های قانونی برای امکاناتی چون صندوق مالی دولتی برای جبران هزینه‌های احتمالی شرکت‌هایی که در ایران فعالیت می‌کنند، وجود ندارد. او تأکید کرد: اگر ما بخواهیم هزینه شرکت‌ها را جبران کنیم، آن‌وقت برای بسیاری از کشورها انگیزه و جذابیت به‌وجود می‌آید که یک‌جانبه تحریم‌هایی را وضع کنند.
لازم است تیم مذاکره‌کننده به دقت مواضع فوق را مطالعه کنند و در تصمیم‌گیری‌ها و اظهارنظرهای خود جانب دقت را رعایت کنند تا بار دیگر تجربه معطل ماندن کشور با توجیهات مضحکی مثل «تفکیک دولت‌ها و شرکت‌های اروپایی» تکرار نشود.

برجام را غیرقانونی و بدون 29 شرط اجرا کردید
زمانی رئیس‌جمهور می‌گفت مسئولیت مذاکرات با من است اما اکنون بیانیه‌نویسان دولت ضمن هوچیگری، فرافکنی و رفع مسئولیت از خود می‌کنند.
به گزارش رجانیوز، بیانیه قابل تقدیر رئیس مجلس خبرگان رهبری در خصوص خروج آمریکا از برجام عصبانیت برخی دولتی‌ها و بزک‌کنندگان دیروز آمریکا را دربر داشت. در این بیانیه از حسن روحانی خواسته شده تا به خاطر امضای سند خسارت‌آمیز برجام از مردم عذرخواهی کند. این در حالی است که به نظر می‌رسد رئیس دولت تدبیر نه تنها یک عذرخواهی که باید چهار بار عذرخواهی کند.
در نگاه اول با گذشت پنج سال از سیاست‌های دولت برای ایجاد رونق اقتصادی از طریق مذاکرات هسته‌ای و شکست واضح و روشن این راهبرد، باید خواسته منطقی آیت‌الله جنتی مورد استقبال هر فرد منصفی قرار بگیرد اما رسانه‌های دولتی و حامیان آنها در اقدامی هماهنگ به این درخواست معقولانه واکنش منفی نشان دادند.
روزنامه دولتی ایران با شانه خالی کردن از زیر توافقنامه خسارت‌ساز برجام بدون اشاره به مسئولیت‌های دولت در قبال اتلاف وقت 5 ساله یک ملت 70 میلیونی نوشته است: «برخی کارشناسان منتقد بیانیه آیت‌الله جنتی برخلاف مواضع وی، معتقدند که برجام تصمیم نظام بوده چنانکه شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی بر آن مهر تایید زده‌اند و بنابر اظهارات اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، جزئیات مذاکرات هم با مقامات عالیه کشور هماهنگ می‌شده است.» این توجیهات رنگ باخته در حالی است که دولت روحانی شروط دستگاه‌های مختلف کشور در پذیرش برجام را اجرا نکرده است، 28 شرط الزامی رهبر انقلاب، شورای‌ عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی در پذیرش برجام در مرحله اول نشان‌دهنده ضعف‌های ساختاری این سند است. همچنین گفتنی است این شروط مهم‌ با بی‌توجهی دولت مواجه شده است و همانگونه که رهبر انقلاب هفته گذشته و در دیدار با فرهنگیان گفتند دولت برخلاف شروط اعلام شده، تضمین‌های لازم را برای اجرای برجام از توافق هسته‌ای کسب نکرده است.
از این رو با زیر پا گذاشتن 9 شرط رهبر انقلاب، 10 شرط شورای عالی امنیت ملی و 9 شرط مجلس شورای اسلامی نه تنها حسن روحانی باید از ملت ایران عذرخواهی کند که باید از رهبر انقلاب و دو نهاد دیگر به خاطر ضعف خود در جامه عمل پوشاندن به شرط‌های برجام عذرخواهی کند. رهبر انقلاب قبلا هم از عبور تیم مذاکره‌کننده از خطوط قرمز خبر داده بودند و خوش‌بینی‌ها به دشمن را به شدت محکوم کردند و گفته بودند: «وزیر خارجه محترم ما در مواردی به بنده گفت که ما [مثلا] اینجا را یا این خط قرمز را دیگر نتوانستیم حفظ کنیم.»
روزنامه دولت در حالی جزئیات مذاکرات را به رهبر انقلاب نسبت می‌دهد و دولت را از عذرخواهی در خصوص برجام معاف می‌کند که پیش‌تر حسن روحانی اعلام کرده بود که مسئولیت همه مذاکرات را برعهده می‌گیرد و رهبر انقلاب هم شایعه ورود به جزئیات را رد کرده بودند.
یادآور می‌شود دیروز بیانیه‌ای که به نام دولت منتشر شد، ادعا گردیده تمام مراحل مذاکرات و توافق در چارچوب قانون اساسی و مصوبات شورای عالی امنیت ملی بوده است اما این ادعا در تناقض با 29 شرطی است که دولت، مشروط به اجرای آنها، مجاز به اجرای برجام شده بود و نه بلا قید و شرط.

عضو کارگزاران: اروپا در نقشه آمریکاست کاری برای ایران نمی‌کند
یک عضو مرکزیت حزب کارگزاران سازندگی تصریح کرد: آمریکا به مرگ گرفته، تا ایران به تبی که اروپا می‌گوید راضی شود.
احمد نقیب‌زاده در روزنامه سازندگی نوشت: ایران پکیجی تهیه کرده و قرار است ظرف چند روز آینده در بروکسل جلوی میزبانان اروپایی خود قرار دهد. ظاهرا این پکیج برپایه واقع‌بینی کامل و با صراحت تهیه شده است که باید جلوی هرگونه اختلافی در تفسیر را ببندد. یکی از مواردی که در این بقچه قراردارد مربوط به تضمین خرید نفت و دیگری مربوط به تسهیلات بانکی است.
اما آمریکایی‌ها از فردای جنگ جهانی اول به این نکته پی بردند که باید کنترل پول جهان را در اختیار داشته باشند تا بتوانند رقبا و رفقای خود را به موارد دلخواه خود مجبور سازند. از آن زمان این اصل به خوبی پیش رفته و در عمل هم موفق بوده است.
بانک‌ها را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد: یکی بانک‌های محلی که در سطح یک استان فعالیت می‌کنند، دوم بانک‌هایی که در سطح ملی کار می‌کنند و از آن فراتر نمی‌روند و سوم بانک‌های مهم بین‌المللی که قادرند مقادیر زیادی پول از شرق به غرب عالم جابه‌جا کنند. تمام بانک‌های نوع سوم به نحوی در کنترل بانک‌های آمریکایی قرار دارند. حالا فرض کنید اروپا نفت ایران را خریداری کند؛ تکنولوژی لازم را هم از ایران دریغ نورزد اما با چه اطمینانی می‌تواند تضمین دهد که گشایش‌های بانکی، نقل و انتقالات و سایر امور به خوبی به اجرا گذاشته می‌شود.
عضو کارگزاران در پایان می‌نویسد: واقعیت این است که اروپایی‌ها هم به خوبی می‌دانند که قرار است ایران به مرگ گرفته شده از جانب آمریکا را به تب اروپا گرفتار شده راضی کنند. کسی بود که می‌گفت اگر قرار به مذاکره است خوب بهتر است با کدخدا مذاکره کرد تا با کسانی که خود حنایی بی‌رنگ دارند. یکی بود که می‌خواند ولی مدتی است دیگر نمی‌خواند(!)

یک اصلاح‌طلب: روحانی جز برجام کار دیگری بلد نیست
یک اصلاح‌طلب می‌گوید «پروژه روحانی تمام شده است».
تقی آزاد ارمکی در گفت‌وگو با روزنامه فرهیختگان اظهار داشت: برجام پروژه روحانی بود و تمام شد. پروژه روحانی تمام شده است و هیچ کاری نمی‌تواند انجام دهد، 100 سال دیگر هم رئیس‌جمهور بماند، هیچ کاری نمی‌تواند کند.
نه توانایی کار دیگری دارد، نه نیروهای او این چیزها را می‌فهمند. هیچ کاری نمی‌تواند انجام دهد.
 وی می‌افزاید:  روحانی پروژه خود را انجام داده و هیچ کار دیگری از جمله رفع مشکلات اقتصادی را نمی‌تواند انجام دهد.
نیروهای او هم افرادی هستند که نه می‌دانند پول چیست و نه می‌دانند اعتبار چیست، لذا توان حل مشکلات اقتصادی را ندارند. البته آقای روحانی هم نیامده بود مشکل اقتصاد کشور را حل کند، بلکه خواست تحقیر ملی را پاسخ دهد و هویت ایرانی را سامان دهد که چنین کرد(!)
وی همچنین در پاسخ این سؤال که «چند نفر یا چند جناح در فضای سیاسی کشور خیلی ملموس برای آینده کار می‌کنند. مثلا رسانه‌ها می‌گویند آقای لاریجانی و آقای جهانگیری به طور ملموس کار می‌کنند. کدام یک از اینها در سال‌های آینده مثلا در جریان انتخابات موفق خواهند بود؟» گفت: اینها بازی انتخاباتی خواهند ساخت، ولی پیروز انتخاباتی نخواهند بود. با ادامه نظر رهبری در مورد مشارکت حداکثری در انتخابات، اینها بازی انتخاباتی خواهند کرد، ولی پیروز انتخابات کس دیگری خواهد بود. یعنی این افراد خواهند آمد و حرف‌های خود را خواهند زد، اما به نظر من فرد دیگری خواهد آمد و اینها را افشا خواهد کرد و پیروز انتخابات خواهد شد.
در این شرایط عبور از لاریجانی و جهانگیری رخ خواهد داد. ولیکن اگر شرایط به گونه دیگری باشد به این معنی که به گونه‌ای جامعه کنترل شود، آنگاه لاریجانی یا جهانگیری می‌توانند بیایند. «در جایی مصاحبه کردید و گفتید احتمالا اصولگرایی پیروز خواهد شد. این چطور تعریف می‌شود؟». آزاد ارمکی در پاسخ این سؤال گفت: آنجا که اسم از اصولگرایی بردم، اقدام سریع هم از آن وجود داشت. از نظر من بازیگر اصلی اصولگرایان هستند چون مساله اصولگرایی مساله کاهش نابرابری اقتصادی و فقرزدایی است. به این دلیل می‌توان گفت اصولگرایی بازپیروز انتخابات می‌شود.