kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۲۵۴۱
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۳
در نشست مشترک ایران، روسیه و ترکیه در آستانه توافق شد

نشست عالی بین‌المللی درباره سوریه ژوئیه 2018 در سوچی برگزار می‌شود

مذاکره‌کنندگان ارشد ایران، روسیه و ترکیه در نهمین نشست روند آستانه توافق کردند که نشست عالی بین‌المللی درباره سوریه ژوئیه 2018 در سوچی برگزار شود.

به گزارش فارس، مذاکره کنندگان ارشد ایران، روسیه و ترکیه سه کشور ضامن روند آستانه (ضامنان رعایت رژیم آتش‌بس در جمهوری عربی سوریه) در پایان نهمین نشست خود در آستانه بیانیه‌ مشترکی را در 9 بند صادر کردند.
در بند یک این بیانیه مشترک آمده است: مجددا بر پایبندی خود بر حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی سوریه تأکید کردند؛ همگان باید به این اصول احترام گذاشته، از هرگونه اقدامی که ناقض آنها بوده یا دستاوردهای فرمت آستانه را تضعیف کند اجتناب ورزند.
این بیانیه مشترک می‌افزاید: بر اهمیت اجرای یادداشت تفاهم مورخ ۴ می‌۲۰۱۷ مبنی بر ایجاد مناطق کاهش تنش در جمهوری عربی سوریه و نیز دیگر توافقات حاصل شده در چارچوب فرمت آستانه تأکید کردند. تحولات وضعیت میدانی پس از گذشت یک سال از امضای یادداشت تفاهم را مورد توجه قرار دادند.
در این بیانیه همچنین تصریح شده است : بر اهمیت کلیدی نقشی که نواحی کاهش تنش در حفظ رژیم آتش بس، کاهش خشونت در عرصه میدانی و پایدارسازی وضعیت کلی در سوریه ایفا می‌کنند تأکید کردند. ضامنان تأکید ورزیدند که ایجاد این مناطق اقدامی موقتی است که تحت هیچ شرایطی حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی سوریه را تضعیف نخواهد کرد.
در بندهای بعدی این بیانیه مشترک بر موارد زیر تصریح شده است؛
- بر عزم خود مبنی بر ادامه مبارزه با تروریسم در سوریه به منظور نابودی نهایی داعش، جبهة النصره و دیگر افراد، گروه‌ها، تشکل‌ها و موجودیت‌های وابسته به القاعده یا داعش که از سوی شورای امنیت سازمان ملل شناسایی شده‌اند تأکید کردند.
- از برگزاری دومین نشست کارگروه آزادی بازداشت‌شدگان/ ربود‌ه‌شدگان و تحویل اجساد و شناسایی مفقودان توسط نمایندگان سه کشور ضامن با مشارکت کارشناسان سازمان ملل و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ استقبال کردند. ضامنان به گزارش پیشرفت این کارگروه توجه ویژه مبذول داشته، بر ضرورت ادامه تلاش‌های مشترک به منظور ایجاد اعتماد بین طرف‌های درگیر در سوریه تأکید کردند. آنها توافق کردند که نشست بعدی این کارگروه در ژوئن ۲۰۱۸ در آنکارا برگزار شود.
- با رهنمود گرفتن از مفاد قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل، بر عزم خود مبنی بر ادامه تلاش‌های مشترک با هدف پیشبرد فرآیند حل و فصل سیاسی، از طریق تسهیل اجرای توصیه‌های کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه در سوچی تأکید کردند؛ در همین راستا، ضامنان توافق کردند که رایزنی‌های مشترک نمایندگان بلندپایه خود را با نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه و با طرف‌های سوری به منظور ایجاد شرایطی برای تسهیل آغاز هر چه زودتر کار کمیته‌ قانون اساسی در ژنو برگزار و این قبیل نشست‌ها را به طور منظم پیگیری کنند.
- تصمیم گرفتند نشست عالی بین‌المللی بعدی درباره سوریه را در سوچی ژوئیه ۲۰۱۸ در شهر سوچی برگزار کنند.