kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۲۵۳۹
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۳

نوبخت: تاریخ، روحانی را تکریم خواهد کرد/ زیبا کلام: 14 میلیون رأی‌دهنده به روحانی حس می‌کنند سرشان کلاه رفته!

سخنگوی دولت در حالی ادعا کرد که تاریخ روحانی را به خاطر خدمتی که به مردم در برجام انجام داده، تکریم خواهد کرد که چندی پیش زیباکلام تئوریسین اصلاحات و از حامیان دولت درباره ناکامی رئیس‌جمهور در عمل به وعده‌های برجامی‌اش گفته بود که 14 میلیون رأی‌دهنده به روحانی حس می‌کنند سرشان کلاه رفته است.
سرویس سیاسی -

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت روز گذشته (سه‌شنبه) در نشست خبری خود با خبرنگاران درباره موضوع خروج آمریکا از برجام گفت: در برجام هرچند که نظام بانکی ما در رابطه با سرمایه‌گذاری با بانک‌های خارجی دچار مشکل است و آمریکا همواره مانع‌گذاری کرد تا به خوبی انجام نشود، ولی تحریم‌ها را شکستیم و ایران از محاصره شورای امنیت خارج شد.
وی با ‌اشاره به اینکه برجام یک قرارداد برد – برد بود و در عمل توانستیم نیکنامی جمهوری اسلامی ایران را در جهان ثابت کنیم، گفت: بارها رهبری نسبت به مردان دیپلماسی به نیکی یاد کردند بنابراین چیزی را از دست نداده‌ایم. قطعا تاریخ روحانی را به خاطر شجاعت و خدمتی که به مردم در این مقطع انجام داده، تکریم خواهد کرد، حال عده‌ای می‌توانند نگاه متفاوتی داشته باشند.
چنین ادعایی در حالی از سوی سخنگوی دولت مطرح می‌شود که چندی پیش صادق زیباکلام از تئوریسین‌های جریان مدعی اصلاح‌طلبی و از حامیان دولت در گفت‌و‌گو با روزنامه آرمان با ‌اشاره به ناکارآمدی دولت و ناکامی رئیس‌جمهور در تحقق وعده‌های برجامی‌اش تصریح کرده بود: «دولت آقای روحانی ظرف 10 ماه گذشته به شدت اعتبار و احترامش را از دست داده. البته دوست ندارم که لغت «محبوبیت» را به کار ببرم. لغت اعتبار را از نظر سیاسی و اجتماعی درست‌تر می‌دانم که در مورد ایشان به کار ببریم بله، ایشان اعتبارشان را به شکل باور نکردنی‌ای از دست دادند. من هر کجا که می‌روم با این انتقاد مواجه می‌شوم در سخنرانی‌هایی که در دانشگاه و غیره انجام می‌دهم با این انتقاد مواجه می‌شوم که مردم به خصوص جوانان، دانشجویان ابراز پشیمانی می‌کنند از اینکه به روحانی رای دادند و به من هم حمله، گله و انتقاد می‌کنند که خب، شما و افراد دیگری مثل شما در طیف اصلاح‌طلب، باعث شدید که خیلی‌ها به اعتبار شما به روحانی آمدند و رای دادند. یک جوری بنده را به‌خاطر اینکه این کار را کردم، گناهکار می‌دانند.»
زیباکلام سرعت پشیمانی و ریزش و سقوط آرای روحانی را حیرت‌انگیز توصیف کرده و گفته بود: «دولت آقای روحانی ظرف 6، 7 ماه گذشته به شدت اعتبارش را از دست داده و کسر قابل توجهی از آن 24 میلیون احساس می‌کنند که سرشان کلاه رفته و از اینکه به آقای روحانی رای دادند پشیمانند. شاید اگر همین فردا انتخابات مجددی برگزار شود، رئیس‌جمهور 10 میلیون رأی هم نیاورد.»
ادعای موگرینی
درباره تضمین روحانی کذب است!
سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگار کیهان مبنی بر اینکه خانم موگرینی اعلام کرده که آقای روحانی تضمین داده حتی در صورت بازگشت تحریم‌ها ایران در برجام خواهد ماند، گفت: همه ملاحظه کردید که رئیس‌جمهوری بلافاصله بعد از اعلام موضع ترامپ نظر خود را قبل از صحبت‌های خانم موگرینی به صراحت بیان کردند بنابراین این حرف درستی نیست. آمریکا می‌خواست ما بلافاصله از برجام خارج شویم تا اجماع جهانی علیه ما ایجاد کند اما اکنون این اجماع جهانی علیه آمریکا ایجاد شده است!
بایدها و نباید‌های رهبری در برجام رعایت شد؟
وی همچنین در پاسخ به تعریض خبرنگار کیهان به این بخش از سخنانش که گفت: «برجام اساسا فارغ از اینکه تصمیم درست یا نادرستی بوده، هم در مجلس و هم در عمل به باید و نبایدهایی که از سوی مقام معظم رهبری تعیین شده بود، همه مراحل را طی کرد تا اجرایی شد» گفت: مباحث مربوط به برجام در آن زمان در شورای عالی امنیت ملی مطرح شد و رای‌گیری صورت گرفت و همه تلاش کردند که به ویژه نظر رهبری را رعایت کنند.
سخنگوی دولت افزود: مقام معظم رهبری بر اساس بصیرت، آگاهی و شناخت دقیقی که از ماهیت غیرانسانی آمریکا داشتند و دارند، همیشه ما را توجه می‌دهند که نسبت به آمریکا و مواضع آن همه جوانب را مراعات کنیم. ما هم به آمریکا اعتماد نداشتیم و آنچه در قالب 1+5 می‌توانستیم و تصویب شد، سند ایده‌آل ما نبود، همانطور که از اول گفته شد برجام برد – برد بود. آمریکا فکر می‌کند ما سر آنها را کلاه گذاشته‌ایم، برای اروپایی‌ها هم ممکن است ایده‌آل نباشد. تصویب برجام کار سختی بود. این سند باید به امضای هفت کشور می‌رسید. ما هر آنچه که توانستیم را در برجام انجام دادیم و آن را در مذاکرات گنجاندیم!
دولت تحریم‌ها را مدیریت می‌کند
نوبخت همچنین با بیان اینکه اگر اروپا تضمین دهد که بدون هراس از تحریم‌های ثانویه آمریکا، از برجام پشتیبانی کرده و منافع ما در برجام تامین می‌شود، ما می‌توانیم برجام را ادامه دهیم، اما اگر منافع ما تامین نشود، ضرورتی نمی‌بینیم که برجام را ادامه دهیم. ما برای شرایط فعلی و حتی شرایط همراهی اروپا با آمریکا و خروج آنها از برجام، سناریو و برنامه داریم. مصارف و مخارج کشور، نحوه هزینه‌کردها و وظایف هر دستگاه را مشخص کردیم و امسال با مدیریت تخصیص بدون کسری بودجه سال را به پایان می‌بریم. وی در پاسخ به سؤالی درباره تاثیر تحریم‌های احتمالی آمریکا بر کشور گفت: با وضع مجدد تحریم‌ها، ممکن است سختی‌هایی در کشور ایجاد شود ولی این تحریمها موجب تسلیم یا فلج شدن کشور نمی‌شود و دولت شرایط را مدیریت می‌کند.
نوبخت همچنین در پاسخ به این پرسش که تضمین‌های عملی ایران از اروپا برای ادامه برجام چه خواهد بود تصریح کرد: ما جلسات متعددی داشته‌ایم در داخل کشور که تضمین‌ها را تعریف عملیاتی کنیم. تا مشخص شود تیم مذاکره‌کننده ما در مذاکرات چه اقداماتی باید انجام دهند.
با دوتابعیتی‌ها طبق قانون برخورد می‌کنیم
سخنگوی دولت درخصوص گزارش کمیسیون تحقیق و تفحص مجلس در مورد دو تابعیتی‌ها، اظهار داشت: وزارت اطلاعات از سوی دولت موظف به پیگیری این مسئله بود. دولت با توجه به قانون، اقدام خودش را انجام می‌دهد و هر موردی هم وجود داشته باشد برابر قانون با آن برخورد خواهد کرد. نوبخت در مورد این سؤال که در گزارش تحقیق و تفحص دو تابعیتی‌های مجلس تاکید شده که وزارت اطلاعات همکاری لارم را نمی‌کند، گفت: وزارت هم می‌گوید ما نهایت همکاری را داشته‌ایم آنها اینطوری می‌گویند اینها هم آنطوری می‌گویند.