kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۲۵۳۶
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۸

بهره‌برداری از نخستین کارخانه تولید سلول‌های انسانی در غرب آسیا

نخستین کارخانه تولید سلول‌های انسانی یا بنیادین در ایران و غرب آسیا با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر بهداشت به بهره‌برداری رسید.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، اسحاق جهانگیری قبل از آغاز آیین بهره‌برداری از این دستاورد علمی از خط تولید و کشت سلول‌های بنیادین در واحد فناورانه پیشرفته شرکت ایرانی «سل تک فارمد» بازدید کرد.
این مجموعه با همکاری بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و پژوهشگاه رویان وابسته به جهاد دانشگاهی و با سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیارد ریال در زمینی به وسعت هزار و ۳۰۰ متر مربع در جنوب غرب تهران راه‌اندازی شده است.
6 محصول اصلی بر گرفته از سلول‌های بنیادی در این کارخانه تولید می‌شود و بیش از ۲۶۰ نیروی متخصص به صورت مستقیم و غیر مستقیم در آن مشغول به کار هستند.
دارو‌های پایه سلولی برای درمان بیماری‌های ویتیلیکو، قلبی و عروقی، آرتروز و بیماری‌های پوستی از محصولات این کارخانه با فناوری بالاست.
این کارخانه که در حوزه سلول‌های بنیادی و طب ترمیم فعالیت دارد، تا پایان سال ۹۷ و بعد از تایید وزارت بهداشت، هفت داروی دیگر برای درمان بیماری‌های شبکه‌های عصبی، ام اس و گوارشی وارد بازار خواهد کرد.
تنها تعداد انگشت‌شماری از کشور‌های جهان دانش و فناوری تولید این محصولات را در بخش سلول‌های بنیادی دارند و اهمیت این دارو‌ها در استفاده از سلول‌های بنیادین بیمار و کشت آن در محیطی حساس و قرنطینه (ایزوله) است که بعد از کشت به بدن بیمار تزریق می‌شود.
دانش صنعتی‌سازی تولید دارو‌های سلولی در ایران همزمان با جهان آغاز شده است و بومی سازی آن هزینه ۳۰ هزار دلاری این نوع درمان را به دو هزار دلار در داخل کشور کاهش داده است.
رئیس ‌ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در مراسم بهره‌برداری از نخستین کارخانه تولید انبوه فرآورده‌های سلولی افزود: بهره‌برداری از این کارخانه سندی بر توانایی کشور و اتکا به جوانان و نخبگان است.
محمد مخبر دزفولی با تأکید بر اینکه در ستاد اجرایی چارچوبی را برای خودمان تعیین کرده‌ایم، افزود: براساس این چارچوب باید فعالیت‌ها در محدوده اقتصاد مقاومتی، محرومیت‌زدایی و ‌اشتغال‌زایی باشد و تا کنون بیش از ۴۵۰ هزار فرصت شغلی به ویژه در مناطق محروم ایجاد کرده‌ایم.