kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۲۵۲۹
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۶
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

حرف‌های منتقدان برجام درست بود ولی کسی حق حرف زدن را ندارد!

روزنامه‌های زنجیره‌ای در شماره‌های دیروز خود با اذعان به این واقعیت که برجام حتی نمی‌تواند بخشی از مشکلات کشور را حل کند و همچنین دولت به بسیاری از وعده‌های خود در پنج سال گذشته عمل نکرده است ضمن فحاشی به منتقدان خواستار سکوت آنان شدند!
سرویس سیاسی–

روزنامه زنجیره‌ای آرمان در شماره دیروز خود یادداشتی را منتشر ساخت که در آن توهین‌های بی‌شماری نثار منتقدان دولت شده است.
خشکه مقدس ، متعصب، همچون سعودی، خوارج، تهی از عقلانیت و تدبیر، مهم‌ترین دشمنان انقلاب و... تنها بخشی از توهین‌های بی‌شماری است که در یادداشت منتشر شده در روزنامه آرمان نثار منتقدان شده است.
در بخشی از این یادداشت می‌خوانیم: «...این جریان خشکه مقدس و متعصب امروز... با عبور صریح از بزرگان به تخریب تمام‌عیار دولت روحانی مشغولند و از صبح تا شام همچون سعودی‌ها، بر طبل «لابرجام» می‌کوبند...دینداری خوارج همیشه این‌گونه بوده و خواهد بود، تهی از عقلانیت و تدبیر و جدا از مصلحت و عاقبت‌اندیشی، خواه صلح پیامبر(ص) باشد خواه مدارای امام حسن(ع)، خواه پذیرش قطعنامه ۵۹۸ در زمان امام باشد و خواه امضای برجام در زمان رهبری، شاید برای همین است که انقلاب از ابتدا تا امروز مهم‌ترین دشمنانش را در صف اینها دیده...»
در حالی که بزک‌کنندگان برجام که با مشغول‌سازی مردم و افکار عمومی زمینه‌ساز خسارت‌های جبران‌ناپذیری برای کشور شدند باید از این شیوه خود عذرخواهی کرده و راه دیگری را آغاز و بر آن تداوم بخشند این روزها و پس از خروج برجام مدعی شده و با فرار به‌جلو منتقدان دوراندیش را مورد آماج فحش‌ها و توهین‌های خود قرار می‌دهند.
آنچه منتقدان بر آن تصریح و تاکید داشتند اخذ تضمین‌های قطعی از آمریکا و اروپا بود تا چنین نشود که با تغییر دولتی در آمریکا هر چه رشته بودند پنبه شود و دوباره به جهانگردی بپردازند و دنبال آن باشند که از اروپا تضمین بگیرند که آن را هم دوراندیشان می‌گویند بسیار بعید می‌نماید که بتوانند انجام دهند.
منتقدان می‌گفتند قرار بود تحریم‌ها در یک روز برداشته شوند ولی از روز امضای برجام تاکنون نه تنها تحریم‌ها برداشته نشده که بر میزان کمی و کیفی آنها نیز افزوده شده است، ایران تعهدات خود را انجام داده و طرف مقابل به اذعان تیم مذاکره‌کننده به تعهدات خود عمل نکرده است، حال پاداش دوراندیشی منتقدان فحاشی و مجازات افرادی که به دشمن اعتماد کردند تقدیر و بزک کردن اقدامات آنان است؟!

یک اعتراف؛ برجام نمی‌تواند حتی بخشی از مشکلات را حل کند!
روزنامه زنجیره‌ای اعتماد طی یادداشتی دل بستن به برجام برای حل مشکلات کشور را بیهوده و دل بستن به سراب دانست.
در بخشی از این یادداشت آمده است: «متعجبم از اينكه موضوع برجام به بحث اصلي محافل داخلي كشور تبديل شده است. مسئله اصلي كشور تلاش همگاني براي رونق اقتصادي، رفاه اجتماعي و ايجاد ‌اشتغال براي جوانان كشور است. جايگاه برجام بايد در راستاي اين هدف و در سايه آن مورد بررسي قرار گيرد نه به‌عنوان يك بحث مستقل. هيچ كس نمي‌تواند ادعا كند كه برجام به تنهايي مي‌تواند همه يا حتي بخشي از آن هدف را براي ما محقق كند.»
در بخش دیگری از این یادداشت آمده است: «برجام مي‌تواند به سرابي تبديل شود كه ذهن و انرژي سياستمداران ما را از هدف اصلي كه همگان بايد به آن اهتمام ورزند، دور گرداند و موجب اتلاف انرژي و انحراف كارگزاران نظام شود.»
اعتراف روزنامه اعتماد به این واقعیت که برجام قادر به حل حتی بخشی از مشکلات کشور نیست در حالی این روزها مطرح می‌شود که پیش از این روزنامه‌های زنجیره‌ای و مدعیان اصلاحات معتقد بودند که همه مشکلات کشور پس از امضای برجام حل و یا از میزان آنها به شدت کاسته خواهد شد.

انتقادات پرشمار به روحانی وارد است
 ولی حق حرف زدن ندارید!
روزنامه زنجیره‌ای همدلی طی یادداشتی ضمن حمله به منتقدان دولت انتقادات پرشمار آنان را وارد دانست و در عین حال نوشت: «گویا بیشتر مخالفان دولت منتظر خروج رئیس‌جمهور غیرمتعارف ایالات متحده از برجام بودند تا پس از آن بتوانند حملات تند و سازمان یافته خود را به دولت و شخص «حسن روحانی» آغاز کنند.»
در بخشی از این یادداشت آمده است: «در اینکه انتقادات پرشمار به دولت روحانی وارد است و او نتوانسته بخشی از وعده‌های انتخاباتی خود را محقق کند، بحثی نیست... کاهش تورم و اصلاح و ترمیم وضع ناهنجار معیشتی ایرانیان، مطالباتی نیست که از خاطر مردم برود و از آن صرف‌نظر شود.اما در شرایط کنونی، حمله‌های داخلی و البته خارجی به دولت شدت گرفته و روحانی و تیم رسانه‌ای‌اش هم از پاسخ به منتقدان جا نمی‌مانند و این را در عمل ثابت کرده‌اند.»
درباره یادداشت روزنامه همدلی نکاتی است که به اختصار به آن می‌پردازیم ، نخست آنکه اگر انتقادات به دولت در زمینه عملی نشدن وعده‌ها صادق بوده و وارد است چرا منتقدان باید سکوت کرده و حرف نزنند؟! این تناقض را چگونه می‌توان حل کرد؟!
از سوی دیگر ادعای روزنامه همدلی مبنی بر اینکه منتقدان منتظر خروج آمریکا از برجام بودند تا انتقادات خود را شروع کنند مضحک به نظر می‌رسد چرا که منتقدان دلسوز از سال‌ها پیش تاکید داشتند که اتکای به برجام اتکای به سراب بوده و بیهوده است، منتقدان از سال‌ها پیش بر نکاتی تاکید و تصریح داشتند که این روزها صحت آن برای همگان آشکار شده است و بزک‌کنندگان برجام به‌جای عذرخواهی با فرار به‌جلو مطالبه‌گر شده‌اند!

نترسید آمریکا نیست، اروپا با ما است!
روزنامه‌های زنجیره‌ای در شماره‌های دیروز خود به سیاست بزک برجام ادامه داده و از مردم خواستند به همراهی اروپا دل ببندند و نگران نباشند!
روزنامه شرق طی یادداشتی نوشته است: «دولت ترامپ سرانجام از برجام خارج شد. این اتفاق مهمی است اما الزاما یک اتفاق منفی و زیان‌‌بار برای ایران محسوب نمی‌شود. تاثیر این اتفاق را کیفیت رایزنی ایران با اروپا و سایر اعضای باقی‌مانده در این توافق‌نامه در ماه‌های آینده تعیین خواهند کرد.»
نویسنده به افکار عمومی و جامعه کسب و کار کشور نیز نهیب‌زده و افزوده است: «‌ افکار عمومی و جامعه کسب‌وکار در ایران باید بدانند وضعیت کشور هرگز به وضعیت دوران پیش از برجام بر نخواهد گشت.»
روزنامه آرمان نیز در این رابطه تصریح کرده است: « با خروج آمریکا از برجام ۱+۵ به ۱+۴ تبدیل شد و ظاهرا ۴ کشور باقی مانده در برجام تمایلی به تغییر مسیر آن ندارند و تاکنون وقعی به تصمیم آمریکا نگذاشته‌اند. در همین راستا مذاکرات برجامی ادامه دارد.»
روزنامه‌های زنجیره‌ای و بزک‌کنندگان برجام در حالی به همراهی اروپا دل بسته‌اند که شواهد حکایت از آن دارد که این جنازه دیگر حرکت نخواهد کرد و باید مراسم کفن و دفن برجام را برگزار نمود!
دولت که از واکنش سخت و پشیمان‌کننده در صورت خروج آمریکا از برجام و یا نقض آن سخن می‌گفت، بدترین گزینه ممکن یعنی برجام بدون آمریکا را انتخاب کرده و می‌خواهد منافع کشور را با این گزینه تامین نماید!
حتی اگر در خوشبینانه‌ترین حالت، اروپا را همدست آمریکا در این خیمه‌شب‌بازی ندانیم و گمان کنیم که آنان به دنبال رفتاری منطقی و معقول با ایران هستند و می‌خواهند کار را با تهران پیش ببرند، اما باید بدانیم که در واقعیت چنین توانی نداشته و ندارند.
سران اروپا نیز چنین ادعایی ندارند. «آنگلا مرکل»، صدراعظم آلمان روز جمعه در سخنانی در مونستر گفت: «ما نباید خود را قوی‌تر از آنچه هستیم نشان دهیم. اروپا نمی‌تواند به تنهایی خود را به‌عنوان قدرت صلح نشان دهد. باید این مسئله مشخص شود که اصلا تا چه حد می‌توان از توافق هسته‌ای با ایران حمایت کرد در صورتی که قدرت بزرگ اقتصادی یعنی آمریکا، دیگر در این زمینه مشارکت ندارد».
ساشا لومان، که در حال حاضر در دانشگاه هاروارد، در مباحث مربوط به تحریم‌های اقتصادی تحقیق می‌کند، می‌گوید اروپا از آغاز نمی‌بایست با تحریم‌های ثانویه‌ واشنگتن موافقت می‌کرد، اما از آنجا که این ‌اشتباه را مرتکب شده حالا جز پیروی از منویات آمریکا چاره‌ای ندارد. زیرا به اعتقاد این کارشناس امروزه کنترل واقعی بر شرکت‌ها و بنگاه‌های اروپایی نه در داخل اروپا بلکه در واشنگتن صورت می‌گیرد.

مردم تماشاگران این روزهای بازار هستند
 کسی دیگر خرید نمی‌کند!
روزنامه قانون در گزارشی به اوضاع این روزهای بازار پرداخته و مردم را تماشاگرانی دانست که دیگر قدرت خرید ندارند و تنها نگاه می‌کنند.
در بخشی از این گزارش آمده است: «راسته بازار را که بالا می‌روی، زن و مردهای دادزن را می‌بینی که قدم به قدم جلوی مغازه‌ها ایستاده‌اند و بعضی‌های‌شان عصبانی فریاد می‌زنند و به مردمی نگاه می‌کنند که از جلوی چشم‌های‌شان خونسرد و بی‌تفاوت می‌گذرند. صاحب یکی از مغازه‌های خشکبار فروشی پیرزنی را تماشا می‌کند که کنار ظرف پسته‌ها ایستاده و یکی‌یکی از هر کدام امتحان می‌کند. قیمت پسته‌ها و خشکبار را روی یک کاغذ سفید نوشته‌اند و با یک پایه چوبی داخل هر ظرف گذاشته‌اند اما پیرزن هر بار می‌پرسد و مغازه‌دار در سکوت و با چشم‌های قرمز او را تماشا می‌کند و در آخر می‌گوید: «کسی که خرید نمی‌کنه، حداقل شما مزه کن».
در بخش دیگری از این گزارش آمده است: «کنار در پیاده‌روی بازار، کولبرها و باربرها گاری‌ها و چرخ‌دستی‌های‌شان را با طناب به درخت‌های چنار روبه‌روی مغازه‌ها بسته‌اند و به صحبت نشسته‌اند. مغازه‌دارهای پیر و جوان هم مغازه‌های خالی از مشتری را رها کرده‌اند و کنار کولبرها روی سکوهای سیمانی نشسته‌اند. هر کدام تحلیل جدیدی از وضعیت بازار دارد. آقا حجت، مرد میانسالی که یک مغازه بزرگ پوشاک دارد، می‌گوید: «این وضع هر روز ماست. هر شب که می‌خوابیم، منتظریم ببینیم فردا چی میشه. آخه معجزه هم که نمیشه. در این مغازه را می‌بندیم و می‌رویم هزارتا فکر و خیال به سرمان می‌آید».
وضعیت این روزهای بازار ایران که همه تماشاگر هستند و کسی خرید نمی‌کند حکایت دلبستگی دولتمردان یازدهم و دوازدهم به برجامی بود که آن را آفتاب تابان خواندند و با خروج ترامپ این روزها دیگر بر همگان عیان شده است که از این مرده معجزه بر نمی‌آید!
قرار بود تحریم‌ها در یک روز برداشته شده و مشکلات اقتصادی دیگر وجود خارجی نداشته باشند، روحانی وعده داده بود مردم را به چنان قدرت و مکنت اقتصادی خواهد رساند که دیگر محتاج یارانه نباشند، گرانی و بیکاری رفع خواهد شد و در یک کلام مردم در یک مدینه فاضله زیست خواهند کرد، همه این وعده‌ها به امید توافق با کدخدا و نتایج آن بر زبان رانده می‌شد و امروز نتیجه دل بستن به دستان بیگانه عیان شده است، راهکار حل مشکلات این روزهای کشور و آنچه در گزارش روزنامه قانون آمده است اتکای به داخل و توانمندی‌های این سرزمین است نه آنچه خود داریم از بیگانه خواستن و تمنا کردن!