kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۲۵۲۸
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۶
نامه نمایندگان به رئیس مجلس

لایحه الحاق دولت ایران به ‌FATF را از دستور کار خارج کنید

روز گذشته نمایندگان مجلس در تذکری کتبی به رئیس‌جمهور از عدم اجرای قوانین در مسیر اجرای برجام گلایه کرده و اقدام متقابل و مقتدرانه ایران را در قبال بدعهدی آمریکا و اروپا خواستار شدند و همچنین جمع قابل توجهی از وکلای ملت در نامه‌ای به رئیس ‌مجلس خارج کردن لایحه الحاق دولت ایران به FATF را از دستور کار مجلس خواستار شدند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی دیروز، طی بیانیه‌ای جنایات رژیم صهیونیستی، کشتار مردم مظلوم فلسطین و همچنین انتقال پایتخت این رژیم جعلی را به قدس شریف محکوم کردند. گفتنی است این بیانیه به امضای تمام نمایندگان حاضر در جلسه رسید.
در ابتدای این بیانیه آمده است: «هر چند اعلام انتقال پایتخت رژیم جعلی و جنایتکار اسرائیل به بیت‌ا‌لمقدس در طول 3 ماه گذشته موجی از اعتراضات و خشم مسلمانان جهان را به دنبال داشته است، اما برخی از خوش‌خدمتی‌های عده‌ای شاهزادگان تازه به دوران رسیده باعث گستاخی هر چه بیشتر رژیم صهیونیستی و حمایت بی‌چون و چرا از قدرت‌های سلطه‌گر جهان از این غده سرطانی شده، به نحوی که هر روز بر ابعاد جنایت‌های سردمداران صهیونیست و سرکوب مردم مظلوم فلسطین افزوده می‌شود.»
بیانیه نمایندگان مجلس در ادامه افزوده است: «ملتی که با دست خالی از حق قانونی بازگشت به سرزمین آبا و اجدادی خویش دفاع نموده و لرزه بر اندام غاصبان سرزمین مسلمانان انداخته است، ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی اقدام غیرقانونی ترامپ در به رسمیت شناختن انتقال پایتخت به بیت‌المقدس همزمان با روز نکبت و مقابله با اعتراض مردمان فلسطینی که با سرکوب و شهادت 50 نفر و بیش از 2 هزار نفر مجروح، مواجه شده را به شدت محکوم نموده، از مجامع بین‌المللی و کشورهای اسلامی می‌خواهیم انفعال و بی‌تفاوتی را در مقابل رژیم بحران‌زا و کودک‌کش صهیونیستی کنار گذاشته و بدانند که در نهایت مقاومت فلسطینیان، طومار جنایتکاران را در هم خواهد پیچید.»
علی لاریجانی، رئیس ‌مجلس در نطق پیش از دستور خود در نشست علنی دیروز مجلس گفت: روز گذشته رژیم صهیونیستی دست به جنایتی وسیع زد و حدود 50 نفر از مردم مظلوم فلسطین را به شهادت رساند و حدود 2 هزار نفر را مجروح کرد.
رئیس‌ مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: این حادثه مقارن با روز نکبت بود که بیش از دو سوم مردم فلسطین را از سرزمین آبا و اجدادی خود اخراج کردند و با قتل‌عام کسانی که مقاومت داشتند زمینه را برای وارد کردن دیگران فراهم آوردند.
لاریجانی خاطرنشان کرد: موضوع دیگر انتقال سفارت رژیم آمریکا در فلسطین ‌اشغالی از تل‌آویو به قدس است که روز گذشته به دستور رئیس‌جمهور آمریکا انجام شد. با اینکه همه کشورهای دنیا این اقدام را محکوم کردند و با اینکه همه می‌دانند این اقدام مخالف مصوبات شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل است اما ظاهرا از سال‌ها پیش آمریکایی‌ها تصمیم گرفتند این نهادهای بین‌المللی را بی‌اعتبار کنند.
رئیس‌ مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: حمله به عراق بدون مصوبه شورای امنیت بود اما آمریکایی‌ها به کمک یکی دو کشور دست به این اقدام زدند گرچه بعدها چنان گرفتار شدند که پا به فرار گذاشتند. خروج از معاهده پاریس درمورد آب و هوا خلاف مصوبات سازمان ملل بود خروج از توافقنامه هسته‌ای مخالف قطعنامه شورای امنیت بود و همین‌طور انتقال سفارت خود به قدس.
لاریجانی خاطرنشان کرد: همه اینها نشان می‌دهد آمریکا قصد دارد نهاد بین‌المللی سازمان ملل را که به قصد ایجاد صلح در جهان تاسیس شد نابود کند و چون سازوکار دیگری برای جایگزینی آن وجود ندارد صحنه بین‌المللی را به سوی نوعی هرج و مرج امنیتی سوق دهد.
قربانی شدن قانون
در روند اجرای برجام
حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، گفت: نمایندگان در نامه‌ای به رئیس‌جمهور درباره عدم اجرای قانون در روند اجرای برجام تذکر دادند.
وی با بیان اینکه امضاهای این تذکر به بیش از 50 عدد رسیده است، افزود: وکلای ملت در این تذکر عنوان کردند که چرا رئیس‌جمهور به قانون اقدام متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام و به ویژه ماده 3 آن عمل نکرده است؟
در متن این تذکر آمده است: ضروری است با توجه به نقض برجام توسط آمریکا نسبت به اجرای بند 3 قانون اقدام متناسب و متقابل جمهوری اسلامی ایران مصوب 21 مهر 94 و الزامات 9‌گانه ابلاغی جهت جلوگیری از ضرر و زیان بیشتر به ملت ایران سریعاً اقدام ‌نمایید چرا که در صورت استنکاف آن دارای مسئولیت شرعی و قانونی می‌‌باشید.
استنکاف جنابعالی از اجرای این الزام در زمان انعقاد این توافق و عدم پایبندی و عدم اعمال بند 3 قانون اقدام متناسب و متقابل جمهوری اسلامی ایران مصوبه 21 مهر ماه 94 مجلس شورای اسلامی در مقابل نقض‌های مکرر برجام توسط طرف مقابل به ویژه آمریکا به استناد اقاریر ضمنی و صریح جنابعالی و همکارانتان و گزارشات وزارت امور خارجه که در اجرای تبصره یک قانون اقدام متناسب و متقابل ایران در اجرای برجام مصوب 21 مهر ماه 94 به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ارائه گردیده است.
نتیجه آن عدم پایبندی و نقض مکرر برجام توسط طرف مقابل به ویژه آمریکا بوده است، علی‌المراتب لازم است با توجه به خروج رسمی آمریکا از برجام در تاریخ 18 اردیبهشت 97 و عدم وجود هیچ‌گونه بهانه نسبت به اعمال بند 3 قانون فوق‌الذکر مصوب مجلس شورای اسلامی جهت جلوگیری از ادامه ضرر و زیان غیرقابل جبران به ملت شریف ایران تقدیم ‌نمایید.
تعیین دستگاه‌های ارائه‌کننده اطلاعات
نمایندگان مجلس در جریان ادامه بررسی لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی، ماده 6 این لایحه را تصویب کردند.
بر اساس ماده 6 این لایحه، کلیه‌ اشخاص موضوع ماده (5)، از جمله گمرک جمهوری اسلامی ایران، سازمان مالیاتی، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، دفاتر اسناد رسمی، وکلای دادگستری، حسابرسان، حسابداران، کارشناسان رسمی دادگستری و بازرسان قانونی مکلفند اطلاعات مورد نیاز در اجرای این قانون را که به تصویب هیئت وزیران می‌رسد، حسب درخواست شورا یا مرکز اطلاعات مالی به آنها ارائه نمایند.
همچنین نمایندگان مجلس در جریان بررسی جزئیات لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی با ماده 7 این لایحه موافقت کردند. به موجب ماده ۷ لایحه مذکور،‌ اشخاص، نهادها و دستگاه‌های مشمول این قانون (موضوع مواد 5 و 6) برحسب نوع فعالیت و ساختار سازمانی خود مکلف به رعایت موارد زیر هستند:
«احراز هویت و شناسایی مراجعان، مالکان واقعی و در صورت اقدام توسط نماینده یا وکیل، احراز سمت و هویت نماینده، وکیل و اصیل.»
«ارائه اطلاعات، گزارش‌ها، اسناد و مدارک لازم به مرکز اطلاعات مالی در چهارچوب آیین‌نامه مصوب هیئت وزیران و نگهداری سوابق مربوط به شناسایی ارباب رجوع، مالک، سوابق حساب‌ها، عملیات و معاملات داخلی و خارجی حداقل به مدت پنج سال پس از پایان رابطه کاری با انجام معامله موردی است که شیوه آن به موجب آیین‌نامه اجرائی تعیین می‌شود.»
تبصره دیگر این ماده عنوان می‌کند که هر یک از مدیران و کارکنان دستگاه‌های اجرائی موضوع ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 8/7/1386  عالماً و عامداً و به قصد تسهیل جرایم موضوع این ماده از انجام تکالیف مقرر در هریک از بندهای فوق به استثنای بند (ث) خودداری کند علاوه ‌بر انفصال موقت درجه شش به جزای نقدی درجه شش محکوم می‌شود. در صورتی که عدم انجام تکالیف مقرر ناشی از تقصیر باشد مرتکب به انفصال موقت درجه هفت محکوم خواهد شد. مدیران و کارکنان سایر دستگاه‌های حاکمیتی و بخش‌های غیردولتی در صورت عدم انجام تکالیف مقرر در این ماده به استثنای بند (ث)، به جزای نقدی درجه شش محکوم می‌شوند.
آیا مجلس به وظیفه سرنوشت‌سازش
عمل می‌کند؟!
حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم در مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، گفت: نمایندگان در حال امضای نامه‌ای خطاب به رئیس‌ مجلس هستند که طی آن از رئیس‌ مجلس خواسته شده تا لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم از دستور کار دولت خارج شود.
وی با بیان اینکه امضاهای این نامه به حدود 80 عدد رسیده، افزود: نمایندگان در این نامه تصریح کردند که با توجه به خروج آمریکا از برجام و همچنین احتمال ادامه شیطنت‌های غربی‌ها و دیگر اینکه این لایحه به همراه لوایحی همچون لایحه پالرمو و لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی در راستای اجرای FATF در کشور است بدین وسیله از شما می‌خواهیم تا لایحه الحاق دولت ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم از دستور کار مجلس خارج شود.
افزایش 20 درصدی
حقوق کارکنان دولت
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح دیروز دو فوریت طرح استفساریه جزء یک بند الف تبصره 12 قانون بودجه سال 1397 کل ‌کشور مربوط به افزایش 20 درصدی حقوق کارکنان دولت را مورد بحث و بررسی قرار داده و به تصویب رساندند.
در صورت تصویب نهایی این طرح، افزایش حقوق گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر از جمله هیئت علمی، کارکنان کشوری و لشکری و قضات به طور جداگانه توسط دولت در این قانون انجام می‌گیرد به نحوی که تفاوت تطبیق موضوع ماده (78) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 8 مهر 86 در حکم حقوق بدون تغییر باقی بماند.