kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۲۵۱۷
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۴

آغاز تخریب سایت آزمایش اتمی کره شمالی در آستانه دیدار سران 2 کره

یک رسانه روسی با استناد به تصاویر ماهواره‌ای از آغاز روند تخریب آزمایشگاه هسته‌ای کره شمالی خبر داد.

برخی تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد کره شمالی از چند روز قبل تخریب سایت آزمایش اتمی «پونگی ری» را آغاز کرده است. متخصصان دانشگاه «جانز هاپکینز» که یک دانشگاه قدیمی تحقیقاتی آمریکایی است، با تایید این خبر اعلام کرده‌اند چندین ساختمان کلیدی در قسمت‌های شمالی، غربی و جنوبی سایت ویران شده‌اند.
به گزارش خبرگزاری «دانشجو» به نقل از «تاس»، پیشتر اعلام شده بود تخریب این آزمایشگاه در حضور خبرنگاران انجام می‌شود از همین رو ویرانی نهایی سایت احتمالا زمانی انجام خواهد گرفت که خبرنگاران خارجی حضور دارند و تخریب نهایی شامل فروریختن تونل و تمامی تجهیزات نظارتی خواهد بود.
وزارت خارجه کره شمالی پیش از این اعلام کرده بود در ماه «مه» سایت آزمایش اتمی پونگی ری را بین روزهای ۲۳ تا ۲۵ ماه می(2 تا 4 خرداد) با حضور رسانه‌های خارجی، تخریب کند ولی تاریخ دقیق آن به شرایط آب و هوایی بستگی دارد.
به دنبال انتشار خبرهایی در خصوص آغاز تخریب آزمایشگاه هسته‌ای کره شمالی، «مون جائه این» رئیس‌جمهور کره جنوبی از این اقدام کره شمالی استقبال کرد. وی در دیداری با همکارانش در این باره گفت: این اولین اقدام برای خلع سلاح کامل است.
در پی دیداری که ماه گذشته بین دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی رخ داد، کره شمالی به تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای خود متعهد شد.
جان بولتون
در همین حال روزنامه یو‌اس‌ای تودی نوشته، جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: اگر کره شمالی واقعا می‌خواهد به وعده‌اش درباره متوقف کردن آزمایش‌های هسته‌ای عمل کند، باید تسلیحات هسته‌ای این کشور به طور کامل برچیده شده و این تسلیحات به شرق ایالت تنسی منتقل شود، جایی که وزارت انرژی آمریکا یک آزمایشگاه ملی و یک مجتمع تسلیحات هسته‌ای در اختیار دارد.
وی افزود: خلع سلاح کره شمالی به معنای خلاص شدن از شر همه تسلیحات هسته‌ای، برچیدن آنها و انتقال آنها به شرق تنسی است. این اقدام به معنای خلاص شدن از غنی‌سازی اورانیوم و فرآوری پلوتونیوم است. این به معنای حل و فصل مسئله موشک‌های بالستیک است.