kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۲۵۱۶
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۴
دولت فریب اروپا را نخورد

اروپا اگر نگران ثبات منطقه بود مقابل جنایات اسرائیل سکوت نمی‌کرد

انفعال اروپا در برابر جنایات هولناک، زشت و ‌وقیحانه رژیم صهیونیستی در نوار غزه و سیاست‌های ثبات‌زای این رژیم در منطقه یک بار دیگر ثابت کرد دولت‌های اروپایی هم مثل آمریکا، فقط به منافع نامشروع خود در منطقه می‌اندیشند و اصولا ثبات در منطقه برای آنها جز در مواقع خاص! ارزشی ندارد. اروپا ایران را همواره به اتهام «اتخاذ سیاست‌های ثبات در منطقه» تحت فشار و تحریم اقتصادی قرار داده است! اما وقتی صهیونیست‌ها منطقه را به آشوب می‌کشند با محکومیت‌های زبانی  طرفین را به آرامش دعوت کرده است!  جنایات روز دوشنبه رژیم صهیونیستی در نوار غزه، واقعا در تاریخ مدرن بی‌نظیر بود؛ تاکنون هیچ‌جا ثبت نشده است که رژیمی در روز روشن علیه عده‌ای تظاهرکننده‌ بی‌سلاح، از جنگنده‌های «اف- 15» و «اف-16» و پهپاد و تانک و تک تیرانداز استفاده کند! دست زدن به چنین جنایتی، علاوه بر اینکه قباحت می‌خواهد و فقط کار عده‌ای جانی و سنگدل است، این تضمین را هم می‌خواهد که مرتکبان جنایت،‌ بعدا تحت تعقیب قرار نگیرند، و این دقیقا همان چیزی است که اروپایی‌ها و آمریکا به رژیم نامشروع اسرائیل داده‌اند.
واقعه گلوله‌ باران و بمباران جمعیتی آواره و غیرمسلح در نوار غزه هر چند برای مسلمانان و هر انسان آزاده‌ای، دردآور و غیرقابل تحمل بود، ولی به این نکته ظریف نیز باید توجه داشته باشیم که روز دوشنبه همه ارزش‌های غربی و آنچه که انگلیس و فرانسه و آلمان از آن دم می‌زنند یعنی حقوق بشر، و آزادی و حقوق شهروندی،‌ در خاک نوار غزه، دفن شد. جنگنده‌های اسرائیلی علاوه براینکه فلسطین‌ها را بمباران کردند، خوشبختانه همه ادعاهای اروپایی‌ها را نیز در مورد ارزش‌های بشری و قانون‌گرایی، بمباران کردند.
این واقعه برای جوامع غیرغربی و برای همه جاهایی که هنوز انسانیت نمرده است، این پیام را دارد که اروپا دیگر مطلقا قابل اعتماد نیست و نباید با طناب پوسیده آنها و وعده‌هایی که می‌دهند و امضاهایی که پای پیمان‌ها می‌گذارند، خود را و جامعه خود را هلاک کرد. در ماجرای کشتار بی‌گناهان فلسطینی در غزه و ماجرای انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس، غربی‌‌ها تلاش می‌کنند این دروغ را جا بیندازند (و البته، برخی از خودی‌های ساده‌لوح  هم باور می‌کنند) که «دونالد ترامپ» به‌خاطر ویژگی‌هایی که دارد، شخصا دست به این اقدامات می‌زند و از اقدامات اسرائیل دفاع می‌کند. این مدعیان همه جا جار می‌زنند که دولت و کنگره آمریکا و خصوصا دولت‌های اروپایی، از این اقدامات «نسنجیده» ترامپ مبرا هستند!
اروپایی‌ها می‌خواهند بگویند که ما با آمریکا و شخص ترامپ فرق داریم، ما قابل اعتماد هستیم و به کنوانسیون‌ها و قوانین بین‌المللی احترام می‌گذاریم. در حالی که وقتی واکنش همین اروپایی‌ها را مرور می‌کنیم، می‌بینیم صرفا به محکومیت‌های زبانی بسنده کرده و خبری از اقدامات عملی علیه این رژیم و آمریکا نیست. متاسفانه، دنباله این تفکر در داخل نیز وجود دارد؛ در حال حاضر دولت محترم روحانی می‌گوید بعد از خروج آمریکا از برجام، با اروپا ادامه می‌دهیم. این در شرایطی است که اروپا اصلا قابل اعتماد نیست؛ سه کشور فرانسه، انگلیس و آلمان که شریک جنایات اسرائیل هستند، هدف‌شان در حفظ برجام، شوم است. آنها اکنون دم از حفظ برجام می‌زنند، ولی همزمان می‌گویند ایران منطقه را بی‌ثبات می‌کند و لذا، باید با این کشور مذاکره بکنیم. مذاکره بر سر چه؟ بر سر موشک‌ها و توان دفاعی ایران! این دقیقا همان چیزی است که ترامپ می‌خواست. او هم تاکنون دقیقا همین هدف را دنبال می‌کرد.
اروپایی‌ها مثل رئیس جمهور آمریکا، مدعی هستند ایران ثبات در منطقه را تهدید می‌کند. لذا باید مذاکره کرد و چنانچه ایران امتیازی دهد، از تحریم‌ها کاسته می‌شود. ولی همه آنها در برابر رژیم اسرائیل که خاک منطقه را به توبره کشیده فقط حرف می‌زنند. این یعنی ثبات منطقه بهانه است آنها همان راه ترامپ را دنبال می‌کنند.
دیروز اروپایی‌ها بسته پیشنهادی جدیدی را به ایران دادند. در این بسته نیز مثل قبل، آنها مدعی شدند نگران فعالیت‌های ثبات‌زدای ایران هستند. این جمله در شرایط کنونی که صهیونیست‌ها سرگرم قصابی فلسطینی‌های مظلوم هستند و هراز گاهی با تجاوز به خاک این کشور منطقه را به آشوب می‌کشند واقعا اهانت‌آمیز است. اگر اروپا راست می‌گوید و نگران ثبات منطقه است، چرا جلوی بمباران تظاهرکنندگان بی‌سلاح توسط رژیم صهیونیستی را نمی‌گیرد؟ و چرا با انفعال خود، به این جنایات بی‌سابقه، عملا مهر تایید می‌زند.بنابراین، نگرانی اروپا از اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه، دروغ محض است و مقامات ما نباید روی دیوار دروغگو یادگاری بنویسند. آنها باید بدانند که سران انگلیس، فرانسه و آلمان نیز مثل دونالد ترامپ دروغگو هستند.
دوشنبه خونین
همزمان با ضیافت اسرائیل برای مقامات آمریکایی و افتتاح سفارت در قدس که به نمایندگی ایوانکا ترامپ دختر رئیس‌جمهور آمریکا انجام شد، نوار غزه صحنه قتل عام وحشیانه فلسطینی‌ها بود. روز دوشنبه رژیم صهیونیستی در قبال خیزش میلیونی مردمی فلسطینی‌ها دستپاچه شده و از زمین و هوا با مدرنترین سلاح‌ها فلسطینی‌های بدون سلاح را هدف قرار دادند که دست کم 60 نفر به شهادت رسیده و بیش از 2900 نفر مجروح شدند. همزمان با تیراندازی نظامیان صهیونیست به تظاهرات کنندگان، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی نیز با سه موشک، یکی از پایگاه‌های مقاومت را در شمال نوار غزه هدف قرار دادند. توپخانه رژیم صهیونیستی نیز با دو موشک تجمع جوانان فلسطینی در نزدیکی مرزهای نوار غزه در شمال بیت حانون را هدف قرارداد و دو گلوله توپ نیز به سوی یک برج دیدبانی مقاومت در شرق جبالیا شلیک کرد که منجر به شهادت و مجروح شدن تعداد دیگری از فلسطینی‌ها شد. کشتار 60 نفر ظرف چند ساعت و جراحت 2900 نفر طی یک روز، از سوی ملت‌های منطقه و جهان و با برگزاری تظاهرات‌های گسترده محکوم شد. دولت‌های اروپایی اما صرفاً به محکومیت زبانی این جنایات و بعضاً ابراز نگرانی و... بسنده کردند.
اعتصاب سراسری
فلسطینی‌ها اما در سراسر مناطق فلسطین روز گذشته به احترام شهدای نوار غزه دست به اعتصاب سراسری زدند.
به گزارش ایسنا، به نقل از المسیره، تمامی نهادهای رسمی، داخلی، مدارس و دانشگاه‌های فلسطین برای احترام به روح شهدا و عزاداری برای آنها اعتصاب کرده‌اند، همچنین پاساژها در فلسطین تعطیل شده و همه سندیکاها و بانک‌ها پایبندی خود به این اعتصاب سراسری را اعلام کرده‌اند. اردوگاه‌های آوارگان فلسطینی در کرانه باختری نیز با هدف عزاداری برای شهدا به حالت تعطیل درآمده و دولت فلسطین همه اداره‌های خود را تعطیل کرده است.
محمود عباس، رئیس‌تشکیلات خودگردان فلسطین نیز سه روز عزای عمومی و اعتصاب سراسری جهت عزاداری برای شهدای غزه اعلام کرده است.
اعتراض‌ها ادامه دارد
 از سوی دیگر درخواست‌ها برای مشارکت گسترده در راهپیمایی‌های اعتراض‌آمیز در شهرهای مختلف کرانه باختری همچنان ادامه دارد. گروه‌های مقاومت فلسطین از مردم خواستند در مراسم تشییع شهدای غزه همچنان محکم و استوار به مقاومت و ایستادگی خود در مقابل جنایات رژیم صهیونیستی ادامه دهند. اهالی غزه ظهر روز گذشته پیکر ده‌ها شهید راهپیمایی بزرگ «بازگشت» که در روز دوشنبه به دست نیروهای رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند را تشییع کردند.
انفعال ارتجاع عرب، بی‌خاصیتی سازمان ملل
جنایات رژیم صهیونیستی در شرایطی صورت می‌گیرد که مجامع بین‌المللی و کشورهای غربی همچون مترسکی نظاره گر این جنایات بودند و کوچک‌ترین واکنشی به این قتل عام نشان ندادند. حتی شورای امنیت به دلیل مخالفت آمریکا در تصویب بیانیه محکومیت سرکوب‌گری اقدامات رژیم صهیونیستی ناکام ماند.
واکنش‌ها
جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) هشدار داده سکوت جنبش حماس و گردان‌های عزالدین قسام در برابر جنایت‌های رژیم‌اشغالگر طولانی نخواهد بود. «خلیل الحیه» نائب رئیس‌دفتر سیاسی حماس در یک کنفرانس خبری گفته تظاهرات مردمی و مسالمت‌آمیز مردم ما در مخالفت با طرح انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس و رد طرح پیشنهادی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا برای حل مسئله فلسطین موسوم به معامله قرن ادامه خواهد داشت. همچنین معاون دبیرکل اتحادیه عرب در بیانیه‌ای خواستار دخالت فوری بین‌المللی برای جلوگیری از کشتار فلسطینی‌ها به دست نیروهای رژیم‌اشغالگر قدس شده است. سازمان عفو بین‌الملل نیز با محکوم کردن کشتار مردم غزه به دست نظامیان صهیونیست خواستار توقف فوری خشونت‌ها علیه مردم غزه شده است. کمیته حذف تبعیض نژادی سازمان ملل نیز همزمان با تشدید کشتار فلسطینیان به دست نیروهای رژیم صهیونیستی، نسبت به اعمال خشونت علیه معترضان فلسطینی از سوی نیروهای رژیم‌اشغالگر قدس هشدار داده است. آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد نیز درخصوص وقایع خونین غزه صرفا ابراز نگرانی کرده و خواستار توقف خشونت‌ها در این باریکه شده است. وی در نهایت، نظامیان صهیونیست را به خویشتن‌داری دعوت کرده است!
واکنش اروپا: همه آرام باشند!
واکنش اتحادیه اروپا به این جنایات نیز، صرفا در حد حرف و دعوت طرفین به آرامش بود! فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از دو طرف خواست از توسل به خشونت خودداری کنند و درخصوص وقایع جاری در غزه ابراز نگرانی کرد. احزاب سیاسی و انجمن‌های حقوق بشری در اروپا و آمریکا هم در بیانیه‌های جداگانه وقایع غزه را محکوم کردند. حزب سوسیالیست اسپانیا شهادت ده‌ها فلسطینی در نوار غزه در پی تظاهرات علیه انتقال سفارت آمریکا به قدس را قتل‌عام قلمداد کرده و خواهان اقدام اتحادیه اروپا علیه رژیم صهیونیستی شده است. معترضان یهودی نیز با برگزاری تظاهرات در واشنگتن، انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس و کشتار فلسطینی‌ها به دست ارتش صهیونیستی را محکوم کرده‌اند.
آلمان، فرانسه و انگلیس: متاسفیم!
در همین حال سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان نیز در اظهارات جداگانه با انتقاد زبانی از انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس، خواستار توقف خشونت‌ها در غزه شده‌اند. رئیس‌جمهور فرانسه، اقدام آمریکا را تاسف بار خواند. امانوئل ماکرون با محکوم کردن خشونت نظامیان صهیونیست علیه تظاهرکنندگان فلسطینی با انتقال سفارت آمریکا به قدس مخالفت کرد و آن را غیرقانونی خواند. لازم به ذکر است که سران و شخصیت‌های اروپایی در تمامی وقایع و حوادث منطقه غرب آسیا همیشه از رژیم صهیونیستی حمایت و دفاع می‌کنند و اگر گاهی هم ابراز نگرانی یا محکومیتی از خود بروز می‌دهند صرفا در حد محکومیت زبانی است و از اقدام عملی خبری نیست.
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه اظهار داشت، درخصوص تأسیس سفارت آمریکا در قدس ما بارها به نظر منفی خود در قبال این تصمیم‌اشاره کرده‌ایم. وزارت خارجه آلمان نیز درواکنش به کشتار مردم غزه خواستار توقف خشونت‌ها و جلوگیری از متشنج شدن اوضاع شد. برخی کشورهای عربی و اسلامی همچون مصر ، قطر،اردن و مغرب نیز با محکوم کردن وقایع غزه با انتقال سفارت آمریکا به قدس مخالفت کردند.وزارت خارجه سوریه اعلام کرده که این کشور قتل عام وحشیانه ملت مظلوم فلسطین به دست‌اشغالگران صهیونیستی را محکوم می‌کند و در کنار فلسطینی‌ها باقی می‌ماند. سعد حریری نخست‌وزیر لبنان انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس را محکوم کرده است. واکنش کشورهای مرتجع عربی مثل عربستان و امارات به این جنایات نیز مثل واکنش غرب بود؛ منفعل و مبهم!