kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۲۵۰۱
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۷
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان خبر داد

۵ کشته بر اثر مصرف قارچ سمی در کرمانشاه

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کرمانشاه گفت‌: از اوایل اردیبهشت تا کنون بر اثر مصرف قارچ سمی ۲۱۰ نفر در اين استان مسموم شده‌اند که از این تعداد پنج نفر جان باخته‌اند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه، دکتر صائب مدرسی افزود: از کل مراجعین تاکنون ۱۰۶ نفر ترخیص شده‌اند، هشت  نفر در اورژانس و ۴۱ نفر نیز در بخش‌های تخصصی بستری
هستند.
وی با بیان اینکه ۱۴ نفر از مراجعین به شیراز اعزام شده‌اند، به فوت پنج نفر از مراجعین اشاره کرد و گفت: از این تعداد سه  نفر در شیراز و دو نفر در کرمانشاه
فوت کرده‌اند.
رئیس مرکز اورژانس کرمانشاه با بیان اینکه هم اکنون پنج  نفر در بخش‌های ویژه بستری هستند، گفت: از این تعداد سه  نفر در بخش ویژه بیمارستان امام خمینی‌(ره) کرمانشاه، یک نفر بخش ویژه بیمارستان دکتر محمد کرمانشاهی و یک نفر در بخش ویژه بیمارستان شیراز بستری هستند.
سازمان محیط زیست درخصوص استفاده از قارچ‌ها و گیاهان خودرو هشدار داد
 یک مسئول سازمان محیط زیست با‌اشاره به وقوع برخی موارد فوت و نارسائی کبدی در روزهای اخیر پس از استفاده از قارچ‌های سمی، گفت: ضروری است از مصرف قارچ‌های خودرو و گیاهان وحشی ناشناخته اجتناب شود.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، مدیرکل دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی این سازمان گفت: در فصل رویشی گیاهان قرار داریم و با توجه به بارندگی‌های اخیر و شرایط مساعد برای رویش گونه‌های مختلف گیاهی و به ویژه قارچ‌ها در مناطق مختلف کشور، ضروری است درخصوص جمع‌آوری و استفاده از قارچ‌ها و گونه‌های گیاهی دقت نظر لازم صورت گیرد و از مصرف قارچ‌های خودرو و گیاهان وحشی ناشناخته اجتناب شود.
طاهره افتخاری با بیان اینکه شناسایی و تشخیص قارچ خوراکی از قارچ سمی بسیار مشکل است و تنها افراد متخصص و با تجربه، توانایی تفکیک بین این قارچ‌ها را دارند، تاکید کرد: از طریق ویژگی‌های ظاهری، بو و رنگ قارچ نمی‌توان به طور قطعی سمی و غیر سمی بودن آن را تشخیص داد و کوچکترین‌اشتباهی در تشخیص ممکن است منجر به مرگ یا آسیب‌های جدی به کبد و سایر اعضای بدن شود، لذا توصیه می‌شود افراد غیر متخصص در این زمینه، به هیچ وجه از قارچ‌های خودرو استفاده نکنند.
افتخاری خاطر نشان کرد: چنانچه برخی از افراد به استفاده از گیاهان وحشی و قارچ‌ها علاقمند هستند ضروری است اطلاعات و دانش خود را برای شناسایی و تشخیص این گونه‌ها افزایش دهند.
وی افزود تمامی رستنی‌ها دارای خواص ویژه‌ای هستند و برخی از آنها از قرن‌ها پیش در طب سنتی مورد استفاده قرار گرفته اند: اما توجه به این نکته حائز اهمیت است که مقدار مصرف و یا دوز آنها بسیار مهم و حیاتی است. در صورتی که میزان بیشتری از این گیاهان استفاده شود مسمومیت‌های شدیدی را به دنبال خواهند داشت که از جمله این گیاهان می‌توان تاتوره، خرزهره، فرفیون، شوکران، سرخدار، کرچک و آقطی را نام برد.
این مسئول سازمان محیط زیست اکیداً توصیه کرد به منظور حفظ سلامت جسمی و روانی، از تماس پوستی و تست چشایی رستنی‌های ناشناخته جداً خودداری شود و ذکر این نکته ضروری است که با جوشاندن و یا حرارت دادن انواع گونه‌های گیاهی سمی و قارچ‌ها، سمیت و خطر آنها رفع نمی‌شود.