kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۲۴۸۴
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۶
قابل توجه دلبستگان ادامه برجام با اروپا

زیمنس آلمان: تابع تحریم‌های آمریکا علیه ایران هستیم

علیرغم تاکید برخی مقامات دولتی و رسانه‌های حامی دولت که به دنبال ادامه برجام با اروپا هستند، چندین شرکت غربی اعلام کردند تابع دستور‌العمل‌های آمریکا هستند و در آخرین نمونه آن، مدیرعامل شرکت آلمانی زیمنس اعلام کرده تابع تحریم‌های آمریکا علیه ایران هستیم.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از CNN، جوکایزر،‌ با بیان اینکه این شرکت دیگر نمی‌تواند پس از خروج آمریکا از برجام و اعمال مجدد تحریم‌ها فعالیتی در ایران انجام دهد، اظهار کرد: با توجه به سهم من از شرایط موجود شرکت‌های بین‌المللی دیگر اجازه عقد قرارداد جدید با ایران و یا هر کشور دیگری که از سوی آمریکا تحریم شده باشد را نخواهند داشت.
وی ادامه داد: ما به مفاد قراردادهایی که تا حالا بسته‌ایم پایبندیم و آنها را به طور کامل اجرا می‌کنیم.
مدیرعامل شرکت زیمنس گفت: بازگشت دوباره تحریم‌ها از سوی آمریکا علیه ایران بدین معناست که زیمنس هم باید از آ‌نها تبعیت کند.
کایزر در مصاحبه خود با CNN اضافه کرد: اولویت با نظام سیاسی است و اگر این اولویت بگوید که ما چه کار باید بکنیم ما نیز دقیقا همان کار را انجام خواهیم داد.
حرف‌های مدیرعامل این شرکت آلمانی در شرایطی صورت می‌گیرد که پس از خروج آمریکا از برجام، مقامات دولتی بر ادامه برجام بدون آمریکا (به شرط تامین منافع ما) صحبت کردند که اظهارات مدیرعامل این شرکت و شرکت‌هایی از این دست (مانند جنرال الکتریک، انی و...) نشان می‌دهد تامین منافع ایران با اروپا سرابی بیش نیست.
چه اینکه جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز یکشنبه گفته بود: این احتمال وجود دارد شرکت‌های اروپایی که در ایران فعالیت می‌کنند از طرف آمریکا تحریم شوند.
بنابر این گزارش، تحریم‌های آمریکا علیه ایران، همکاری شرکت‌های آمریکایی با ایران را ممنوع می‌کند و وزارت خزانه‌داری این کشور اعلام کرده است قصد دارد با اقدام تحریم‌های ثانویه شرکت‌های اروپایی و بین‌المللی را نیز از ورود به ایران بازدارد.
در صورتی که شرکت‌ها تحریم‌های آمریکا را نقض کنند دسترسی آنها به نظام مالی آمریکا بسته خواهد شد و از سوی این کشور جریمه می‌شوند.
شرکت زیمنس همچنین طی بیانیه‌ای اعلام کرد ما به دقت روند کنونی اعمال تحریم‌ها علیه ایران از سوی آمریکا را زیر نظر داریم. در گذشته ما به طور کامل به محدودیت‌های اعمال شده برای صادرات به ایران پایبند بودیم و در شرایط کنونی نیز به این سیاست ادامه خواهیم داد.
زیمنس اعلام کرد: تحویل سه توربین گازی به ایران همچنان معلق است و فعالیت‌های این شرکت بخش کمی از سود آن را شامل می‌شود. این در حالی است که شرکت زیمنس در آمریکا حدود 20 میلیارد دلار سالانه درآمد دارد و 50 هزار نفر در این کشور استخدام کرده است.
شرکت نفتکش«تورم دانمارک» فعالیت
در ایران را متوقف می‌کند
پس از اعلام عدم همکاری مجدد شرکت نفتی انی ایتالیا با ایران، شرکت نفتکش TORM دانمارک هم اعلام کرد از امروز دریافت سفارش جدید در ایران را متوقف کرده است.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، TORM دیروز اعلام کرد این تصمیم در پی خروج دولت آمریکا از برجام و تصمیم این کشور برای اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران اتخاذ شده است.
سخنگوی TORM گفته است: ما به دقت شرایط را زیر نظر داریم و از قوانین پیروی خواهیم کرد. بنا بر این حتی دریافت سفارشات جدید از ایران را متوقف کرده‌ایم.
این شرکت دانمارکی در حال حاضر با 79 نفتکش در حال حمل‌ونقل نفت و فرآورده‌های نفتی در سراسر جهان است.
لازم به ذکر است که چند روز پیش هم مدیر شرکت نفتی انی ایتالیا در نشست سالانه این شرکت به سهامدارانش گفته بود تمام طلب‌های معوق خود از ایران را گرفته و قصدی برای اجرای پروژه جدید در ایران ندارد!