kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۲۴۸۳
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۶

موضعگیری غیرمسئولانه وزیر ارتباطات در برابر مصوبات قانونی برای فیلترینگ

علی‌رغم اعلام مواضع قانونی درباره مسدود کردن پیام‌رسانهای مخرب و مقابله با نرم‌افزارهای عبور از فیلترینگ، وزیر ارتباطات در اظهاراتی غیرمسئولانه به انتقاد از این وضعیت پرداخت.
به گزارش ایسنا، محمدجواد آذری جهرمی دیروز همزمان با هفته ارتباطات، با اشاره به اختلالات ایجاد شده در خدمات اینترنتی به دلیل استفاده از فیلترشکن اظهار کرد: یکی از دلایل مخالفت دولت با فیلترینگ این است که اگر برخی از اپلیکیشین‌ها اثر مخربی داشته باشند، در کنار آن استفاده و فراگیر شدن فیلترشکن‌ها هم اثرات مخرب امنیتی زیادی دارند.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر نقش شرکت ارتباطات زیرساخت در مسدود کردن فیلترشکن‌ها گفت: اقدام شرکت زیرساخت این است که با فراگیری و استفاده از فیلترشکن‌ها، تحت دستوری که آقای رئیس‌جمهور دادند و در چارچوبی که شورای عالی فضای مجازی ارایه داده و منطق هم دارد، نباید اجازه دهد فضای کشور پر از باج‌افزار شود و باید جلوی اینها گرفته شود. به همین دلیل این حرکت آغاز شده و طبق قانون هم بوده است و مشکل مقرراتی درباره این مسئله وجود ندارد.
همانطور که وزیر هم اعلام کرده، در وضعیت انسداد برخی نرم‌افزارهای مخرب، طبق قانون باید جلو باج‌افزارها گرفته شود، اما معلوم نیست در شرایطی که مواضع قانونی از سوی مراجع دارای صلاحیت و حتی خود دولت و شخص رئیس‌جمهور اعلام می‌گردد، چه جایی برای انتقاد از سوی مسئول اجرای مقررات وجود دارد؟
وقتی بر اساس گزارشهای رسمی، تلگرام از عوامل اصلی اغتشاشات سال گذشته بوده و همچنین به گفته مسئولان، بسیاری از جرائم سازمان یافته، مسائل غیراخلاقی، کلاهبرداریها و ... در بستر این پیام‌رسان رخ می‌داد، چرا باید وزیر دولت بعد از اعلام تصمیم انسداد این نرم‌افزارها به موضعگیری بپردازد.
امروز دیگر دیدگاه گردانندگان تلگرام و دشمنی آنها با مردم ایران بر کسی پوشیده نیست و حتی رئیس این نرم‌افزار چندی قبل در پیامی توهین‌آمیز، پا را از مخالفت با «جمهوری اسلامی» فراتر گذاشت و از یک فیلم «ضدایرانی» به عنوان فیلم مورد علاقه خود نام برد!
قطعا اعمال فیلترینگ وضعیت مطلوب نیست و عوارضی هم به دنبال خواهد داشت، اما وقتی شرایط موجود و تهدیدهای زیادی که از سوی برخی نرم‌افزارهای خارجی مانند تلگرام علیه امنیت ملی کشور وارد می‌گردد، دولت و حاکمیت را به این نتیجه می‌رساند که فیلترینگ اعمال شود و شخص وزیر هم بر این موضوع صحه می‌گذارد، چرا باز هم وزیر ارتباطات در مقام اپوزیسیون اظهارنظر می‌کند؟
جالب است که خود وزیر هم به مخاطرات فیلترشکن‌ها اذعان می‌کند و با بیان اینکه «فراگیرشدن فیلترشکن‌ها مطلوب کسانی است که همواره به دنبال براندازی کشور بودند و این مطلوب نیست»، می‌گوید: همان‌طور وزارت امور خارجه آمریکا در سال ۸۹ جزو برنامه‌هایی که برای براندازی جمهوری اسلامی داشت، توسعه فیلترشکن بود و حتی گوشی‌های اپل را به نوعی در بازار ایران عرضه می‌کرد که بدون فیلترشکن
 کار نکنند.
از سوی دیگر آذری جهرمی در حالی با تأکید بر این که «سیاست کشور ترویج پیام‌رسان‌های بومی است» گفته است «این پیام‌رسان‌ها باید خدمات و تنوع و کاربری‌های لازم را برای مردم فراهم کنند و همچنین اعتماد مردم را جلب کنند» که برخی از همین پیام‌رسانها از عدم همکاری دولت با آنها گلایه دارند و شاید اگر دولت در این سالها به وظایف قانونی خود برای توسعه اینترنت ملی و پیام‌رسانهای داخلی توجه بیشتری می‌کرد، مشکلات امروز وجود نداشت و نیازی هم به اعمال فیلترینگ گسترده نبود.