kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۲۴۷۳
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۱
نوبخت:

دولت اعتبار فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری خوزستان را تأمین می‌کند

رئیس‌سازمان برنامه‌ و بودجه گفت: دولت اعتبار فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری خوزستان را طبق تعهد تأمین می‌کند.

محمدباقر نوبخت در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی که در محل سالن شهید رجایی استانداری برگزار شد عنوان کرد: در سال 96 و 97 از 23 هزار و 600 میلیارد تومان که برای اعتبارات عمرانی و زیربنایی استان‌ها در نظر گرفته شد، انتظار مردم این بود که سهم استان خوزستان متفاوت از استان‌های دیگر باشد.
وی افزود: براساس آنچه نمایندگان مردم در مجلس طبق پیشنهاد دولت عمل کردند از مبلغ 23 هزار و 600 میلیارد تومان که برای اعتبارات تملک دارایی و سرمایه‌ای‌ و قانون متوازن اخذ کردم و باید به‌ کل کشور داده شود برای خوزستان بالغ 2 هزار 539 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفتیم.
رئیس‌سازمان برنامه‌ و بودجه گفت: سهم خوزستان از این مبلغ از کل استان‌های کشور بیشتر است، البته این عدد در برابر نیاز خوزستان قابل‌ قبول نیست.
نوبخت با‌ اشاره به نرخ رشد اقتصادی استان‌ها عنوان کرد: خوزستان تنها استانی است که در سال 97 نسبت به سال 96 دارای رشد اقتصادی مثبت 21/7 داشته، این در حالی است که در بقیه استان‌های کشور این نرخ منفی بوده است.
معاون رئیس‌جمهور گفت: 35 هزار هکتار از 42 هزار هکتار کانون‌های فوق بحرانی ریزگرد در خوزستان نهال‌کاری شده و کار برای مهار کانون‌های بحرانی و کمتر بحرانی ادامه دارد.
نوبخت اظهار کرد: پس از بحرانی شدن پدیده ریزگرد در خوزستان، تصمیم بر این شد که از راه نهال‌کاری این بحران را مهار کنیم.
وی با‌اشاره به وسعت کانون‌های ریزگرد در خوزستان، افزود: برای مدیریت کار، یک طبقه‌بندی صورت گرفت و 35 هزار از 42 هزار هکتار اراضی فوق بحرانی، نهال‌کاری شد. معاون رئیس‌جمهور عنوان کرد: برای آبرسانی به کانون‌های ریزگرد، کانال احداث شده تا آب نهال‌ها را فراهم کند و حدود 110 میلیارد تومان برای این بخش هزینه شده است.
رئیس‌سازمان برنامه و بودجه گفت: برای سال جاری نیز از محل تبصره 14، صد میلیون دلار اختصاص داده شده تا کار مهار کانون‌های ریزگرد ادامه یابد.
نوبخت با بیان اینکه تاکنون تقریباً کانون‌های فوق بحرانی مهار شده، افزود: علاوه‌بر نهال‌کاری در خوزستان، برای مهار شن‌های روان نیز حدود 15 هزار هکتار از اراضی، مالچ‌پاشی انجام شد.