kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۲۴۵۳
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۴
9 خرداد، رکوردگیری سرنوشت‌ساز وزنه‌برداران برای حضور در بازی‌های آسیایی

برخواه: تلاش می‌کنیم 7 وزنه‌بردار ایران روی سکو بروند

در شرایطی که رکوردگیری نهایی برای حضور وزنه‌برداران در بازی‌های آسیایی ۹ خردادماه برگزار می‌شود، سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری عنوان کرد تلاش می‌کنیم هفت وزنه‌بردار ایران روی سکوی بازی‌های آسیایی بروند.
سرویس ورزشی-

تیم ملی وزنه‌برداری از اوایل اسفندماه سال گذشته کار خود را با حضور تمامی نفرات آغاز کرده و بعد از حضور در یک اردوی ۳ هفته‌ای در ماهشهر در سال جدید تمریناتش را در تهران پیگیری می‌کند. شاگردان محمدحسین برخواه این روزها با انگیزه تمرینات خود را پیش می‌برند و قرار است تا چند روز آینده به اردوی سطح دریا در یکی از شهرهای استان گیلان بروند.
طبق اعلام کادرفنی در جریان این اردو در شمال کشور یک مرحله رکوردگیری از وزنه‌برداران حاضر در اردوی تیم ملی به عمل می‌آید. این رکوردگیری در واقع مبنای حضور وزنه‌برداران در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا است. البته بعد از این رکوردگیری ۷ وزنه‌بردار اعزامی و ۲ وزنه‌بردار ذخیره معرفی می‌شوند و سپس یک مردادماه ترکیب نهایی به صورت قطعی انتخاب خواهند شد.
این ۷ وزنه‌بردار ممکن است در اوزان مختلف حضور داشته باشند؛ اگرچه احتمالا در اوزان سنگین در هر وزن از ۲ وزنه‌بردار استفاده می‌شود. هم‌اکنون نفرات مطرحی همچون بهداد سلیمی، سعید علی حسینی، سهراب مرادی، کیانوش رستمی، علی هاشمی، سعید محمدپور و... در اردوی تیم ملی حاضر هستند.
وعده‌های سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری
محمدحسین برخواه سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری درخصوص آخرین وضعیت ملی‌پوشان وزنه‌برداری گفت: دومین مرحله اردوی آماده‌سازی تیم ملی برای حضور در بازی‌های آسیایی را پشت سر می‌گذاریم و حدود چهل روز است ملی‌پوشان شبانه‌روز تمرین می‌کنند و وضعیتشان در فاصله سه ماه باقی مانده تا بازی‌های آسیایی نسبتا خوب است. ادامه تمرینات‌مان را در گیلان پیگیری می‌کنیم و نهم خرداد رکوردگیری داریم.
او ادامه داد: از هجدهم خرداد نیز ادامه تمرینات‌مان را به صورت مداوم تا بازی‌های آسیایی دنبال خواهیم کرد. پس از رکوردگیری نهم خرداد هفت وزنه‌بردار به اضافه دو وزنه‌بردار ذخیره انتخاب می‌شوند اما ترکیب هفت نفره اصلی اول مرداد اعلام می‌شود.
برخواه در مورد اینکه با توجه به برابری جنسیتی در بازی‌های آسیایی و کم شدن تعداد وزنه‌برداران، چقدر کار برای انتخاب هفت ملی پوش سخت شده است، تاکید کرد: سهمیه وزنه‌برداری در بازی‌های آسیایی را کم کردند به طوری که برخلاف دوره قبل، این دوره از رقابت‌ها در هفت وزن برگزار می‌شود و هفت وزنه‌بردار هم باید از هر کشور شرکت کنند. از این رو انتخاب نفرات هم برای ما سخت می‌شود. با این حال تلاش می‌کنیم هر هفت وزنه‌بردار روی سکو قرار گیرند. در وزن‌های بالا هم قاعدتا دو وزنه‌بردار در هر وزن خواهیم داشت.
سرمربی تیم ملی در پاسخ به این پرسش که برای مسابقات جهانی قرار است از وزنه‌برداران جوان هم استفاده شود یا خیر، تصریح کرد: بعد از قهرمانی جوانان جهان که تیرماه در ازبکستان است، نفرات برتر تیم ملی جوانان را به اردوی بزرگسالان دعوت می‌کنیم و این شانس را دارند در قالب تیم ملی بزگسالان در مسابقات جهانی شرکت کنند.
برخواه در مورد کاهش سهمیه وزنه‌برداری ایران در المپیک توکیو نیز گفت: تمرکز ملی‌پوشان الان بر روی بازی‌های آسیایی و مسابقات جهانی ۲۰۱۸ است. اما ضربه بزرگی به کل ورزش ایران است. امیدوارم بتوانیم بر روی چهار سهمیه (۲سهمیه مردان و ۲سهمیه زنان) خود کار کنیم و فدراسیون جهانی و کمیته بین‌المللی المپیک را متقاعد کنیم چون وزنه‌برداری بانوان تازه راه‌اندازی شده و باید از سهمیه بانوان کم و به مردان اضافه کنند.
او در پاسخ به این پرسش که فکر می‌کند این کار شدنی باشد، تاکید کرد: باید تلاش کنیم. به هر حال چهار سهمیه به ایران داده شده و امیدوارم بتوانیم فدراسیون جهانی و کمیته بین‌المللی المپیک را متقاعد کنیم.
اعتراض به کیفیت پایین تجهیزات
اما نکته‌ای که این روزها کاملا در اردوی تیم ملی وزنه‌برداری مشهود است، کهنه بودن تجهیزات ورزشکاران است؛ موضوعی که اعتراض بهداد سلیمی را نیز به دنبال داشت. دارنده مدال طلای المپیک لندن در این باره به خبرگزاری ایسنا گفت: تجهیزات ما افتضاح است. چراکه مربوط به ۱۵ سال پیش بوده و فرسوده شده است. در تمرینات اگر نگاه کرده باشید، کیانوش رستمی وقتی می‌خواست وزنه بزند میله خراب بود. خیلی از میله‌های دیگر هم خراب هستند. شدیدا احتیاج داریم تجهیزات جدید به دستمان برسد و ان‌شاءالله این اتفاق بیفتد.
سلیمی در پایان تصریح کرد: ان‌شاءالله با رایزنی‌ها مشکلات ما برطرف شود. چون سال بازی‌های آسیایی و المپیک است و کم و کسری در اردو از لحاظ تجهیزات، مکمل و خود برگزاری اردوها زیاد داریم در حالی که عمده دیگر رشته‌ها در کمپ‌های خوب دنیا اردو دارند.