kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۲۴۳۵
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۹

برگزاری دور نهم مذاکرات آستانه بدون حضور آمریکا

وزارت خارجه قزاقستان روزگذشته از آغاز دور جدید مذاکرات آستانه درباره سوریه خبر داد، این دور از مذاکرات با نشست هیئت ایران و روسیه و در راستای حل و فصل بحران سوریه برگزار شده است.

حسین جابری انصاری دستیار ارشد وزیر خارجه در امور ویژه سیاسی و مذاکره‌کننده ارشد ایران در روند آستانه، با الکساندر لاورنتیف نماینده ویژه پوتین در امور سوریه و رئیس‌هیئت مذاکره‌کننده روسیه در روند آستانه دیدار و گفت‌وگو کرد.
در این دیدار که ورشنین معاون وزیر خارجه روسیه و هیئت‌های دو کشور نیز حضور داشتند، دستیار ارشد وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران و نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور سوریه، آخرین وضعیت سیاسی و میدانی سوریه را مورد بحث و رایزنی قرار دادند. این دیدار در چارچوب نهمین اجلاس روند آستانه و پس از اجلاس اخیر وزرای خارجه در مسکو و تحولات نظامی جدید در سوریه صورت می‌گیرد.
جابری انصاری و لاورنتیف همچنین پیرامون پیگیری اجرای مصوبات کنفرانس گفت‌وگوی ملی سوریه در سوچی و دومین جلسه کمیته تبادل بازداشتی‌ها، ربوده‌شدگان و مفقودان بحران سوریه که در حاشیه این دور از مذاکرات آستانه برگزار می‌شود گفت‌وگو کردند.
ایران و سوریه
دستور کار نشست آتی آستانه را بررسی کردند
همچنین حسین جابری انصاری با اعضای هیئت سوریه به سرپرستی بشار جعفری نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد دیدار و گفت‌وگو کرد.در این دیدار روسای هیئت‌های ایران و سوریه در نهمین کنفرانس بین‌المللی صلح سوریه (آستانه)، ضمن رایزنی و تبادل نظر در خصوص دستور کار نهمین نشست آستانه، آخرین تحولات سیاسی و میدانی سوریه را مورد بررسی قرار دادند.
خبرگزاری ایتارتاس پیشتر به نقل از وزارت امور خارجه قزاقستان از شرکت نکردن نمایندگان آمریکا در مذاکرات صلح سوریه که از دیروز دوشنبه، به مدت دو روز در آستانه در حال برگزاری است، خبر داد و اعلام کرد که در این مذاکرات هیئت‌هایی از کشورهای ضامن آتش‌بس شامل ایران، روسیه و ترکیه و هیئت‌های دولت سوریه و مخالفان مسلح شرکت خواهند کرد. همچنین هیئتی از سازمان ملل به عنوان ناظر تحت ریاست استفان دی‌ میستورا، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه حضور دارد.
تا پیش از این اجلاس، هشت دور مذاکرات بین‌المللی آستانه به سرپرستی هیئت‌های جمهوری اسلامی ایران، روسیه و ترکیه برگزار شده بود.در نشست‌های قبلی هیئت نمایندگی دولت سوریه حضور داشته و در برخی دورها نیز نمایندگانی از معارضان مسلح سوری شرکت کردند.
حسین جابری انصاری، الکساندر لاورنتیف و «سدات اونال» معاون منطقه‌ای وزارت امور خارجه ترکیه به ترتیب مذاکره کنندگان ارشد ایران، روسیه و ترکیه در این دیدارها هستند.ایران، روسیه و ترکیه در قالب نشست آستانه به نتایج مهمی از جمله ایجاد چهار منطقه کاهش تنش در سوریه و برقراری آتش بس دست یافته‌اند.
دیدار برجامی
 وزرای امور خارجه ایران و روسیه
در مسکو
از سوی دیگر دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و هیئت سیاسی - اقتصادی عالی‌رتبه همراه روز گذشته با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه فدراسیون درخصوص برجام و آینده آن بدون حضور ایالات متحده آمریکا گفت‌وگو و تبادل نظر کردند. در این دیدار طرفین در گفت‌وگویی مفصل درخصوص ابعاد حقوقی، اقتصادی و سیاسی خروج آمریکا از برجام راهکارهای پیش رو را بررسی کردند.
دکتر ظریف با ‌اشاره به اینکه لازم بود موضوع به صورت همه‌جانبه بررسی شود افزود: تصمیم گرفتیم فرصتی را به دیپلماسی بدهیم تا منافع همه ما تضمین شود. منافع همه ما در این است که ایران و سایر کشورها آزادانه و راحت و بدون دخالت بی‌جای آمریکا همکاری اقتصادی داشته باشند.
سرگئی لاوروف هم با تاکید بر لزوم تعهد همه طرف‌های برجام به تعهدات خود، لزوم پیدا کردن سازو کارهای لازم برای تداوم برجام و تضمین منافع ایران و دیگر طرف‌ها را یادآور شد.
در این دیدار آخرین تحولات سوریه، رژیم حقوقی دریای خزر و موضوع فلسطین و اقدام غیر مسئولانه آمریکا در انتقال سفارت خود به قدس شریف نیز مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار گرفت.
ظریف در جمع خبرنگاران درباره جزئیات این دیدار گفت: توافق کردیم ایران و روسیه به عنوان دو عضو روند استانه درباره کاهش تنش و کمک‌های انسان دوستانه به مردم سوریه و رسیدن به راه‌حل سیاسی صحبت شد. وزیر خارجه کشورمان با ‌اشاره به مذاکرات سوچی و مذاکرات طرف‌های مختلف سوری در سوچی ابراز امیدواری کرد همکاری‌های بین‌المللی درباره سوریه بیشتر شود.
او درباره سفر خود به بروکسل نیز گفت: کشورهای مختلف باید بتوانند بدون مزاحمت با ایران همکاری کنند و از این گذشته ضعف‌های برجام نیز که به دلیل کارشکنی آمریکا ایجاد شده باید درباره دوران بعد از خروج ترامپ رایزنی شود.