kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۲۴۳۳
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۹

مردم نگران نیستند شما چرا امتیاز یکطرفه دادید؟!(خبر ویژه)

قائم‌مقام ناکام و مستعفی وزیر راه و شهرسازی می‌گوید مردم نگران نباشند چراکه 40 سال است در تحریم خرید هواپیما هستیم.

اصغر فخریه‌کاشان از متولیان خرید هواپیما در پسابرجام و تبلیغات پیرامون آن بود اما چند هفته پیش استعفا کرد. او اکنون به عنوان مشاور وزیر راه به خبرآنلاین گفته است:
بعد از آمدن ترامپ فضا تغییر کرد. ترامپ سیاستی مبنی بر بلاتکلیف نگه‌داشتن ایران و ایران‌هراسی را دنبال می‌کرد و درنتیجه شرکت‌ها را در وضعیتی قرار داد که بسیاری برای تصمیم‌گیری منتظر می‌ماندند. بعضا هم تامین پیش‌پرداخت‌های هواپیماها به خاطر برخی مسایل داخلی در رابطه با مشخص کردن منابع با تاخیر مواجه شد. همه این‌ها دست به دست هم داد و تغییراتی را در برنامه تحویل هواپیماها ایجاد کرد.
وی می‌افزاید: مردم نباید نگران باشند وتعجب کنند. ما در 40 سال گذشته با انواع تحریم‌ها روبرو بودیم، اما کشور از پس آن‌ها برآمده است. طبیعتا تحمل این تحریم‌ها سخت است. اما در عوض ما از این فرصت‌ استفاده کرده و ظرفیت داخلی را تقویت می‌کنیم.
من شک ندارم که اگر در آینده مشکلی در تامین قطعات بوجود آید، مثل صنعت‌نفت و صنعت حمل‌ونقل ریلی به سازندگان داخلی روی می‌آوریم که البته با استانداردهای بین‌المللی قادر به تامین نیاز ما خواهند بود.
درباره این سخنان باید گفت که بی‌تردید، مردم ما در مقابل تحریم‌ها آبدیده شده و موفقیت‌های بزرگ ملی در اثر همین تحریم‌ها را مشاهده کرده‌اند و بنابراین هراسی از این امر ندارند. اما مسئولان امر باید توضیح بدهند که اگر قرار بود حتی بند حاشیه‌ای از برجام درباره عدم کارشکنی آمریکا درمقابل خرید هواپیما ازسوی ایران عملی نشود، پس چرا آن همه امتیازات سنگین را به دشمن واگذار کردند و بهانه خود را هم عدم تحمل مردم ایران قرار دادند؟!