kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۲۴۰۸
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۲

شکست سنگین ائتلاف‌های نزدیک به غرب در انتخابات پارلمانی عراق

بر اساس اعلام نتایج اولیه انتخابات پارلمانی عراق، فهرست‌های «مقتدا صدر» و «هادی عامری» بیشترین آرای مردم این کشور را به دست آورده‌اند و فهرست نخست‌وزیر در جایگاه‌های بعدی قرار دارد.

نتایج اولیه انتخابات عراق، نه تنها ناظران خارجی، بلکه محافل سیاسی و رسانه‌ای این کشور را نیز شگفت‌زده کرد. به گزارش فارس، بیشترین آرای مردم عراق به فهرست «سائرون نحو‌الاصلاح» ( روندگان به سمت اصلاح) وابسته به «مقتدا صدر» و کمونیست‌ها داده شد و فهرست «الفتح المبین» تحت رهبری «هادی عامری» نیز در رتبه دوم و نزدیک به «سائرون» قرار گرفت.
این رأی‌دهی مردم به خوبی آشکار می‌کند که هرچند عراقی‌ها شکرگزار هادی عامری به عنوان یکی از فرماندهان اصلی «بسیج مردمی» (الحشد الشعبی) هستند، ولی از نحوه خدمات‌رسانی دولت «حیدر عبادی» و خصوصا از گسترش فساد در ساختار دولت وی، گله‌مند بوده و در حال حاضر که داعش دیگر وجود خارجی ندارد، مردم اولویت نخست‌ خود را شکل‌گیری یک دولت کارآمد و پاک می‌دانند.
 به عبارت دیگر، مردم می‌خواهند از شر چهره‌های فاسد در دولت خلاص شوند.
بر اساس آماری که کمیسیون انتخابات عراق عصر دیروز از 10 استان اعلام کرده، فهرست وابسته به مقتدا صدر، در شش استان از جمله بغداد، پیشتاز است و در چهار استان نیز در جایگاه دوم قرار دارد.استان بغداد به تنهایی 71 کرسی از مجموع 328 کرسی پارلمان را در انحصار دارد.
کمیسیون انتخابات درباره اعلام نتیجه نهایی آرای مردم در همه 18 استان عراق، زمان مشخصی را اعلام نکرده است.در هر حال، هر چند عبادی نام «النصر» را بر ائتلاف وابسته به خود گذاشته است، تا پیروزی بر داعش را به رأی‌دهندگان گوشزد کند، ولی عملکرد  دولت وی، این شعار را تحت‌الشعاع قرار داده است.در هر حال، بر اساس گزارشی که فارس عصر دیروز از نتایج اولیه انتخابات داده، «السائرون» با کسب 54 کرسی پارلمان، پیشتاز است و الفتح با 47 کرسی، النصر با 42 کرسی، دولت قانون (نوری مالکی) با 25 کرسی، حزب دموکرات کردستان عراق( مسعود بارزانی) با 19 کرسی و اتحادیه میهنی کردستان عراق (جلال طالبانی) با 19 کرسی در رده‌های بعدی قرار دارند.میزان مشارکت مردم در انتخابات پارلمانی عراق که شنبه گذشته برگزار شد، حدود 44 درصد اعلام شده است.
نخست‌وزیر کیست؟
در عراق رئیس‌جمهور، فهرستی که بیشترین رأی مردم را به دست آورده، مأمور تشکیل کابینه نمی‌کند، بلکه این فهرست‌های پیروز هستند که طی 90 روز فرصت دارند از طریق ائتلاف با یکدیگر، از بین خود نخست‌وزیر تعیین کنند.
اما در شرایط جاری، هر چند  فهرست «مقتدا صدر» در صدر قرار دارد و او نیز پیش از این اعلام کرده بود «علی دوای» استاندار «میسان» را به عنوان نخست‌وزیر معرفی می‌کند، با این حال، روند تعیین نخست‌وزیر، به این سادگی که مقتدا صدر اعلام کرده، پیش نخواهد رفت. زیرا ائتلاف‌های پس از ائتلاف مقتدا صدر خیلی (از لحاظ سیاسی)  به هم نزدیک هستند و در عوض، مقتدا صدر طی سال‌های اخیر، منزوی بوده است.بنابراین، از الان نمی‌توان هیچ گزینه‌ای را به عنوان نخست‌وزیر احتمالی پیش‌بینی کرد.
روند انتخاب نخست‌وزیر
قانون اساسی عراق برای تشکیل دولت جدید، مراحل زیر را در نظر گرفته است.
1) «فواد معصوم» رئیس‌جمهور عراق، از پارلمان جدید می‌خواهد برای اعلام نتایج، ظرف 15 روز نشست تشکیل دهد.
2) نمایندگان پارلمان با اکثریت مطلق آراء، در نخستین جلسه خود، رئیس پارلمان و دو معاون وی را تعیین می‌کنند.
3) نمایندگان پارلمان ظرف 30 روز پس از برگزاری نخستین جلسه، رئیس‌جمهور جدید را با اکثریت دوسوم آراء تعیین می‌کنند.
4) رئیس‌جمهور جدید باید نامزد بزرگترین فراکسیون موجود در پارلمان (نه ائتلاف پیروز) را برای تشکیل دولت جدید، مأمور کند.
5) نخست‌وزیر مأمور تشکیل کابینه، باید ظرف 30 روز دولت جدید را تشکیل دهد و اعضای آن را به پارلمان برای گرفتن رأی اعتماد معرفی کند.
6) پارلمان باید با برنامه دولت موافقت کند و به هر وزیری به طور جداگانه و در رأی‌گیری مجزا، با اکثریت مطلق رأی بدهد.
اگر نخست‌وزیر مامور تشکیل کابینه ائتلاف ظرف 30 روز تعیین شده نتوانست دولت تشکیل دهد و یا اگر پارلمان با دولتی که نخست‌وزیر مامور تشکیل کابینه معرفی کرده است مخالفت کند و به آن رای منفی دهد، رئیس‌جمهور باید ظرف 15 روز نامزد دیگری را مامور تشکیل کابینه جدید کند.