kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۲۳۲۵
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۳
محسنی اژه‌ای:

جاسوس بودن «درّی اصفهانی» از نظر دادگاه ثابت شده و حکم قطعی است

معاون اول قوه قضائیه با تاکید بر اینکه مرجع اصلی برای تشخیص مجرم بودن افراد، قوه قضائیه است، گفت: از نظر دادگاه جرم جاسوسی درّی اصفهانی ثابت شده و حکم قطعی است.




به گزارش میزان، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای، در حاشیه دیدار با دادستان کل پاکستان در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره مطالبی که اخیرا درباره جرم درّی اصفهانی (عضو تیم مذاکرات هسته‌ای) مطرح می‌شود، گفت: بنده نقل قول‌ها را درست نمی‌دانم؛ اگر منظور این است که موضوع جاسوسی مربوط به این فرد نیست، حتما غلط است و اگر منظور این است که فردی که اتهام جاسوسی به او وارد است، وزارت اطلاعات باید بگوید او جاسوس است یا نیست، این هم غلط است.
محسنی اژه‌ای ادامه داد: وزارت اطلاعات می‌تواند بگوید بر اساس اسناد و مدارک ما، فلانی متهم به جاسوسی است یا نیست؛ اما نمی‌تواند بگوید که از نظر ما این فرد جاسوس است؛ چون زمانی می‌توان به فرد گفت جاسوس که این اتهام و جرم ثابت شده باشد.
وی افزود: این فرد را دادگاه محکوم و دادگاه تجدید نظر حکم را تأیید کرده است و با حضور وکیل هم به پرونده رسیدگی شده است. بنابر این، این فرد از نظر دادگاه جرمش ثابت شده و حکم قطعی است و مرجع اصلی برای تشخیص مجرم بودنِ افراد، قوه قضائیه است.
سخنگوی دستگاه قضا با بیان اینکه احکامی که درخصوص این اتهام صادر می‌شود بین ۵ تا ۱۰ سال است، گفت: قاضی می‌تواند بر اساس تشخیص خود و نوع و شرایطی که فرد مرتکب جرم شده است و اظهارات او، حکم حداقل یا حد وسط یا حداکثر را بدهد.
اژه‌ای اظهارداشت: این فرد تقاضای اعاده دادرسی کرده است. البته الان حکم قطعی است و از نظر دادگاه به عنوان جاسوس شناخته شده است و اگر اعاده دادرسی پذیرفته شود، باید ببینیم چه مراحلی را طی می‌کند.
وی در پاسخ به اینکه آیا درخواست اعاده دادرسی مرتضوی تأیید شده است، گفت: هر کسی که درخواست اعاده دادرسی کند، ثبت می‌شود؛ اما ثبت شدن درخواست به معنای این نیست که پذیرفته شده است و باید بررسی شود. اعاده دادرسی و موارد پذیرفتن آن در قانون احصاء شده است و اگر این درخواست بر اساس بندهای مصرّح در قانون بود، اعاده دادرسی پذیرفته می‌شود. این فرد هم اعاده دادرسی را درخواست کرده؛ اما اینکه به کجا می‌رسد، باید ببینیم نظر دیوان عالی کشور چیست.
معاون اول قوه قضائیه در پاسخ به اینکه دادگاه متهمان خیابان پاسداران در چه مرحله‌ای است، گفت: عنقریب انجام می‌شود؛ چون پرونده‌هایی که به دادگاه رفته باید به متهمان یا وکلای آنها اعلام شود. برای پرونده‌ها تعیین وقت شده است و چون تعداد آنها زیاد بود، تعیین وقت‌های متناوبی شده و وکلای مربوطه هر مقدار از پرونده را که آماده شود، شروع به کار می‌کنند و به این ترتیب کار معطل نمی‌شود.
اژه‌ای در پاسخ به اینکه پرونده اخلالگران ارزی به کجا رسید و چرا با وجود دستگیری این افراد بازار ارز همچنان متلاطم است، اظهارداشت: در نشست‌های قبلی عرض کردم مسئله با بگیر و ببند و صرفاً با اقدامات قضایی و انتظامی حل نمی‌شود و این تنها یک بخش قضیه است و مجموعه مسائلی وجود دارد که دولت و بانک مرکزی باید فعالیت‌هایی را در این زمینه انجام بدهند. البته اقدامات قوه قضائیه در مسئله ارز بی‌تأثیر نبوده؛ اما میزان تأثیر آن در سطح خودش است و مسلما با صِرف کار قضایی مسئله ارز حل نخواهد شد.
وی در پاسخ به سؤالی درباره آخرین وضعیت حمید بقایی،گفت: این فرد در حال تحمل کیفر در زندان است و این فرد و هر زندان دیگری هر وقت نیاز به اقدامات درمانی داشته باشند، اگر این امکان در داخل زندان فراهم باشد، انجام می‌شود و چنانچه نیاز به مراجعه به خارج از زندان باشد نیز پیگیری صورت می‌گیرد. ‌از آخرین وضعیت وی اطلاع ندارم؛ اما اگر نیاز به اقداماتی داشته باشد که پزشک او را ببیند، این کار صورت خواهد گرفت.
آمادگی کامل ایران برای هر نوع همکاری در جهت مقابله با تروریست‌ها
معاون اول قوه قضائیه صبح دیروز در دیدار با «اشتر اوصف علی»، دادستان کل پاکستان گفت: در شرایط کنونی که نظام سلطه به دنبال دشمنی با کشور‌های اسلامی است، این تعاملات ضروری است.
محسنی اژه‌ای افزود: تعاملات در سطوح مختلف بین ایران و پاکستان وجود دارد؛ اما باید با توافقنامه‌هایی که وجود دارد، مسایل مورد نظر عملیاتی شود.
وی با بیان اینکه امنیت کشور‌ها امروز مورد تهدید کشور‌های سلطه است و آنها با بهره‌برداری از جریان‌های تکفیری و تروریستی تلاش می‌کنند از خلأهایی که احیانا در مرز‌ها هست، سوءاستفاده کنند، گفت: نقش قوه قضائیه اینجا مهم است و همانطور که قبلا از سوی مقامات کشورمان مطرح شد، ما آمادگی کامل برای برخورد با تروریست‌ها و همه کسانی که به نحوی امنیت را تهدید می‌کنند، داریم.